Gå til innhold

Kan jeg fjærne luftpumpa på 87 350 TBI

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det er bare å røske ut skiten! Men pass på at du får det tett slik at du ikke får eksoslekkasjer etterpå! Jeg har gjordt dette på flere biler(87 monte carlo ss, 86 camaro m/tpi) Ingen feilmelding!

88 318i

x-88 520i

x-90-vectra 2000 16v

x-83golf gti 1,8

x-87 chevrolet monte carlo ss

x-83 fiesta(vinterbil)

x-84 Nissan Cherry GTT turbo

x-85 Opel Rekord 2,0s

x-79 Opel Ascona B 2,0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke fjerne mer uten å sette feilkoder. Jeg har en 305TBI fra en '87 Van, her har jeg fjernet AIR / Luftpumpa og EGR / Eksosretur.

 

Luftpumpa er bare å rive vekk, den skal blåse luft inn i eksosmanifoldene får å videre-forbrenne den feite eksosen ved kaldstart, for å få igang katalysatoren fortere. Du har vel ikke katalysatorer, ettersom bilen er '81 mod? Hvis ja; Røsk og riv! Fjern også "Diverter-valve'en" som styringa fra ECM'en går inn på, og fjern den tynne plastslangen og blind denne ved spjeldhuset (mulig y/t-stykke der, den andre går til EGR) Dette gir ikke feilkoder.

(Noen utgaver har luftinnblåsing på katalysatorene også, bygg om/fjern dette og)

 

EGR Kan ikke fjernes uten å sette feilkoder. Jeg har bare brent en ny chip som utelukker dette. Det er helt unødvendig å fjerne EGR-systemet, da det kun er i drift på del-laster, og faktisk bedrer forbruket. Jeg fjernet det fordi jeg misliker den "svampete" følelsen man får, når man gir på mer uten at noe endrer seg. Altså kun for å bedre responsen på del-laster, og billigere enn å bytte en evt defekt egr-ventil...

 

De tynne plastslangene er da til AIR, EGR og MAP-føler (last-føler til motoren, HELT nødvendig å ha!). Noen har også vakuum til varmeapparat med AC. Fjern den tynne til AIR, og la det være med resten.

 

Har du den smale flatreima? 4-spors? Da har jeg delenr. for våre motorer uten AIR...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg har den smale 4 spors reima, så et delenummer hadde vært fint :)(jeg har heller ikke AC)

 

Jeg får komme litt nærmere innpå dette i gjenn når jeg skal montere sammen motoren i gjenn..

 

 

 

Hvordan er det og overhale toppene?

Er det noe jeg kan gjøre selv?

Eller bør det settes bort?

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppoverhaling har jeg ikke utstyr til å få skikkelig selv, så jeg leverer det til fagfolk. Jeg pleier å bruke Sarpsborg motor (Kombinert med harry-tur), fordi Oslo Sylinder Service er vesentlig dyrere her oppe. Sånn sett er jo du heldig, som bor "rett ved siden av"?

 

Det du kan gjøre selv, er å demontere ventilfjærene, så toppene kun har ventiler i seg når du leverer dem inn. De bør se hvor de har vært, og hvordan de ser ut, for evt å reparere riktig.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp de er 10 minutter unna :)

 

Hvor mye bruker du og betale for at de ser over toppene?

Jeg har en bror som er mye i USA, så jeg vurderer og få han til og kjøpe overhalte topper for meg der.... 150$ pr stk ;)

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår