Gå til innhold

Det er ikke BARE og trimme i vei..

Ranger emnet


[TT]

Anbefalte innlegg

Leser inlegg hele tinde om folk som trimmer og fikser på bilene sine her inne. Noen som tenker på lovligheten med all denne modifiseringen?

 

Først og fremst burde man få dette godkjent, noe som viser seg IKKE og være lett i norge! BT er ikke alltid lette og ha med å gjøre. Øker men HK/Nm i motoren burde man (på mange biler) også øke bremse effekten(skiver, klosser, bremseforsterkere, slanger osv.) og mulig stabiliteten (i form av hjul, dempere/fjærer, sports understell/torsjonsstag, swaybars, avstiving av karros osv.).

 

Det virker som folk bare tenker på fart og ikke altid sikkerhet!

 

:naaaws

 

En annen ting er avgift!! Staten tar sikkert en god avgift når man øker effekten på mottoren. Det er vel en 10 års regel (om jeg husker rett). En ny bil mister 10% hvert år i effektavgift. Så etter 10år = 0% avgift!

 

Noen som har tenkt på hva som skjer når du havner i en dødsulykke med den nye audien din? Som har f.eks. byttet til større turbo og intercooler og fått 50HK i effekt økning, og dette er IKKE skrevet i vognkortet? Da bli DU hold enslig ansvarlig for ulykken, selv om det ikke er din feil i utgangspunktet! Du kan da også bli tvunget til og tilbakebetale effekt avgifter o.l. hvis dommeren er en sikkelig rass!

 

Selv har jeg aldri vært noen 'engel' på dette punktet, men tenk over det!

 

Kanksje det er noen som har skrevet ett innlegg, eller vet om en nettside der dette med effekt økning i forhold til lover og regler står skrevet? På http://www.lovdata.no er alle norskeforskrifter om modifisering av bil publisert. Men ikke alltis lett og lese disse paragrafene som inneholder 99% fremmedord!

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eldre biler hvor det ikke er skrevet KW antall i vognkortet kan du øke effekten så mye du vil så lenge den holder seg innenfor CO- reglene for det året og veigrepet ikke er "ødelagt"..

 

Når det gjelder bremser er bremsene godkjent på toppfart IKKE effekt.. Ser du har postet dette på 80/A4/S4-forumet så kan hende det er anderledes på en såpass ny bil..

 

Men på en Granada så er det feks ikke noe problem å godkjenne med 5.0 V8 på 220hk sålenge du har samme toppfart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sier du det? Men hvordan får du dokumentert toppfarten på Granada'en da? BT i dag krever jo TuV, fabrikk dokumentasjon og alt annet 'u-åpnåelige' papirer.

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Å sier du det? Men hvordan får du dokumentert toppfarten på Granada'en da? BT i dag krever jo TuV' date=' fabrikk dokumentasjon og alt annet 'u-åpnåelige' papirer.[/quote']

Ikke for å være spydig eller noe, men du jobber vel ikke tilfeldigvis på Biltilsynet?

-86`VW Jetta G60 Turbo Megasquirt

x85`Audi Urquattro 10vt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være spydig eller noe, men du jobber vel ikke tilfeldigvis på Biltilsynet?

 

Jeg jobbet på BT? hehe... Nei, hadde jeg gjort det så hadde verden vært anderledes! :peace: beer

 

- Tanken med dette innlegget var å få fram litt konkret og riktig info med dette med effektøkning og mod. godkjenning på personbiler.

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']

Noen som har tenkt på hva som skjer når du havner i en dødsulykke med den nye audien din? Som har f.eks. byttet til større turbo og intercooler og fått 50HK i effekt økning' date=' og dette er IKKE skrevet i vognkortet? Da bli DU hold enslig ansvarlig for ulykken, selv om det ikke er din feil i utgangspunktet! [/quote']

 

Du snakker om konkret og riktig info? Men dette er helt FEIL.

Det skal være en årsakssammenheng.

Det spiller liten rolle om du har 600hk i bilen om noen kjører på deg f.eks. Eller om du kjører på noen i 50 km/t. Det klarer du like herlig med en 100hk bil.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']- Tanken med dette innlegget var å få fram litt konkret og riktig info med dette med effektøkning og mod. godkjenning på personbiler.

 

Hei.

 

Da bør du skrive riktig, og ikke direkte feil. Som Erikoo nevnte så vil en evt. ulykke bli behandlet individuelt. Hvis effekten/modifiseringene ikke hadde direkte/indirekte årsak til hendelsen, blir det heller ingen regress.

 

Og det eneste som bestemmer om bremsene er store nok, er fart og vekt. Skal du ikke ha høyere fart (utvekslingsforhold/mer turtall) så holder det med bremser (-sålenge motoren ikke er tyngre da).

 

Mange biler er bygget for en høyere effekt originalt, men blir strupet ned pga. avgifter.

 

Det største momentet med trimming er staten som du snyter for noen kroner. Alt det andre synes jeg bare blir (dårlig-)skremselspropaganda :scared

 

I praksis er det svært få som får problemer ved å "fjerne en pling og en plong" :)

 

Inntil staten stiller med bremsebenk langs veien, føler jeg meg trygg. Og kommer den dagen, da man kan bli stoppet langs veien og effektmålt, skaffer jeg meg en eletronisk boostcontroller.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår