Gå til innhold

bilen fusker/rykker på tomgang, hva kan være galt?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

kjøpte biltema kabler til min mr2 i vinter ,å det var første og siste gang for å si det sånn .... makan til møkkaprodukt skal man lete lenge etter! bedre å kjøpe et org sett med en gang så slipper du å ergre deg over et produkt som ikke funker som det skal! men for all del det er mye bra på biltema ,bare styr unna deler til bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var ute å prøvde å bytte tennkablene nå, men er jo så trangt å få de fra fordelerlokket til tennpluggene at jeg må til å demontere diverse slanger og slikt. Men er en type klemmer på slangen som jeg ikke er sikker på hvoordan jeg skal løsne. Har tatt ett bilde av den her:

http://home.no.net/trondaag/Forum21.jpg

Hvordan skal jeg få løsnet denne som er mitt i bildet her? Og hvordan fester jeg den igjen?

Er koblet til denne som jeg har på bildet under her. Noen som kan se hva dette er? Har sett at den ligner mye i mange andre biler jeg har sett, men vet ikke hva det er til?

http://home.no.net/trondaag/Forum22.jpg

 

Det der er filteret til avluftingen fra veivhuset. Oljedampen går i retur inn i innsuget slik at motoren forbrenner oljedampen istede for å slippe den ut i frilut.

Er forøvrig ett filter det kan lønne seg å sjekke om motoren noen gang kommer til å bruke mere olje enn den skal

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da vet jeg endelig hva den er til da. Olje bruker den heldigvis ikker! Men vet fortsatt ikke hva som kan være årsaken til tomgangen. Hadde det vært noen som kan mye om bil kunne de sikkert hørt når den sto på tomgang hva det kunne være, men kan ikke noe særlig jeg. Litt vanskelig å forklare lyden som er der akkurat i det rykket kommer, men høres på en måte ut som motoren må streve litt ekstra akkurat i det turtallet synker. Har lest at disse motorene har en hard gange, uten at jeg vet helt va de mener med det? Men når panseret er åpent kan jeg høre en slags tikkelyd fra motoren, men dette er vel kanskje slik det skal være? Hører ikke noe når jeg lukker panseret. Noen andre ting jeg burde prøve å legge merke til for å finne ut hva som kan være galt? Det eneste jeg har sett nå er at det kommer litt karbonavleiring på pluggene, og at det var ganske mye av dette på de jeg byttet ut. Var litt på de nye også sist jeg sjekket.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tikkinga har vel forsåvidt vært der hele tiden mens jeg har hatt motoren, men trodde igrunnen ikke at det var ventiltikking. Hadde det en gang på pappas bil, og det var da MYE høyerer tikking. Hører jo ingen ting inni bilen og egentlig ikke noe utenfor heller når pansereret er lukket. Men dere mener at det er ventiltikking det jeg hører da? Ser i instruksjonboken at ventilene har vært justert for 20000 km siden, er det ikke da litt tidlig å måtte justere dem igjen? Er dette noe som kan jeg kan gjøre selv eller må den på værksted? Hvor mye tror dere isåfall det vil koste? Oljen er skiftet for ca 1000 km siden uten at det var noen forskjeld i lyden.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Gidder ikke lage en ny post, så fortsetter bare med denne siden det enda er det samme. Ikke fått gjort noe med det. Bare vært innom Volvo igår for å høre hva de mente det kunne være. Der mente de det nok var en eller annen vakum slange. Men hvordan skal jeg sjekke de? Og hvilken bør jeg begynne å sjekke? Noen forslag? Hvis ikke det var det mente de det sannsynligvis var en sensor som ikke funker.

Lurer også på om jeg har fått en liten eksoslekasje. Er litt ekstra brumming fra eksosen der det går over bakakslingen. Hører det omtent bare på tomgang, og hører ikke noe inni bilen, så er ikke sikker. Noen måte å finne ut dette på?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å spraye litt rundt slangene da en dag, kanskje imorgen. Får bare prøve å spraye i ring rundt alle slangene jeg finner. Gjorde et forsøk for ikke så lenge siden uten å finne ut av noe, men var nok ikke grundig nok.

 

Tikkingen har du regner jeg med du har rett i når du sier den kommer fra injektorene. Tror ikke det kan være ventilene jeg heller når jeg tenker tilbake på hvordan pappa sin bil hørtes ut når den hadde det. Mye høyere den tikkingen.

 

Ikke så mye peiling på turbo og hvordan den skal fungere. Men har jo original turbo-trykksmåler i bilen, som er delt inn i grønn/hvit, gul og rød sone. I den rød sonen skal den ikke være, da er trykket for høyt. Men skal den kunne gå helt til slutten av det gule feltet? Og når skal man ha maks trykk? Og når skal den klare maks trykk? Er det f.eks maks trykk når du trykker gassen i bånn ved 2000 rpm i 5. gir? Og så lenge du holder gassen helt i bånn, skal den da holde samme trykket hele tiden til du slipper opp? Bare litt nysgjerrig..

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg med startgass idag. Sprayet mye rundt på slangen uten at turtallet endret seg noe. Den eneste gangen det endret seg var da jeg sprayet inn i hullet der den suger luft. Da sank turtallet først så det hørtes ut som den skulle stoppe før det økte endel og stabiliserte seg etterhvert. Så er igrunnen ikke kommet noe nærmere en løsning da, men idag gikk den heller ikke så ugjevnt på tomgang som før. Ingen rykking idag uten at jeg skjønner hvorfor. Så mulig det bare har forsvunne ettervert.

 

Men er fortsatt mye vibrering inne i bilen når den står på tomgang. Ruser jeg den opp til 1000 rpm er vibreringen borte, er der bare på tomgang. Har en mistanke om at dette er p.g.a eksoen som jeg lurer på om det er hull i. For på tomgang brummer det mye rundt venstre bakhjul, men ved 1000 rpm er det meste av brummingen borte. Tyder dette på hull i eksosanlegget eller at det tar borti bilen noen plass? Noen lurte på om det kunne være dårlige motorfester siden den vibrerer slik, men noen måte jeg kan sjekke dette på?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med eksosen.

Du er nødt til å komme deg under bilen for å se.

Er umulig for oss her å "se" på bilen din for å finne ut om det er eksosen eller ikke.

stikk på biltema å finn deg noen bukker som du rygger bilen oppå, da kommer du greitt til under den for å sjekke eksosen.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, må få gjort det en dag. Er en grav jeg kan kjøre over der pappa jobber når den bare er ledig. Men det er helst i helgene. Får se om det kan være ledig der en dag snart. Men er vel ikke så lett å se ett hull i eksosanlegget eller? Kanskje lettere å kjenne det. Har ikke særlig peiling på bil som dere sikkert skjønner, men prøver å lære. Men lurte egentlig mest på om det er vanlig at det bare er på tomgang den brummer endel ekstra hvis det er hull i eksosen. Men får bare se om jeg kan finne ut av noe når jeg kommer meg under bilen en dag.

 

Men merket også i tilegg til at den gikk usedvanlig bra på tomgang idag at den startet mye raskere enn hva den pleier. Måtte ikke kinne mer enn halve tiden av hva som er vanlig, og nå har den stått uten å vært på sviv siden torsdag. Men får se om det holder seg, skal ut å kjøre imorgen så.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket idag at problemet med rykking på tomgang ikke var borte. Tydeligvis bare igår ikke problemet var der. Så problemet er da altså fortsatt ikke løst. Har jo sjekket det meste av slanger med startgass uten resultat, så hva skal jeg da begynne å lete videre etter? Må kanskje til å prøve å finne ut om det er noen sensorer som ikke virker, men det kan jo ta lang tid.

 

Har også merket at hvis jeg ligger og kjører på f.eks. 2000 rpm og jeg bare slipper gassen helt slik at turtallet skal gå ned til tomgang, så synker først turtallet ned i rundt 500 rpm, før det spretter rett opp til 1000 og så stopper på vanlige 800 - 900 rpm. Vet ikke om dette er vanlig eller hva det er? Vet bare at det ikke skjer på de andre bilene vi har. Vet ikke om det kan ha noe med dette problemet og gjøre heller.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha vært på langtur (47 mil) med bilen i helga, og i løpet av den turen ble hullet i eksosrøret bare enda større høres det ut som. Har funnet sprekken som er akkurat der røret bøyer seg oppover med bakhjulet. Har rustet litt der og etterhvert gått hull, men eksosanlegget er helt fint og rustfritt ellers, så prøver først med noe eksosbandasje eller noe for å reparere. Får heller se hvor lenge det holder. Må bare få tak i noe eksosbandasje først.

 

Ellers sjekket jeg tennpluggene også idag. De hadde nå fått den fargen de normalt skal ha ser det ut til. Men så også at elektrodeavstanden var på 1,1mm på de "nye" pluggen, mens de gamle var 0,8. Skal være 0,8 ifølge instruksjonsboka. De "nye" er Bosch WR7DCX+ mens de gamle er originale Volvo plugger. Har det noe å si at avstanden er 0,3mm for mye? Kan jeg isåfall juster avstanden? Etter haynes boka skal jeg ha Bosch WR78 og de skal ikke være justerbare, men dette er feil plugger etter tabellen til Bosch.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår