Gå til innhold

delefilter på 6x9?

Ranger emnet

j0k3r

Anbefalte innlegg

Bare lurte på om det er vanlig å bruke delefilter på 6x9" når man har basskasse..?

For når jeg vrenger opp lyden på full guffe med basskassa, så klarer ikke 6x9" å følge med bassen, de bare vrenger seg helt..

Er det da vanlig å bruke et lite delefilter som fjerner bassen fra 6x9"?

* 00' Mercedes-Benz 220 CDI

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 84' Mercedes-Benz 190E

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mulig at luften fra subben er så kraftig at 6x9" ikke har kraft nok til å spille det de vil selv?

jeg ville heller ha gått for noen 8" i hattehylla, da får du ikke de skarpe 6x9" lyden. ( hvis du da ikke har et heftig bra 6x9" i hattehylla da )

Men ja det er mulig å sette på et HPF som tar bort alle freq under 200 eller no, men da blir lyden din veldig overtonet med høye freq når du spiller lavt, prøv å lag et kick panel eller en ordinær kasse til 6x9" dine.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg får dårligere kvalitet på lyden hvis jeg bruker delefilter på 6x9"?

Jeg bruker delefilter (sånne små 70kr's) på frontsette mitt, og det funker helt topp.. Tror du ikke dette vil funke på 6x9"?

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg får dårligere kvalitet på lyden hvis jeg bruker delefilter på 6x9"?

Jeg bruker delefilter (sånne små 70kr's) på frontsette mitt, og det funker helt topp.. Tror du ikke dette vil funke på 6x9"?

Det brude ikke være noe iveien for å prøve det, du har jo allerede filtrene. Ellers går det jo ann å koble på en kondensator på 6x9'erne for å dele de litt høyere. En annen ting du vil tjene mye på er å montere kasser under hattehylla til 6x9'erne, da vil du få mye mer attack i bassen også slipper du att basskassa di prøver å spille igjennom dem. Slike kasser får du kjøpt ferdig hos de fleste bilstereoforhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjøper 2 delefiltre til imårra, så ser jeg åssen det blir..

Men har nok desverre ikke noe plass til kasse under 6x9"..

For der er det ekstremt trangt under.. for har bare skjært ned litt for å få ut ledninger.. har ikke fjerna masse stål å sånn der..

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjøper 2 delefiltre til imårra, så ser jeg åssen det blir..

Men har nok desverre ikke noe plass til kasse under 6x9"..

For der er det ekstremt trangt under.. for har bare skjært ned litt for å få ut ledninger.. har ikke fjerna masse stål å sånn der..

Da er det bare å leke seg med saga da ;) hehehe

du vil få bedre lyd av å gjøre det, bedre en når du kutter ut bassen vil jeg tro,

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører kunn subbene på forsterker.. frontsette og 6x9" går på spiller'n..

Og med litt redsel for å bli mobba; Hva er "hpf" ? :rolleyes:

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er ikke noe jeg trenger da hvertfall..?

Men noen som veit hva de filterene jeg skal kjøpe, heter for noe?

De skal koste 70 kr pr. stk. også skal dem fjerne bassen..

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjører 6x9 på spilleren så er det forsterkeren i spilleren som ikk egreier å henge med når du drar på lyden... ellers er jo som earth pål sier veldig lurt. Jeg bruker 2x25 EKTE SoundStream watt på 6x9 Impulse Morel og ikke noe problem. jeg slitter heller med at bassene greier ikke å henge med responsen/transientene.... delefrekvensen er på 60Hz og 24dB. ca volum på kickepanelen er 5-6 liter... å bruke pasiv delefilter hjelper bare med å fjerne/dempe bassen som allrede kommer fra forsterkeren. Aktiv delefilter er best for da fjerne du lave frekvenser FØR de går i forsterkeren, da jobber den med mindre belastning med bedre dynamikk som resultat.... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider