Gå til innhold

bilen fusker/rykker på tomgang, hva kan være galt?

Ranger emnet

Bue

Anbefalte innlegg

De var ikke glade for de da måtte de bestille noen flere samtidig?

Er det bare meg eller har alle en råtten erfaring med Biltema når det gjelder kunde behandling? Har som oftest bare støtt på greie folk på dele lageret der jeg.. Men de skal bare være glad fordi du handler der! Hadde en kar der blitt sur fordi han måtte bestille ett par ekstra tror jeg at jeg hadde sagt akkurat hva jeg mente å gått ett annet sted..

Litt of, men sånt irriterer ræva av meg...

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kom meg ikke inn til biltema den dagen, så var min mor som bestilte for meg. Hun sa bare at han ikke hadde blitt så veldig glad for å måtte bestille 30 kabler, men hadde ikke blitt sur etter som jeg forsto. Har vært greie på kundeservicen der når jeg har vært der å handlet. Må jo nesten ta de nå som de er bestilt, så får jeg heller se hvor godt de virker og hvor lenge de varer.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal bare passe på å spare på kvitteringen fra de så kan jeg vel heve kjøpet hvis de ikke virker etter 1000 km. Er jo mye annet som er greit å handle på Biltema, så greit med en tilgodelapp der. Kan jo heve kjøpet vel etter at de er brukt hvis de slutter å virke etter en stund? Er jo sånn sett i hvertfall 2 års garanti på de i Norge uansett.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått mail fra biltema om at tennkablene mine er kommet og ligger og venter på meg. Endte opp med å bestille det settet som det står er til Volvo 460 uten Turbo. Sjekket med Vadis, og fant ut der at tennkablene mellom fordelerlokket og pluggene hadde samme delenummer på alle motorene i 400 serien. Det som er forskjellen er at kablen til coilen er anderledes, antageligvis en annen tilkobling. Så kjøper en universalkabel utenom som passer mellom fordelerlokket og coilen. Satser på dette hjelper på tomgangen!

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Biltema å henta plugg kablene i dag. Endte opp med dette settet til Volvo 400 unten turbo ettersom alle kablene til tennpluggene har samme delenummer hos Volvo. Det eneste som ikke passer i dette settet er kabelen til coilen, så får kjøpe den en annen gang siden de ikke hadde inne universalkabler som passet der. Målte bare for gøy motstanden i de nye kablene, og fikk da dette:

Sylinder:

1: 738 ohm

2: 833 ohm

3: 840 ohm

4: 1234 ohm

Coil: 740 ohm (Men denne kan jeg jo ikke bruke)

Motstande øker jo ganske tydelig med lengden da, særlig fra sylinder 3 til 4, men satser på dette funker bra. Skal sette de på i morgen og teste da, så kommer med oppdatering på om problemet ble løst da.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen ass, tror ikke jeg har den muligheten på min, for det står ikke noe om ohm rundt det hjulet jeg kan velge.. trodde kanskje det stod noe annet..

det pleier å stå , 1M, 500kO, osv der.. hva heter multimeteret ditt?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det billigste multimeteret fra biltema til 88,- og stiller det inn på ohm. Står ikke ohm med bokstaver, men er det ohm tegnet hvis du vet hvordan det ser ut? Litt lignende en U som står opp ned. Kan velge 2000K, 200K, 20K, 2000 og 200. Har den på 2000 somregel, er det mer en 2000 ohm setter jeg det på 20K.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å prøvde å bytte tennkablene nå, men er jo så trangt å få de fra fordelerlokket til tennpluggene at jeg må til å demontere diverse slanger og slikt. Men er en type klemmer på slangen som jeg ikke er sikker på hvoordan jeg skal løsne. Har tatt ett bilde av den her:

Forum21.jpg

Hvordan skal jeg få løsnet denne som er mitt i bildet her? Og hvordan fester jeg den igjen?

Er koblet til denne som jeg har på bildet under her. Noen som kan se hva dette er? Har sett at den ligner mye i mange andre biler jeg har sett, men vet ikke hva det er til?

Forum22.jpg

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant etter en del fikling ut at jeg kunne klare å få kablene forbi denne slangen uten å koble de fra. Så har fått montert alle nå. Tror det hjalp litt på tomgangen, men helt sikker er jeg ikke. Synes den gikk roligere uten så mye rykking, og tror også at ikke turtallet varierte så mye som før. Merket heller ikke så mye til rykkingen synes jeg, men hørte det fortsatt. Har jo ikke byttet kabelen til coilen, så kan jo prøve å bytte denne også. Så konklusjonen blir vel at det har hjulpet litt, men rykkingen er fortsatt ikke borte. Hva ville dere gjort? Det neste blir vel å kjøpe en ny kabel til coilen og kanskje skaffe noe for å måle bensintrykket.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider