Gå til innhold

mye kan jeg ha på henger??

Ranger emnet

240 V8 POWER

Anbefalte innlegg

tenker nok heller jeg spør sånn jeg:

hva er straffa for å kjøre med for stor henger? :P

jeg og en kammerat ble tatt for det, han kjørte...

Han hadde ikke be lappen, og ble anmeldt for å kjøre uten gyldig fører kort, med for tung last på hengerfestet også.. og bot fikk han..

vi møtte en bil på hele veien hjem, og det var 200 meter hjemmenifra og det var politiet...

måtte lesse av bilen der, fikk ikke lov å kjøre de 200 meterene det var hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med førerkort b har man vel aldri lov til å dra henger som er registrert for mer enn 750kg? (noe bare de minste hengerene er)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=26939 står her at man har lov.

OG ikke minst så gjelder bilens egenvekt og ikke totalt vekt.

Men ja, et jævlig innvikla system som nesten ingen forstår på lese deg ganske mye til.

Selv kjørt masse med henger alt kommer jo an på hvor gått lasta er sikra og hvordan du kjører med henger. Ligger lasten å slenger på hengeren å ikke er sikra, ja så du må du regne med å bli stoppa.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg,samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt

Dette er helt riktig. Husk att dette går på hva som står i vognkortet ikke hvor mye det veier. Det er ikke lov og dra en tom tilhenger hvis den tillatte vekten overstiger 3500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt riktig. Husk att dette går på hva som står i vognkortet ikke hvor mye det veier. Det er ikke lov og dra en tom tilhenger hvis den tillatte vekten overstiger 3500kg.

Slik jeg har skjønt det (snakka med en kjørelærer):

Du kan kjøre maksvekten på bil, på klasse B, og i tillegg dra 750 kg på henger...

Men dersom bilen er lettere, kan du drage henger og bil på opp til 3,5 tonn sammenlagt totalvekt.... mn hengeren må selvsagt ikke overskrive vekten på bilen....

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skulle hente den ene delebilen min *den kolliderte* så lot jeg fattern få sitte bak rattet:) han har lastebil lappen osv.. menne hengern og bilen ble for tung for bilen vi brukte, hvis man ser på vekta... *en subaru lagazy 1.8*

hengeren var på 450kg i egenvekt og kunne laste opptil 2000kg og vi var innom vekta til biltilsynet og hengeren *med bilen på* var ca 1780 kg

mens bilen kunne bare dra 1400 kg...

såe vi kjørte bare ut ijenn og rett hjem så vi fikk lastet av bilen;)

og forbruket ble på 0.85 etter å kjørt 34mil *biler er kjørt 430km* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amatører.. pappas laguna 1.8 (90 ponnier.. :p) dro volvoen min på tralle, tralle med bil veide 1980kg bilen veide 1450kg med meg å pappa i..

for å si det slik.. det gikk ikke spesielt fort.. både med tanke på at lagunaen kun har lov å trekke 1000kg og at motoren ikke akkurat var beregnet for å trekke like under 3500kg :rolleyes:

Edit:

"Hvis tilhengerens tillatte totalvekt er mindre enn bilens maksimale tilhengervekt er dette selvsagt lovlig, forutsatt at vogntogvekten på 3.500 kilo ikke overskrides. Her må du altså sammenligne de aktuelle tallene i bilens og tilhengerens vognkort." dersom dette stemmer er det jo ganske interessant fordi 240'en er godkjent for å trekke 1600kg selv om egenvekten er så lav son 1240kg avhengig av ekstrautstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider