Gå til innhold

Biltema olje, positvive/negative meninger?

Ranger emnet

Yokishima

Anbefalte innlegg

når jeg kjøpte bilen min var den fullav biltema ting... olje filter plugger stifter kondensator osv. måtte ha 2500 runder på tomgang for att oljetrykkslampa skulle slukke..... er mye på en v6...byttet ut biltema vannet(er ikke olje iallefall) og filteret med ett org ford filter og kendall 20/50 mineral olje nå slukker lampa bare jeg vrir på nøkkelen og motoren har en langt finere gange... og ingen forandring på motor etter 80 000 km bilen har sikkert gått 400 000 km siden ny, har vært borti flere motorer som har rast på biltema olje , ikke gått langt heller.

så biltema er bra på sykkeldeler å billig pjus, for dem som trenger det :P

Motorer raser på alle typer oljer.. Sintef i Trondheim testet engang "Dyre oljer" mot "Billig oljer". Etter det jeg hørte var smøre effekten på dem ganske like. Den største forskjellen var lengden den tok opp smuss som var kortere for billig oljer mot dyre. Jeg kjører sin Biltema 10-50 på min audi, men jeg skifter hver 250 mil og da. Evo'n bruker jeg Castrol TSW 10-60 på sommeren og castrol 10-40 på vinteren.

Alt til sin bruk.. Bruker ikke biltema på en bil jeg bruker på bane, da velger jeg castrol. Bare husk og skift olje ofte nok

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sin olje er like bra som andre oljer. Er riktig at det er Statoil olje. Er store sjangser for at en olje som koster 4-5 ganger så mye også er akkurat samme olja.

Dessuten så oppfyller den API SL som er den strengeste normen noen gang. Hvis du har en 10 år gammel bil så overgår den oljen de kravene som var på oljer som var anbefalt til den bilen med 1000 ganger.

Jeg mener at alle oljer er omtrent like gode så lenge de er API SL godkjente. Er sikkert 100 forskjellige oljemerker i Norge men oljen er akkurat lik på de fleste eneste er innpakningen som er forskjellig.

Hadde tenkt meg om en gang hvis jeg hadde en sjelden sportsbil til over en mill kr. men for de fleste andre er Biltema oljen god som gull.

Han med Cossie over her fikk problemer fordi oljen ikke var byttet på laaaaaaaaaang tid ikke fordi det var Biltema olje. Akkurat det samme hadde skjedd med andre oljer også.

Når oljen oppfyller API SL kravene så oppfyller den noen sinnsykt strenge krav når det gjelde holdbarhet og smøreevne. Så bare bruk Biltema olje. Den kan jeg personlig gå god for etter 12 års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sin olje er like bra som andre oljer. Er riktig at det er Statoil olje. Er store sjangser for at en olje som koster 4-5 ganger så mye også er akkurat samme olja.

Dessuten så oppfyller den API SL som er den strengeste normen noen gang. Hvis du har en 10 år gammel bil så overgår den oljen de kravene som var på oljer som var anbefalt til den bilen med 1000 ganger.

Jeg mener at alle oljer er omtrent like gode så lenge de er API SL godkjente. Er sikkert 100 forskjellige oljemerker i Norge men oljen er akkurat lik på de fleste eneste er innpakningen som er forskjellig.

Hadde tenkt meg om en gang hvis jeg hadde en sjelden sportsbil til over en mill kr. men for de fleste andre er Biltema oljen god som gull.

Han med Cossie over her fikk problemer fordi oljen ikke var byttet på laaaaaaaaaang tid ikke fordi det var Biltema olje. Akkurat det samme hadde skjedd med andre oljer også.

Når oljen oppfyller API SL kravene så oppfyller den noen sinnsykt strenge krav når det gjelde holdbarhet og smøreevne. Så bare bruk Biltema olje. Den kan jeg personlig gå god for etter 12 års bruk.

Er ikke stor forskjell på biltema å statoil,shell,esso eller hva det måtte være. De dyre prisene der er bensinkjedene sin gevinst og ikke produktet sin kvalitet. Ett lokal firma som drev her for noen år siden solgte shell helix ultra for under 60 kr literen, men ble bannlyst av shell siden de solgte den for billig. Men når du drar på Thorshov eller hvor du måtte dra for å kjøpe "eksotiske" oljer til opp mot 200kr literen får du unektelig en annen kvalitet.

At en normal bil trenger disse dyre oljene? nei, tvilsomt.. men for meg som bruker bilen hardt på banedager? Ja, da passer disse meg uten tvil..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stor forskjell på biltema å statoil,shell,esso eller hva det måtte være. De dyre prisene der er bensinkjedene sin gevinst og ikke produktet sin kvalitet. Ett lokal firma som drev her for noen år siden solgte shell helix ultra for under 60 kr literen, men ble bannlyst av shell siden de solgte den for billig. Men når du drar på Thorshov eller hvor du måtte dra for å kjøpe "eksotiske" oljer til opp mot 200kr literen får du unektelig en annen kvalitet.

At en normal bil trenger disse dyre oljene? nei, tvilsomt.. men for meg som bruker bilen hardt på banedager? Ja, da passer disse meg uten tvil..

Mvh

Finnes 200 kr oljer som ikke klarer å oppfylle API SL (Castrol 10W-60 f eks). Det klarer Biltema sin olje så ikke si så sikkert at de er bedre. Kan godt hende at de til og med er dårligere.

Grunnen til Biltema sine priser er det enorme kvantaet de kjøper inn med og at det kjøper direkte fra produsent og ikke gjennom importør/grossist. Har ikke noe å gjøre med kvaliteten på varene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig her ja, er nesten som å sammenligne Cola kjøpt på Rema 1000 til 9, mot Cola kjøpt på bensinstasjonen til 20,- ... hehehe :bump

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes 200 kr oljer som ikke klarer å oppfylle API SL (Castrol 10W-60 f eks). Det klarer Biltema sin olje så ikke si så sikkert at de er bedre. Kan godt hende at de til og med er dårligere.

Grunnen til Biltema sine priser er det enorme kvantaet de kjøper inn med og at det kjøper direkte fra produsent og ikke gjennom importør/grossist. Har ikke noe å gjøre med kvaliteten på varene der.

Hvis du tror standarder forklarer hvor godt ett produkt er så har du litt å lære. Standarer er ikke ett kvalitetstempel og kommer aldri til å bli det.

Vet du at ifølge NS så kan en skille vegg i ett hus være 2cm utav lodd og like vel være godkjent etter standarden? Har ditt firam ISO 9001 standard betyr ikke det at dem leverer tjenester og produkter av bedre kvalitet enn dem som ikke har det nødvendig vis.. Det betyr bare at dem har kjøpt ett system hvor det er forklart hvor dem skal kjøpe dasspapiret sitt f.eks..

Standarer er ikke ett stempel på kvalitet, det er ett stempel på at de har velat å følge en norm satt av en sammarbeidsgruppe. Standarer er ikke faste krav men noe som kan tolkes og justeres etter eget beste

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider