Gå til innhold

Hvorfor + og - ved siden av hverandre?

Ranger emnet


Camryfellow

Anbefalte innlegg

Det er nok fordi at vi proffer gjør jobben skikkelig slik at "unødvendig" skjerming ikke er nødvendig.

 

Fra spøk? til alvor: En seriøs produsent vil gjøre dette til et 0-problem!

Kjøp deg en annen forsterker hvis du ikke er sikker på om du vil klare å gjøre kopplingsjobben skikkelig!

 

Mvh

Pål

(som alltid er nøye når ting skal kopples!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også en teknisk nødvendighet at de ligger ved siden av hverandre? chicken

ja.... doh like etter+- inntaket så fins en støy spole som er i motfase på spolene -så støyen som er i +- i med samme fase opphever hverandre i spolen som er i motfase, logisk..... doh , deretter kommer en bank med elektrolyt kondensatorer som ikke har noe særlig mye avstand mellom bena...osv, osv, switch transistorer, likeretter,... :scared

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner til en viss grad, men alle er ikke proffe. Vet hvordanjeg skal koble, men alikevel skjedde det jeg ba om ikke skulle skje. Skulle flytte litt på ting og da plusskabelen skulle av så gikk den rett borti minuskabelen (siden den var bøyd litt slik og at de er forholdsvis stive), så den spratt bortom. Nå reagerer ikke forsterkern lenger (kortsluttning da eller?). Synes det bare er litt rart hvorfor ikke gullkoblingene blir stikkende fra hverandre eller skjermet bedre...

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detvar jo dumt, men isteden for å "strø mer salt på såret" så er dette her resultat av dårlig festning/sikring av kabler, de fleste merker har mer eller mindre bra/dårlig tilkoblinger men hvis du ikke er nøye så vil kablen hoppe ut selv om du hadde den beste tilkobling.....

 

Men tilbake til ditt "uhelle" så tror jeg at enten printbanen mellom tilkoblings punkt til - og power supplyen har rykket, da du fikk pluss på chassiset. Så hvis du ikke har 10 tommeltotter så skulle du greie å lodde på det bruddet.

 

Litt teknisk forklaring:

Minus inntaket er direkt koblet til chassiset på ampen -uansett merke og modell- men på enkelte merker/modeller er bare en tinn ledning og det pga den "kobling" er ment for støy skjerming og hvis du ikke jorder ampen på minus tilkoblingen så vil jordingen gjennom chassiset ikke holde noe særlig lenge før den rykker, denne "jumperen" er på primær siden av PWM. osv, osv, Pluss en del mange andre årsaker relatert til støy demping/spennings fall.

I "gamle dager" så ble man advart mot å skru ampen rett på chassiset -og ser at mange fremdeles gjør det- men er ikke noe problem med amper etter ca 95 da produsentene ble "flinkere" til å bruke optiske optokoblere/vindinger i toroid spolen for å koble sammen primær/sekundær sidene på ampene. Blir mye skriving nå. Massse info på nettet for dem som er int i sånt!!

 

lykke til!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidligere var det et problem å jorde forsterkere til chassiset i bilen? Man måtte jorde de til batteriet? Eller er det snakk om chassiset til forsterkeren?

Nei, man kan jorde forsterkeren i et egnet sted på godset til bilen. Det som i hvert fall tidligere var et problem var å montere forsterkeren slik at den har kontakt med chassis på bilen. Dvs. at metallkabinettet til forsterkeren ligger borti chassis på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår