Hersker Hans Skrevet Juni 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2005 2 komponent epoxy lim, feks noe lignende det som brukes til å lage og lappe glassfiber båter med, kanskje du vil ha noe seigere lim på kanalen, hvis kravene til finishen etter lakkering på kanalen ikke er så nøye. Lim kan sikkert være sterkere enn sveis i mange tilfeller, spesielt på aluminium, aluminium har dårlig sveisbarhet og er bedre å lime en stål feks. Lim tåler masse skjærkrefter, og veldig lite riv krefter, kanskje litt for generelt, men det gjelder stort sett overalt. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elgX Skrevet Juni 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2005 http://www.relekta.no/novatio/content/product/lim_tetning_plast/lim_fugemasser/index.htm Se på Nova Powergrip, dette limet brukte de på det verkstedet jeg jobba før på til å lime hjulbuer osv... som beskrevet kan du gjenge å borre osv i det, og det tåler bensin og allverdens... Siter *-1984 BMW 318i 2-dørs vinterbil/prosjekt? x-1990 BMW 316i 4-dørs E30 R.I.P. x-1997 Peugeot 106 Rally x-1991 Toyota MR2 GTi 2.0 16V x-1993 Honda Civic Coupe Si US-Spec Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottoracing Skrevet Juni 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2005 3m Platelim: http://cms.3m.com/cms/NO/no/0-174/lcFzEW/view.jhtml Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TypeC Skrevet Juni 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2005 TEC7 limer vel bra.. div.rekvisita butikker å sånn mener jeg har det. Wurth har også en, Teroson oh Siter Saken er biff!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Karosserlim tåler ikke særlig mye varme. En karosseri reparasjon som er ment å holde lenge (f.eks på en hobbybil el.) bør det sveisede området tinnsparkles først. Det krever så mye varme at ethvert karosserlim smelter vekk. Men bortsett fra det sitter limte plater like godt som sveisede. Det er helt korrekt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKj Skrevet Juni 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2005 har også et annet spørsmål: må man ha grunning el lignende under før man tar på tectyl? eller skal tectylen rett oppå bart metall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Juni 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2005 ville ha grunnet og lakkert før du tektylerte, hva skjer når tektylen blir hard om en stund, og en stein kommer flyvende og slår bort en bit ? :scared uansett så limer dem ofte tak og bakskjermer delvis på merkeverksteder osv... mindre sjangs for at plata slår seg, og som eg altid kommer til å stå for er tinnsparkling old fasion... alt for tungvint... skal bare rette plata så passe fint at du ikke trenger mer enn 1mm sparkel... ;) slik som de store merkene eg veit om krever... men om alle holder det er en annen ting :) hehe Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Mange profesjonelle karosseriverkstedene bruker tinnsparkling på vibrasjons utsatte steder, så hvor "old fashion" det er, vet jeg ingenting om. Som tidligere nevnt har tinnsparkling sine begrensninger. Spesielt på tynne plater uten profiler. Midt på en dør f.eks. Men hvis du mener de beste sparkeltyper overgår tinn, så er det helt feil. Hør med håndtverkere, lakkerere eller noe slikt. Det finnes f.eks oversikter over hvordan stoffer endrer seg over tid. Allerede etter 3-4 år har alle typer sparkel skrumpet inn flere % og ikke minst blitt harde og sprøe. Tinnsparkel beholder sine egenskaper selv etter 50-60 år. En venn av meg har holdt på med karosseriarbeider på "avansert hobbybasis" i mange år. Han har proff lakksprøyte, bra kompressor og kjøper alt av lakk, sparkel osv med profesjonell kvalitet. Men han har aldri prøvd tinnsparkling. Jeg viste han en metallbit som jeg hadde lagt et lag tinn på. Så begynte jeg å bøye den frem og tilbake. Jeg holdt på helt til metallet knakk. Tinnet holdt like lenge. Vis meg den sparkelen som gjør det samme. Eller enda bedre: La oss behandle hver vår platebit. Jeg tinner og du sparkler. Så grunner og lakker utenpå og legger bitene ute i vær & vind i ett år. Så møtes vi og bøyer litt frem og tilbake. Når det gjelder tectyl, så er den bergenet på å beskytte lakken. Lakken beskytter metallet, tectlyen beskytter lakken. That's it. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 vel... nå jobber eg på eit godkjent toyota lakkeringsverksted, og de som kjenner til det, veit at toyota er virkeleg nøye på at ting skal bli bra... skikkeleg strenge krav, og har til dags dato enda ikke sett noe tinnsparkling på gang... verken her eller den BITTE lille tiden eg var på ene vw/audi verkstedet... og det med at sparkelen skrymper inn med flere prosent, det er jo en grunn til at de store merkene ikke tillater mer enn 1mm sparkel på bilene... Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Krympingen på sparkelen er nok det minste problemet, og det letteste å omgå ved å unngå tykkere lag en 1 mm. 3-5 % av 1 mm er som kjent ikke rare greiene. Langt verre er det at fleksibiliteten minker drastisk etter bare 2-3 år og etter 5-6 år er det rene kjeksen. Det merkes ofte ikke dersom skadestedet er lite vibrasjonsutsatt, området er lite, bilen behandles pent (vaskes ofte, parkeres i tørr garsje osv) eller at bilen rett og slett er så gammel at den skrotes før skadestedet er 5-6 år. Siden du jobber på et lakkeringsverksted, har du sikkert sett hvordan gammel sparkel oppfører seg dersom en ny skade oppstår nær inntil den gamle? Sparkelen spruter og den gamle skaden må sparkles på nytt i tillegg til den nye. Hadde ikke skjedd med tinn. Eller har du kanskje vært borti reklamasjoner der sparkelen har løsnet? Oppstår typisk på bytte av skjermbue = vibrasjonsutsatt sted. Hadde ikke skjedd med tinn. Joda. Jeg VET at man må finsparkle oppå tinnet også. Man slipper ikke HELT unna. Men tinnet stiver opp metallet og minker dermed vibrasjonene. Derfor vil også sparkelen holde bedre på en skade som er tinnet først, istedefor kun grovsparklet i bunnen. Agder Bilskade ved Kristiansand har hjulpet meg masse med å komme igang med tinnsparklingen, (som var velkjent for dem.) Siden jeg ikke jobber der selv, kan ikke jeg garantere at de er hypermoderne, men både verkstedet og uteområdet er stort, rent og ryddig, verktøy og utstyr ser nytt ut og alle jeg har snakket med der er svært oppdaterte og hjelpsomme. Verkstedet har flere ganger scoret høyt på NAF's verksted tester. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 3m Platelim: http://cms.3m.com/cms/NO/no/0-174/lcFzEW/view.jhtml Jeg har nettopp brukt det der! Sitter som fjell! Og det er godkjent for å montere tak med, så jeg tror ikke det er noe problem med at det sitter dårligere enn sveise. Heller tvert imot, for du slipper at det begynner å ruste i skjøtene (limet er også rusthindrende). Men det må være veldig rent, det må settes under press, og du må kjøpe ei spesialsprøyte til limet som koster en del kroner. Limet er ikke direkte billig i seg selv heller, hvis du ikke kjenner noen som jobber hos importøren... ;) Men det ble nevnt at man burde lime med falsede kanter her oppe i tråden et sted. Det er altså feil! 3M skriver selv at der det er falsede kanter, bør det sveises. Jeg har dog prøvd å lime falsekant og det er ikke noe problem. Det sitter som faen uansett! Men det kan være køddent å få til riktig og godt nok press på delene. Det kan også varmes opp til 120 grader for hurtigere tørking, i inntil 45 minutter. Dette limet reagerer ikke på varme etter at det har tørket, og er umulig å få vekk, selv med de sterkeste tynnerne! *Noen burde sjekke fakta bedre før de poster....* :rolleyes: Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 For all del. Det er alltid noe nytt. Tiden står ikke stille, heldigvis. Det lille jeg har prøvd av karosserilim tålte ikke den åpne flammen man må ha ved tinnsparkling. Hadde noe slikt vært innen rekkevidde kunne jeg godt ha byttet ut noe av tynnplatesveisingen de sist 3 årene med lim! For tre år siden: For et halvt år siden: Et annet moment er jo at tinnet antakelig ikke vil henge på lim, men dersom man limer en vanlig overlapp, vil jo ikke limfungen være synlig uansett. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKj Skrevet Juni 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Jeg har nettopp brukt det der! Sitter som fjell! Og det er godkjent for å montere tak med, så jeg tror ikke det er noe problem med at det sitter dårligere enn sveise. Heller tvert imot, for du slipper at det begynner å ruste i skjøtene (limet er også rusthindrende). Men det må være veldig rent, det må settes under press, og du må kjøpe ei spesialsprøyte til limet som koster en del kroner. Limet er ikke direkte billig i seg selv heller, hvis du ikke kjenner noen som jobber hos importøren... ;) Men det ble nevnt at man burde lime med falsede kanter her oppe i tråden et sted. Det er altså feil! 3M skriver selv at der det er falsede kanter, bør det sveises. Jeg har dog prøvd å lime falsekant og det er ikke noe problem. Det sitter som faen uansett! Men det kan være køddent å få til riktig og godt nok press på delene. Det kan også varmes opp til 120 grader for hurtigere tørking, i inntil 45 minutter. Dette limet reagerer ikke på varme etter at det har tørket, og er umulig å få vekk, selv med de sterkeste tynnerne! *Noen burde sjekke fakta bedre før de poster....* :rolleyes: ok! hvilken butikk kjøpte du limet på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 For all del.Det er alltid noe nytt. Tiden står ikke stille, heldigvis. Det lille jeg har prøvd av karosserilim tålte ikke den åpne flammen man må ha ved tinnsparkling. Hadde noe slikt vært innen rekkevidde kunne jeg godt ha byttet ut noe av tynnplatesveisingen de sist 3 årene med lim! Et annet moment er jo at tinnet antakelig ikke vil henge på lim, men dersom man limer en vanlig overlapp, vil jo ikke limfungen være synlig uansett. Karosserilim og tinnsparkling er nok er dårlig kombinasjon ja... men bare de færreste verksteder vet nok i det hele tatt hva tinnsparkel er. Det er liksom blitt en sånn greie som bare brukes av virkelige entusiaster. Du gidder ikke å tinnsparkle etter å rep av et lite rusthull på Golfen til dama liksom. Alt til sitt bruk! Når man bruker karosserilim er man nødt til å ha overlapp. Mener å huske at de anbefaler 1-2cm. Det nytter ikke å lime kant-i-kant, det sitter ikke. Det må brukes overlapp, og denne må settes under godt press under herdingen. Hvis karosserilimingen blir gjort på riktig måte, så sitter det like godt som sveis. Men hvis man slurver, så kunne man nesten like gjerne festa med sparkel... Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 ok! hvilken butikk kjøpte du limet på? Jeg kjøpte direkte fra importør (kjekt å ha noen bekjente). Men jeg fikk vite fra 3M at enkelte fargehandlere har mulighet til å bestille det. Dette er et produkt som i hovedsak selges til, og er tiltenkt, bilverksteder... Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.