Gå til innhold

740, B230FT og 940, B230FT

Ranger emnet


TIversen

Anbefalte innlegg

Hvordan er ledningsnettet i forhold til hverandre på disse modellene, B230FT fra 740 har LH 2,2-jettronic(156hk) toppen og fra 940 er det LH2,4-jettronic(165) om jeg ikke tar feil. Men har et lite prosjekt om og sette inn B230FT motor fra 940 etterhvert, hva må kobles om her. Er det bare "plug and play" her siden det FT begge eller er det noe mer som må til, annet enn ny hjerne selvfølgelig? Hvis noen har erfaring eller noe skjema og vise til så ser jeg pris på om dere forteller det ;)

Og hva gjør at FT motoren fra 740 har 156 hk og 940 har 165. Samme type motor men annen topp bare, er det kun denne som er forandret så det er blitt litt mer effekt av den. Eller er det større endringer som er gjort?

 

Mvh

Tommy

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ledningsnettet i forhold til hverandre på disse modellene, B230FT fra 740 har LH 2,2-jettronic(156hk) toppen og fra 940 er det LH2,4-jettronic(165) om jeg ikke tar feil. Men har et lite prosjekt om og sette inn B230FT motor fra 940 etterhvert, hva må kobles om her. Er det bare "plug and play" her siden det FT begge eller er det noe mer som må til, annet enn ny hjerne selvfølgelig? Hvis noen har erfaring eller noe skjema og vise til så ser jeg pris på om dere forteller det ;)

Og hva gjør at FT motoren fra 740 har 156 hk og 940 har 165. Samme type motor men annen topp bare, er det kun denne som er forandret så det er blitt litt mer effekt av den. Eller er det større endringer som er gjort?

 

Mvh

Tommy

 

Litt fakta jeg husker på slengen her:

 

740 FT-Motoren er egentlig en nedstrippet ET-motor med Jetronic insprut istedenfor Monotronic som ET brukte... dette måtte til for at motoren skulle klare kravene om utslipp& catalysator.

Man merker også at FT-motoren bruker merkbart mindere bensin enn ET-motoren. Dette skyldes at Jetronic er mer "effektiv og nøyaktig" enn Monotronic var, men begrensningene rundt catalysator gjorde at de reduserte antall HK.

 

På 940-motoren din derimot, så hadde teknologien gått videre, og du fikk inn LH-Jentronic 2.4, med ytterligere presisjon,effektivitet og tilbød en egen "minitester" på motoren.

Disse motorene har også fått underspyling på stemplene, for bedre kjøleevne, og disse regnes som de aller beste motorene å hard-trimme nettop pga dette.

 

Men, forskjellen mellom de to motorene er innspruts-systemet, og Jentronic 2.4 har en del mer gimmik en 2.2... Blandt annet "selv-tester'n" som jeg nevnte her oppe, så noe omklabling blir det nok.

 

Det var det jeg kom på i farta.. er mulig noe ikke stemmer helt, men det er dette jeg har lest meg til og hørt fra de med erfaring rundt disse motorene.

Planlegger en FT-motor i bilen min en gang også, nettop pga disse er klare for catalysator.. noe alle biler fra 1 januar 1989 MÅ ha.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta jeg husker på slengen her:

 

740 FT-Motoren er egentlig en nedstrippet ET-motor med Jetronic insprut istedenfor Monotronic som ET brukte... dette måtte til for at motoren skulle klare kravene om utslipp& catalysator.

Man merker også at FT-motoren bruker merkbart mindere bensin enn ET-motoren. Dette skyldes at Jetronic er mer "effektiv og nøyaktig" enn Monotronic var, men begrensningene rundt catalysator gjorde at de reduserte antall HK.

 

På 940-motoren din derimot, så hadde teknologien gått videre, og du fikk inn LH-Jentronic 2.4, med ytterligere presisjon,effektivitet og tilbød en egen "minitester" på motoren.

Disse motorene har også fått underspyling på stemplene, for bedre kjøleevne, og disse regnes som de aller beste motorene å hard-trimme nettop pga dette.

 

Men, forskjellen mellom de to motorene er innspruts-systemet, og Jentronic 2.4 har en del mer gimmik en 2.2... Blandt annet "selv-tester'n" som jeg nevnte her oppe, så noe omklabling blir det nok.

 

Det var det jeg kom på i farta.. er mulig noe ikke stemmer helt, men det er dette jeg har lest meg til og hørt fra de med erfaring rundt disse motorene.

Planlegger en FT-motor i bilen min en gang også, nettop pga disse er klare for catalysator.. noe alle biler fra 1 januar 1989 MÅ ha.

 

Ingen som vet hvor man kan skaffe koblingsskjema på motoren?

Hadde vært greit og vite med tanke på fremtidige planer, er volvo riktig sted og kontakte, er dette noe dem har eller er det andre steder man må til for å få det billigst mulig. Flott hvis noen har noen erfariger med det. :)

 

Mvh

Tommy

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hvor man kan skaffe koblingsskjema på motoren?

Hadde vært greit og vite med tanke på fremtidige planer, er volvo riktig sted og kontakte, er dette noe dem har eller er det andre steder man må til for å få det billigst mulig. Flott hvis noen har noen erfariger med det. :)

 

Mvh

Tommy

 

jeg VET Haynes-håndboka til 740 tar for seg dette, men dette er meget detaljerte tegninger. Fra transistor til transistor nesten.... går over maaaange sider. Tørr ikke kikke på det engang jeg..hehe... blir bare forvirra :rolleyes:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hvor man kan skaffe koblingsskjema på motoren?

Hadde vært greit og vite med tanke på fremtidige planer, er volvo riktig sted og kontakte, er dette noe dem har eller er det andre steder man må til for å få det billigst mulig. Flott hvis noen har noen erfariger med det. :)

 

Mvh

Tommy

Jeg har koblingsskjema som omhandler alt av el.nett til 90mod 740 med alle motor alternativer,meget lett å jobbe etter.boka/skjemaet har jeg fått tak i på volvo.

-90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90

-86mod 745tic

-99mod MB C180T Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble der ikke levert noen 740'er med Jetronic 2.4?

Det er jeg ikke sikker på, men tror ikke det. Kan sjekke i volvo boka i morra.

 

Men hvilken topp er best med tanke på bensinforbruk og trimming. Har hørt mye godt om 531 toppen. Den som sitter på ET org?

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både 240 og 940 er levert med LH-Jetronic 2.4 så ville vert rart om man ikke fikk det i 740 også..

 

forutsatt at du har en 740 med B230F motor så har du en veldig enkel jobb å sette inn FT/FK motor fra 95->.

 

trenger bare forlenge ledning til luftmassemåler og bytte hjerner. samt lodde inn motstand til dysene. kan bruke det gamle ledningsnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble der ikke levert noen 740'er med Jetronic 2.4?

 

Jeg har 2.4 på min 89modell 740 GL med B230F motor=)

 

Enkelt å se det.. bare se etter "test-boksen" over høyre støtdemper-tårn ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke sikker på, men tror ikke det. Kan sjekke i volvo boka i morra.

 

Men hvilken topp er best med tanke på bensinforbruk og trimming. Har hørt mye godt om 531 toppen. Den som sitter på ET org?

Ja, sitter org på ET... Er vel mest gunstig å kjøre med denne motoren hvis du ikke skal trimme så jævelig. Fordelene du har med FT motoren er at du har størreopplagringer i blokka og underspyling og bedre råder. ET motoren har dårlige råder og bra topp. Derfor er det mest gunstig å kjøre med ET motoren, for der holder det med å bytte råder (hvis du ikke skal trimme litt grovt da).

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både 240 og 940 er levert med LH-Jetronic 2.4 så ville vert rart om man ikke fikk det i 740 også..

 

forutsatt at du har en 740 med B230F motor så har du en veldig enkel jobb å sette inn FT/FK motor fra 95->.

 

trenger bare forlenge ledning til luftmassemåler og bytte hjerner. samt lodde inn motstand til dysene. kan bruke det gamle ledningsnettet.

 

Har nok dieselmotor i bilen nå. Men ledningsnettet til ET ligger i bilen. Tror nok det blir til at jeg tar over alt av motor og ledningsnett :D

Er vel egentlig det greieste.

Hvordan er det og sette på LH-Jetronic 2.4 på en motor som det er 2.2 på. Med tanke på ledningsnett og motorstyring?

 

Mvh

Tommy

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både 240 og 940 er levert med LH-Jetronic 2.4 så ville vert rart om man ikke fikk det i 740 også..

 

forutsatt at du har en 740 med B230F motor så har du en veldig enkel jobb å sette inn FT/FK motor fra 95->.

 

trenger bare forlenge ledning til luftmassemåler og bytte hjerner. samt lodde inn motstand til dysene. kan bruke det gamle ledningsnettet.

 

Hehe.. Hørest bra... Frister veldig med en FT/FK motor nå

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

genialt, har akkurat samme problem. Kjører med 89 230ft nå men til sommeren skal det inn nyere type. så et koblingsskjema hadde vært toppen :)

 

Litt offtopic:

Noken so veit ka en 230ft kosta i sverige? i forhold til en 204ft for eks?

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skal kjøpe ft motor så er vel det klokeste å kjøpe 230ft, fordi denne er det flere av og den er nok billigere enn 204. 204 har vel org 185hk mens 230ft har fra 156 og oppover til 165 avhengig av mod. prisen varierer også mye, får vel en grei 230ft for en 10 - 12k, 204 vet jeg ikke, sikkert noen andre har som har mere peil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår