Gå til innhold

Regler og slikt om bot.

Ranger emnet

mr0nning

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på forumet, og vet derfor ikke om dette er rett plass å slenge inn posten.

Har et spørsmål om regler og sånt når det gjelder bot.

I går da jeg skulle kjøre hjem fra en kompis, klarte jeg å prestere å glemme(?) av at gata var enveiskjørt. Dette endte med en bot på 4200,- kroner. Noe som jeg ikke har sjanse å skaffe, med mindre jeg spør om hjelp fra foreldrene mine, noe som jeg helst ikke vil. Har nettopp fått meg jobb, så jeg klarer vel kanskje å dekke 2200,- kroner av boten.

Da jeg satt i politibilen og ventet på boten, nevnte en av politimennene, at jeg kunne søke om å få dekket noe av boten, ellerno slikt, vis boten ble for stor.

Hvordan er reglene på dette?

Mvh Mads!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg fikk oxå 4200kr i bot men for og kjøre i kollektiv, dette var for 2 uker siden og jeg har fremdeles ikke fått den betalings slippen som de sender i posten. Ringte de på statens innkrevings sentral og de sa att jeg ikke kunne dele opp boten nå som de ikke hadde mottat melding fra politiet att jeg har fått bot. Håper de bare har glemt det :rolleyes:

Noen som vet når den slippen med betaling osv kommer i posten?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får det forenklede forelegget, så kan du betale hele beløpet med en gang og så er saken ute av verden..

Hvis du derimot vil dere opp beløpet, så må du vente til Statens innkrevnings sentral har mottatt meldingen om at forelegget ikke er betalt, og de vil da sende ut en purring til deg (uten ekstra renter/gebyrer) Dette tar som regel ca 4uker+

Når du mottar denne, kan du ringe til de, si at du vil dere opp boten.. De spør da hvor mye du kan klare i mnd, si da 500kr, det godtar de med en gang..

Så får du bot, så slipper du å betale noe før det har gått ca 2mnd som regel..

Slik har det hvertfall vært for meg..

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også vente ca 2mnd før bota kom.

Håpet at de hadde glemt det, men onkel politi har god hukomelse:P

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk boten med en gang. Så jeg burde egentlig bare vente til jeg får purring, før jeg søker om å få den betalt over lengre tid? Må jeg betale noe ekstra for å vente så lenge da?

er det som er så digg, det er visst rente og avdragsfritt.. folk har jo fått helt ned i 50 kr mnd, da blir det jo omtrent spist opp av inflasjon før man er ferdig :)

men jeg bare tror jeg har rett, har aldri fått noen bøter utenom å stå stille på feil sted til feil tid:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk boten med en gang. Så jeg burde egentlig bare vente til jeg får purring, før jeg søker om å få den betalt over lengre tid? Må jeg betale noe ekstra for å vente så lenge da?

Ja, boten får du med en gang, men for å få delt den opp må du vente ca 2mnd.. Bare la den ligge til du hører noe.. Så går det bra..

Nei, det koster ingenting å vente.. Heller ikke å få den delt opp.. Det som er det geniale.. Så egentlig er det ikke noe prob å få bot, så lenge du klarer 500kr mnd.. Bortsett fra prikkene man får da.. :(

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble en på 6500 i dag gitt...faenskap det der...

tenker driter i det og venter på purring...håper det går over sommern for da kan jeg cashe den ut uten at det betyr så mye... sombrero

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider