Gå til innhold

Problemer med "draget" i en TDI

Ranger emnet

Merog

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2000 golf tdi 115hk(originalt) 6trinns kasse

jeg har noe bortmot det samme problemet som en i en tråd over her.

Problemet er at hvis jeg presser bilen i motbakker i 5/6gir så er det slik at det plutselig ikke drar mer(turboen svikter), men hvis jeg slår av tenningen og på igjen er alt tilbake til "normalen". Luftmassemåleren ble skiftet da jeg kjøpte bilen for 1 år siden.(samtidig som topp pakningen ble skiftet pga problemer med at bilen kokte ved harde belastninger, det var en liten jævla sprikk i pakningen, etter skiftet har den vært elt fin) problenet dukket opp i vår da jeg kjørte på et rein/slaps føre, og kjørte forbi en lastebil som akkuarat da kjørte ned i et "vannhull" og bilen "droknet"(altså problemet dukket opp)

Hva i helvete kan det være???

Tror jeg skal koste på meg VAG-COM og skjekke feilmeldingene der.....

På forhånd takk :D

2000 Golf 1,9 tdi Higline tre dørs 115hk og 6 trinns kasse. Knall blå

Takker ArraKiss (Marius) for javn strøm med småville og ville ideer, og for hjelp til å fylle fritiden med skruing av bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... ville nesten ha trodd du det spøker med luftmassemåleren din igjen jeg.... Kanskje ikke så dumt å få sjekket den ved en aldri så liten diagnose?....

Opplevde å bytte luftmassemåler 2 ganger på et år jeg.... sombrero

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takker for svar! :) ja tror jeg får gjøre det, skal ha den på service snart alikevel! du husker ikke hvor mye den føleren koster(den ble skiftet av forhandleren jeg kjøpte bilen av sist gratis)

Har du brukt VAG-COM før du??

Takker ArraKiss (Marius) for javn strøm med småville og ville ideer, og for hjelp til å fylle fritiden med skruing av bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takker for svar! :) ja tror jeg får gjøre det, skal ha den på service snart alikevel! du husker ikke hvor mye den føleren koster(den ble skiftet av forhandleren jeg kjøpte bilen av sist gratis)

Har du brukt VAG-COM før du??

Koster ca. 1200 som byttedel.. (IKKE KAST DEN GAMLE!)

Enten er det Massemåleren din, eller en sensor...Bilen din går tydeligvis i nødprogram, ettersom du må vri tenninga av og på igjen for at den skal gå bra, så det ligger garantert no snusk i feillageret på motoren din... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skal se på litt på "snusk lista" i motoren når den er på service eller når jeg får kjøpt den VAG com kabelen jeg mangler. i nød programmet er det som jeg har max 50hk i den :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusk er aldri godt for noe.. hehe...

har du gjort noe med motoren? chip eller åpent filter?

hvis du ikke har gjort noe med den, får du diagnose og byttet luftmassemåleren din gratis på vw-verksted..... reklamasjon siden din ikke er så gammel. fikk i hvertfall det før.

Menne.... original pris på den ligger på rundt 2500 kr hvis jeg ikke husker helt feil...

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid BAD når ting ikke virker!! Håper det bare er luftmassemåleren din eller noe lignende, hvis ikke burde du sjekke turboen din, om den " stanga " som går ned til waste- gate ventilen flytter på seg eller står fast. Bare å prøve med en vacuumpumpe på klokka over den. Da bør det også komme fram feil på feillageret som sier noe sånnt som " reguleringsgrense overskridet " eller " ladetrykk for høyt ". Er vel ikke et heeelt ukjent fenomen på de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ta en dykk ned i der i helga og se om jeg finner ut av det! selv holder jeg en finger på luftmassemåleren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TDI selv og i vinter så hadde jeg problemer med at motoren gikk i nødmodus... Fikk sjekket på verksted og der var det magnet ventilen som kom opp som feil kilde.. Vi byttet og testet, men det hjalp ikke. Så kjørte vi en tur med dataen koblet i, for å se på alle verdiene...

Etter litt feilsøking, så kjente vi at det var litt treghet i selve turbo ventilen eller hva det nå heter. Sprayet med Wd40 kjørte ventilen fram og tilbake. siden har det funka bra !

Audi A4 B8 2.0 TDI 170hk Q

VW Golf IV 98 1.9 TDI 110hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. har hatt samme probblemet selv... plutserlig kjentes det ut som om at turboen på bilen hadde tatt ferie.. jeg skjekket det på vw forhandler å der fant de feil på turbotrykks regulatoren min... kan være den som er litt tullerusk i bilen din å.... :google

2001 audi S3 260 hk

2007 Golf V GT 170 hk *solgt*

2002 Golf Gti benket til 235 hk *solgt*

1984 Nissan Cherry 1,3 :thumb *solgt

1999 mod Golf tdi 110 hk Highline *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbotrykks regulatoren ja, og pris på den saken da??? det er sykt hvor mye elektronikk det er i disse bilmotorene! det er til å bli smårar av. :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbotrykks regulatoren ja, og pris på den saken da??? det er sykt hvor mye elektronikk det er i disse bilmotorene! det er til å bli smårar av. :wonder

om jeg ikke husker feil så tror jeg det var 1300 ca... det var etter 15 % rab ellernoe... så mellom 1300 og 1500 koster den... :naaaws

2001 audi S3 260 hk

2007 Golf V GT 170 hk *solgt*

2002 Golf Gti benket til 235 hk *solgt*

1984 Nissan Cherry 1,3 :thumb *solgt

1999 mod Golf tdi 110 hk Highline *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
hei.. har hatt samme probblemet selv... plutserlig kjentes det ut som om at turboen på bilen hadde tatt ferie.. jeg skjekket det på vw forhandler å der fant de feil på turbotrykks regulatoren min... kan være den som er litt tullerusk i bilen din å.... :google

Ut fra vag-com diagnosen så kom det fram at det var en "supresst" verdi i turbotryksregulatormåleren.

Skal få fikset det en dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider