Gå til innhold

dump spøsmål??

Ranger emnet


a-u-d-i_s-4

Anbefalte innlegg

lurte på om det går ann og få lik lyd som noen rally biler har???kansje et dumt spøsmål ikke vet jeg ,som sagt er helt grønn!!!

 

Er ikke et dumt spørsmål det, de fleste med turbobil har vel hatt lyst på slik lyd en eller annen gang, inkludert meg selv. :)

Men for å få slik lyd (dette er slik jeg tror det er) må du kjøre med et skikkelig aggressivt anti-lag system, fjerne dump, og kjøre med en turbo som har ekstremt fine klaringer som klarer høye pressure-ratio.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen her hørt om en godzilla dump???har biltt tilbudt en slik han fyren sa den lagga høy lyd......

 

Høy lyd? neee, er vell ikke det du vil ha, heller mer fet lyd? litt diskre men fortsatt meget brukbar? Har en Turbosmart vee port liggende "ny" fra eske (brukt 1 helg) nyprisen er 2200, men om du vil ha den for 1900 så er den din ;)

 

Veest.jpg

 

Følger med adapter på bunnen slik att du kan smette på ett 36mm rør. Dumpen lager en kvikk sterk lys dumpelyd...

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke et dumt spørsmål det, de fleste med turbobil har vel hatt lyst på slik lyd en eller annen gang, inkludert meg selv. :)

Men for å få slik lyd (dette er slik jeg tror det er) må du kjøre med et skikkelig aggressivt anti-lag system, fjerne dump, og kjøre med en turbo som har ekstremt fine klaringer som klarer høye pressure-ratio.

 

Enig, er fet lyd den ugle lyden, får slik når jeg kjører uten dump, og med ett åpent luft filter, er jo igjennom luftfilteret lyden går ;)

 

Men hvor større motor/turbo er, hvor høyere blir lyden. Hører det ikke så godt i en 1.6Turbo motor med en liten fiske snelle som turbo (bilen min asså) men lyden er der :)

 

Trenger jo ikke og anonsere att man har turbo heller, men morro er det jo notin

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugle lyden er fet den også, men jeg tenker på wrc-bilene og lyden de lager når de går av gassen inn mot en sving. Det er ikke samme lyden som når en kjører uten dump på normale turbobiler. Det må i tilfelle være en ugle på syre eller noe.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugle lyden er fet den også, men jeg tenker på wrc-bilene og lyden de lager når de går av gassen inn mot en sving. Det er ikke samme lyden som når en kjører uten dump på normale turbobiler. Det må i tilfelle være en ugle på syre eller noe.

 

åja! den syke, høye, kjappe ugla? da er jeg med :) den er FET, men er sikkert litt DYRT og "kjøpe" seg den lyden :rolleyes:

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, er fet lyd den ugle lyden, får slik når jeg kjører uten dump, og med ett åpent luft filter, er jo igjennom luftfilteret lyden går ;)

 

Men hvor større motor/turbo er, hvor høyere blir lyden. Hører det ikke så godt i en 1.6Turbo motor med en liten fiske snelle som turbo (bilen min asså) men lyden er der :)

 

Trenger jo ikke og anonsere att man har turbo heller, men morro er det jo notin

 

 

 

 

hmmm lurer på om jeg kan få slik lyd da,har jo2,2 turbo..hva tror dere????

thewave.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh..

 

Luftmengde og luftmasse er vel det samme, ja?

 

Øh..

 

Nei.

 

I en 1liters melkekartong, er det plass til 1liter luft uansett temp (mengde =1liter)

MEN massen i den kartongen vil forandre seg etter temperatur. ( luft veier noe den også. 1,28gram pr kubikk el noe... ) Altså blir melkekartongen tyngre etter hvert som temperaturen synker. (jevnfør; varmluftballong stiger til værs med varm luft i ballongen.) Mere O2 pr volumenhet ved synkende temp! Og det er det det som teller, Ikke hvor høyt turbotrykk man har, eller hvor mange liter man får presset inn i motoren. Det er oksygen som må til for at bensindamp skal brenne. Altså er det om og gjøre å få mest mulig luftmasse inn i motoren, ikke høyest turbotrykk osv.

Uansett hvor stor intercooler du setter på en bil, vil antall liter som motoren svelger unna være den samme, men luftmassen vil øke med en stor en siden tempen går ned. Og effekten går da også opp.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår