Gå til innhold

Airbag i FD

Ranger emnet


OleM

Anbefalte innlegg

Kom over en fyr i Sverige som selger 'jättebra - nestan obrukta' originale airbags fra en RX-7 han nettopp hugget. 6500 spenn skulle han ha for begge sidene foran. Syntes dette hørtes greit ut, så jeg ba han sende meg sakene. Airbags kan jo være kjekt å ha når man drar på skogen.

 

Pakka kom i dag, pakket ut og har nettopp montert. Skulle ta kun få minutter å montere for folk flest, litt avhengig av hvor mange titusener tommeltotter man har, selvfølgelig. Tok meg fire-fem timer, vet ikke om det er meg, bruksanvisningen, varen eller selgeren det er noe feil med.

 

Det viste seg at varene ikke var originale, men en ganske bra etterlikning. Noe dårligere passform (kan være derfor jeg brukte så lang tid på monteringen) og kvalitet enn original Mazda-kvalitet. Jeg konfronterte selger med dette, og han innrømte forholdet, han påsto det var skjedd en feil et eller annet sted, så jeg diskuterte meg frem til kr 57,50 i rabatt, som han skal sende med postkort eller på e-mail til meg, noe jeg må si meg ganske så fornøyd med. Kan være skikkelig vrang når jeg diskuterer, så jeg bruker å få til såpass store rabatter når omstendighetene tilsier det.

 

Etter å ha funnet ut fabrikat etc begynte jeg å forske litt, det viser seg nå at i kollisjoner over 270 kmt er de airbagene jeg kjøpte ikke særlig tess, da _kan_ det hende at man skaller litt borti rattet og får blåmerke, eller i verste fall blør litt neseblod. Dette synes jeg høres litt skummelt ut, fordi jeg bruker å besvime når jeg blør neseblod. Og vi vet alle at det er ikke bra å besvime bak rattet, da kan det hende man skraper opp felgene mot fortauskanten, eller enda verre ting.

 

Forøvrig plukket jeg i farten ut dashbordet for å montere airbagene, jeg gjør aldri en jobb halvveis. (Hmmm når jeg tenker etter står det faktisk ingenting i bruksanvisningen om at dashbordet må ut, kan være derfor tidsforbruket ble såpass stort.)

 

NB: Dersom dere kjøper samme type airbags bør dere være ops på at i spec'en står det at de blåser seg opp på 11-18 'depending on user pressure'. Ingen benevnelse angitt, men antar det er millisekunder det er snakk om.

 

airbag_before.jpg

 

airbag_after.jpg

 

Når jeg tenker etter, er det sikkert sekunder det er snakk om, så denne airbagen tar sikkert høyde for at røykere bruker lengre tid på å blåse den opp, derfor litt slingringsmonn.

 

Forøvrig bør man i god tid før kollisjon inntreffer blåse opp airbagen, det er litt for sent å begynne å fomle med den når granskogen står ti meter unna og du har 150 på nåla.

 

Det er mulig noen synes det er litt dyrt med 6500 kr for airbags, men jeg kan forsikre dere om at dette er skikkelige greier, jeg er helt overbevist om at de er i elastisk titan-kevlar med brannhemmende karbon eller noe, det sier ihvertfall kompisen min, og han stoler jeg på, fordi han er en tøffing, en gang så kjørte han på rødt lys i 50 kmt med den trimmede mopeden sin UTEN å bruke blinklyset, og det var bare med halv gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo veldig bra ut! Har du mulighet til å skaffe flere kits? :drive2

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom interessen fra miljøet blir stor nok, kan det hende jeg samarbeider med Harry-Johans Traktor Trimsjappe, og setter i gang produksjon av airbager i høyelastisk, eloksert, tettvevet, esoterisk og fullstendig oppdiktet titan-kevlar med forkrommet carbon-coating, med et lag sotet lakk over flammelakkeringa og ei laksetrapp med revehale gratis med på kjøpet for å tilfredsstille rånerne blant oss. Ytelse er ikke alt, det er greit at ting ser ordentlige ut også.

 

Aktuelle bilmodeller for uttesting er Lada Granada, Ovlov 2400, biler som skal sette Rekord, samt Toyota Camary - som selv i original utførelse er fullstendig rå. Men det er jo det kjente problemet på denne bilmodellen, at interferens fra injektorene påvirker forgasseren og registerreima på den periperal-portede 13B wankelmotoren som driver airconditionsystemet, dermed får man 'spikes' i lufttrykket i frontruteområdet og ikke minst sør for Stadt som slår ut på Richters skala, som dere skjønner er det ikke bare bare å være airbag i denne bilen.

 

Og hvis dere lurer på hvordan jeg har blitt så veldig bilkyndig over natten, så har jeg egentlig ikke det. Jeg baserer meg bare på uttalelser fra sist gang Harry-Johan spiste fleinsopp, det er da gullkornene sitter løst. Nå har det seg sånn at jeg også fikk i meg litt fleinsopp og denslags samtidig, så det kan hende hukommelsen er litt tåkete.

 

Dere får si fra om dere er interesserte, prisen på disse airbag'ene blir sikkert ikke mye over merkeforhandlerprisen, selv med flammelakkeringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår