Morphinytry Skrevet Mai 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2005 Har hatt en syk tikkelyd fra motoren helt siden jeg fikk den og vil jo gjerne ha bort denne lyden siden den ikke er helt kjekk å ha. Fikk beskjed av folka på BMW(Bavaria) at ventilene justerte seg selv på denne bilen og stoler da på at de har rett i dette. Er det noen som har peiling på hva det kan være? Siter _____________________________________________ BMW 316/318 1992 (vraka) MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt) Volvo V50 1,6D 2006 Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 Visst det er en M40 motor du har så justerer den seg IKKE automatisk, dette er samme motoren som sto i slutten E30. Siter 2002mod E46 320 M-Sport2 ESS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwremy Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 På M40 motoren er det hydrauliske ventiløftere, de skal bare justeres i en grunnstilling så sørger oljetrykket for resten! Det høres ut som at du har slitne ventilløftere(og evt kam)! Får du fullt turtall på motoren ved pådrag i andregiret(ca 6200 omdr)? Hvis du ikke gjør det så er kammen utslitt! Hvis du får maks turtall så kan du prøve en oljerens og bytte til en bra olje(feks valvoline max life)! Jeg bruker dette på min M40 motor og det funker bra det! Men litt ventiltikking blir det uansett i disse motorene! Lykke til! Siter 88 318i x-88 520i x-90-vectra 2000 16v x-83golf gti 1,8 x-87 chevrolet monte carlo ss x-83 fiesta(vinterbil) x-84 Nissan Cherry GTT turbo x-85 Opel Rekord 2,0s x-79 Opel Ascona B 2,0s Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ndrz_318 Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 M40 har da vitterlig hydrauliske ventilløftere og de justerer seg fint selv. Min 1991 hadde det i høyeste grad. Problemet med disse er at de blir tettet igjen av dritt og avleiringer når de ikke får de oljeskiftene de skal ha. Så dersom du har en høylytt tikking omtrent som en gammel scania diesel er de nok moden for utskifting. Kam'ene har også en lei tendens til å bli slitt ned så de er vanlig å bytte samtidig. Ingo Köth selger en fult overhalingsett med M43-sportskammer for €570 som har rullevipper og dermed er bortimot uslitelige. Siter 1998 BMW 318is Coupé - iSbilen 1970 Mini 1000 - lommeraketten 1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jannis Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 har M10 motoren hydrauliske ventil løftere åsså? vet jeg kjører på litt for tynn olje, så den tikker Siter BMW er best! enkelt å greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ndrz_318 Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 ... Hvis du får maks turtall så kan du prøve en oljerens og bytte til en bra olje(feks valvoline max life)! Jeg bruker dette på min M40 motor og det funker bra det! M40 er glad i litt tykkere olje, gjerne halvsyntetisk. Ikke tynnere enn 10W40 helst 15W40 slik at man får trykket opp i ventilløfterene. En god omgang og to med innvendig motorrens kan også gjøre underverk. Forte Engine Flush tett fulgt av en omgang billig olje i 1000km så ny omgang Forte Engine Flush så Castrol SLX eller tilsvarende ville nok jeg ha prøvd ;) Siter 1998 BMW 318is Coupé - iSbilen 1970 Mini 1000 - lommeraketten 1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwremy Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 M10 motoren har ikke hydrauliske ventiløftere, den må nok justeres med jevne mellomrom! Siter 88 318i x-88 520i x-90-vectra 2000 16v x-83golf gti 1,8 x-87 chevrolet monte carlo ss x-83 fiesta(vinterbil) x-84 Nissan Cherry GTT turbo x-85 Opel Rekord 2,0s x-79 Opel Ascona B 2,0s Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alcapaal Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 Ikke peil på BMW, men på min Audi, så begynner den å "tikke" når det er lite olje igjen. Siter 87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM * 98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT * 99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT * 07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ndrz_318 Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 Ikke peil på BMW, men på min Audi, så begynner den å "tikke" når det er lite olje igjen. Det er fordi motoren ikke har nok olje til å få riktig trykk i ventilløfterene. VELDIG lurt å peile samt etterfylle lenge før det skjer... Siter 1998 BMW 318is Coupé - iSbilen 1970 Mini 1000 - lommeraketten 1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
holm1 Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 De nyere bilene med Vanos, 328i 96 mod... Har en lav tikking i den, ikke noe stygg lyd men vil jo gjerne bli kvitt den... Noe råd mot det? kjører god olje og har bra med olje.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rawr Skrevet Juni 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2005 Har hatt en syk tikkelyd fra motoren helt siden jeg fikk den og vil jo gjerne ha bort denne lyden siden den ikke er helt kjekk å ha. Fikk beskjed av folka på BMW(Bavaria) at ventilene justerte seg selv på denne bilen og stoler da på at de har rett i dette. Er det noen som har peiling på hva det kan være? Jeg fikk tikkelyd på min 93 mod 318, aner ikke hva motoren på den heter, men jeg fikk i alle fall mye forskjellige motstridende forklaringer på hva det var. Noen nevnte dritt/avleiringer, andre sa kammen å ventilløftere etc. Prøvde flere typer rens, og det ble bedre i perioder. Min tikket kun når motoren var kald. Solgte bilen før jeg kom til bunns i dette, nye eier hadde den på verkstedet og måtte bytte ventilløftere. Ble visst nok bra etter det. Siter (\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m (o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline (x) 97 Audi A3 1.6 (x) 93 BMW 318i Sekretær - VACN Troms Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Juni 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2005 har samme problem på min 316i 89 modell m40.nei jeg får ikke dradd den fullt på turtall.kammen er sannsynligvis gåen.skifter den vel så snart som mulig tror jeg.skal selge 40/40 Apex fjørene mine også,brukt 3 uker,selges grunnet bytte til 60/40.selges billig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morphinytry Skrevet Juni 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2005 Jeg fikk tikkelyd på min 93 mod 318, aner ikke hva motoren på den heter, men jeg fikk i alle fall mye forskjellige motstridende forklaringer på hva det var. Noen nevnte dritt/avleiringer, andre sa kammen å ventilløftere etc.Prøvde flere typer rens, og det ble bedre i perioder. Min tikket kun når motoren var kald. Solgte bilen før jeg kom til bunns i dette, nye eier hadde den på verkstedet og måtte bytte ventilløftere. Ble visst nok bra etter det. Dette er det samme som med meg. Enkelte dager er det tikkelyd og enkelte dager er den der ikke. Men den forsvinner når motoren er blitt varm. Jeg klarer fint å dra den ut på girene siden kammen ble byttet ut med en sportskam :) Siter _____________________________________________ BMW 316/318 1992 (vraka) MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt) Volvo V50 1,6D 2006 Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.