Gå til innhold

mye kan jeg ha på henger??

Ranger emnet

240 V8 POWER

Anbefalte innlegg

Klasse b: Person-/varebil ikke over 3500 kg og tilhenger ikke over 750 kg. Ikke over 8 passasjererplasser. Men det det brems på hengere`n kan du ha så mye vekt i henger at den totale vekten ikke kommer på over 3500 kg. Det vil si at hvis du har en bil som veier 2500 kg kan du dra en henger på 1000 kg så lenge den har bremser.

:)

Flott noen rydder opp...

Takker

:disco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. sjekk først hvor mye bilen kan trekke.

2. sjekk bilens egenvekt med sjåfør.

3. sjekk tillatt totalvekt på hengeren.

dersom 1 < 3 og 2+3 ikke overstiger 3500kg kan du kjøre.

om bilen din veier 2800kg og du skal dra en henger på 200kg så går ikke det dersom hengeren maksimalt kan veie mer enn 700kg totalvekt..

Edit: med BE lapp kan du ha inntil 3500kg bil, pluss like mange kg henger bakpå som bilen kan trekke.. blir vel inntil 7500kg totalt tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er så fint med alle disse syke reglene er jo at politiet ikke skjønner dem dem heller så du kan lett snakke deg bort til bare å få en advarsel. dessuten så kommer du langt med å ha sikret lasten godt, kjørt forsvarlig osv. litt dumt om du blir stoppet i kontroll i 110 i 80 sone med ett tonn henger for mye. men havner du i belte- eller promillekontroll så er det ikke sikkert politiet gidder å si noe på hengeren rett og slett fordi dem er usikre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rare bilen du har foran hvis du skal dra henger på 1500 kg med bare vanelig B lapp azz... En liten golf ellerno. å da ere uanz ikke lov å dra så mye.. Fleste bilane har jo over 1700 kg tilatt totalvekt+tilatt totalvekt på hengern... Trukke jeg ville blitt stoppa hvis du har planer om å hente den 940in!!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel:

Min Volvo240 (regner med det er samme på alle 240er:P)

Står det at den kan dra like tungt på henger som det bilen veier..

Vil det si da at jeg kan dra en annen 240 på henger, med min bil?

Med vanlig B lapp (får kanskje tilhenger lappen snart da :D )

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel:

Min Volvo240 (regner med det er samme på alle 240er:P)

Står det at den kan dra like tungt på henger som det bilen veier..

Vil det si da at jeg kan dra en annen 240 på henger, med min bil?

Med vanlig B lapp (får kanskje tilhenger lappen snart da :D )

Ja, men da må du dra den uten henger. Og da blir det jo tauing... Eller hvis bilen du skal frakte ikke har motor og drivverk, så går det kanskje greit å ha den på henger.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tung henger, tung bil.. blir bra !:P

er vel ikke lov å taue 15 mil heller vel....

Tror ikke dette blir noe problem, hvis det er den 945'n som står på kongsberg du skal hente (en kompis av med som selger :) )så er jo den ribba for intreør, front og div motordeler.

Tror nok ikke den bilen veier stort over 1000 KG slik som den står.

hvis du da har en bil med egenvekt på 1750 Kg og henge'n veier 450 Kg + 1000 Kg bil så havner du på 3200 Kg totalt og er langt innafor det du har lov til å kjøre :)

96 960 T5

06 ML320CDI AMG

02 A4 1.8 TQ S-line

// Gatebil Crew //

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette blir noe problem, hvis det er den 945'n som står på kongsberg du skal hente (en kompis av med som selger :) )så er jo den ribba for intreør, front og div motordeler.

Tror nok ikke den bilen veier stort over 1000 KG slik som den står.

hvis du da har en bil med egenvekt på 1750 Kg og henge'n veier 450 Kg + 1000 Kg bil så havner du på 3200 Kg totalt og er langt innafor det du har lov til å kjøre :)

940 er tung. Men har til gjengjeld lov å trekke 1800kg med forstrekningsats til hengerfestet.... (vet ikke om dette bare gjelder herregårdsvogna..)

www.turbo.as

Flest aktive brukere noensinne var 1, 01.01.70 klokka 01:00.

HAHA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider