Gå til innhold

clutch problem

Ranger emnet

Pompiuses

Anbefalte innlegg

Har et problem med clutchen :(. Når jeg drar bilen heeeeelt ut på turtall, dvs, nesten turtallsperre, så henger clutchen igjen nederst når jeg skifter gir.

Dvs. den henger der i ca. et halvt sekund etter at jeg har dratt opp igjen foten før den spretter opp igjen og tar som normalt. På lavere turtall fungerer den helt som normalt.

Hang seg opp noen ganger på Rudskogen i går. Ufattelig irriterende når du skal til å kjøre forbi biler.

Skal legges til at clutch og svinghjul ble bytta for ca. 3 uker siden til en kevlar clutch. Denne har jeg kjørt inn etter boka, men likevel henger den seg opp.

Har hørt alt fra at det kan være utløserlageret som går tregt i girkassa, eller at svinghjulet er noen grader skjeivt eller at det er lammelen som ikke vil slippe skikkelig.

Alle forslag til hva som kan være problemet mottas med takk!

Jeg har forøvrig lufta clutch væska, og bytta clutch pumpe (slave). Prøvde også å slure voldsomt med clutchen for at den skal gå seg til litt bedre og da ble den faktisk litt bedre, men ikke helt bra altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også å slure voldsomt med clutchen for at den skal gå seg til litt bedre og da ble den faktisk litt bedre, men ikke helt bra altså.

Håper du kødder... For hvis dette er tilfelle og du har brennt lamellene så er clutchen din kast om ikke lenge.

Det er to ting clutch ikke har godt av... kontakt med olje og overdreven slurring...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kødder... For hvis dette er tilfelle og du har brennt lamellene så er clutchen din kast om ikke lenge.

Det er to ting clutch ikke har godt av... kontakt med olje og overdreven slurring...

Neida. En normal "moderne" clutch har faktisk godt av litt sluring i ny og ne for å få slitt den ned litt slik at den ikke blir glasert hvis den blir pent kjørt. Jeg har sett mange biler slure så mye på clutchen at røyken står ut av clutchhuset. No problem å gjøre det en gang i blant. På mange gamle biler derimot er clutchen sensitiv mot dette. Men uansett det blir offtopic her, så nok om det!

Nå har jeg prøvd alt jeg kan prøve før jeg må av med kassa, og clutchen henger fortsatt :-|.

Jeg har dessuten oppdagen en ulyd:

Hvis jeg setter bilen i fri og ruser den litt så kommer det en slags skranglelyd fra girkassa/girstikka. Hvis jeg bare klemmer ned clutchen så går denne lyden bort. Hva kan det være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jetta'n hadde jeg et tilsvarende problem... Husker ikke hva som var feilen i farta da jeg kvesta 3 girkasser.

Eldre VAG har verdens dårligste 4 trinns kasser spørr du meg.. hehe...

Anyway... Enegangen så var det clutchlageret som var gåent og det kan jo hende at det er problemet ditt... Hvis det er så, så er det slik at pedalen må heeelt i bunn for å få den i gir o.l..

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jetta'n hadde jeg et tilsvarende problem... Husker ikke hva som var feilen i farta da jeg kvesta 3 girkasser.

Eldre VAG har verdens dårligste 4 trinns kasser spørr du meg.. hehe...

Anyway... Enegangen så var det clutchlageret som var gåent og det kan jo hende at det er problemet ditt... Hvis det er så, så er det slik at pedalen må heeelt i bunn for å få den i gir o.l..

Clutchlageret? Mener du utløserlageret?

Clutchen min tar helt fint, er bare at den henger igjen nederst på høye turtall.

Tror den lyden jeg har betyr at utløserlageret mitt er gåent. Snedig.... Det blei jo bytta likt med clutchen. Tror nok kassa må av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på utløserlageret.

På golf/Jetta så er det et lager som henger rundt den armen som går opp og ned når man bruker clutchen. Der var mitt lager så gåent at den tok ikke får armen var på top omtrent.

men kan jo hende at trøkkplata de er for svak til at den klarer å ta på fullt turtall at den alltid vil spinne litt...

Men om du tar av kassa, ta bilde av clutchen, svinghjul og trøkkplata. Morro å se om det faktisk har blitt litt brennt eller ikke...

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

will do.....

Eneste jeg kan tenke meg er trøstelageret(kan jo ha fått feil) eller kanskje disken, kan kanskje være at du ikke har gjort reint ordentlig på splinesen, kanskje brukt fett, kankje ett fett du ikke skal bruke eller for mye.

Støttelagret har jeg vondt for å tru at kan gjøre dette med mindre det er slitt noe grønnjævlig og akselen bøyer seg.

Da skulle du vel ha hørt en ulelyd, eller hvis det er kulelager noe al'a hjullager i kassa hvi det har kvelda.

For det kan ikke være noe med at motorens beveglse/vridning påvirker kløtsjens overføring, ja hørte det var hydraulisk overføring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Men om du tar av kassa, ta bilde av clutchen, svinghjul og trøkkplata. Morro å se om det faktisk har blitt litt brennt eller ikke...

Kassa er nå av, og her er bildene. Clutchen og svinghjulet tok ingen skade av sluringen over hodet. Heller tvert i mot:

P1003829.jpg

P1003833.jpg

Fant forøvrig også ut årsaken til at clutchen min hang ; Svinghjulskransen hadde løsna, og forårsaket dermed ubalanse i svinghjulet. Har skrevet mer om det nederst på denne siden:

http://kvien.no/integra/html/mods/action_clutch_and_flywheel/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider