Gå til innhold

Tanke: Importere delebil fra Tyskland

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

Sikkert tatt opp før, men.

 

Hvordan er reglene på å ta inn en bil til Norge? Altså, uten skilter. Bare moms?

 

Idéen som plutselig falt meg inn er;

 

Importere en bil med god motor og mange fine karosserideler fra Tyskland, strippe den for deler og smelle de på den Golfen jeg allerede har.

 

Dette bør vel gjøre det mulig å bygge om til 16V eller G60 uten de altfor store omkostningene?

 

Om dette faktisk er en billig måte å gjøre det på (prisene er jo tross alt omtrent 33% av våre der nede), så hadde det vært interessant å importere.

 

Er det eventuelt noen som er interessert i andre deler, om jeg/vi finner en så og si strøken bil?

Det jeg trenger er det som trengs for ombygning til GTI; motoren, bremsene og helst interiøret. Det andre, som felger, vinduer, bakluke, skjermer og eventuelt dører (om de er pre-88) trenger jeg ikke.

 

Om dette er noe jeg skal få til, så blir det nok rundt august, september.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde gjøre da er å importere deg en klin orginal Golf 3 VR6 med alt mulig utstyr...ikke en som er ungdomsrævkjørt...husk at de liker å tukte bilene på autobahn:D

 

Du får tak i en grei VR6 neddi der til en kurrant pris...da har du ALT du trenger for å bygge over til Golf 2, til og med lekkert interiør med G3 dashbord, stoler osv... Skinn recaro til VR6 er jo ganske så lekkert:)

 

bare et lite tips fra meg:)

 

mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du bilen gjennom sverige og tar den på henger derfra trenger du ikke betale moms engang..men ingen problem å ta den inn til landet og betale moms på den og bruke den som delebil, gjorde dt selv for noen måneder siden no med en mx3, siden jg smelte min og trengte MYE deler

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du bilen gjennom sverige og tar den på henger derfra trenger du ikke betale moms engang..men ingen problem å ta den inn til landet og betale moms på den og bruke den som delebil, gjorde dt selv for noen måneder siden no med en mx3, siden jg smelte min og trengte MYE deler

 

 

hmm sorry men må bare spøre.. hva hadde du ut av tunnelen? :scared

har du lyst har du lov!!

 

uten bil :(

s3 2000 mod solgt

golf gti g60 turbo som ble lakket gull i 1997!! :) SOLGT!

golf 1 16v solgt 1997

og en riskoker... :( HØGGES!!

golf rally prosjekt solgt :scared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt offtopic da men, hadde god fart va vell en 100m fra tunnelmunningen og da passerte den 180, torde ikke se mere på speedoen etter dt..da gjaldt dt å holde sg fast i rattet :scared hvorfor jg gjorde dt? aner ikke bit av galskapen, psykologisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket..men men..har ikke vært i nærheten av en slik fart igjen etter eg fikk bilen tilbake på veien..ska koste dyrt å lære.. :rolleyes: bare gla eg har lappen ennå eg og at ingen kom til skade...verken mg el kompisen min som satt på fikk en eneste skramme...dyreste karusselen eg noengang har sotte på med

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt offtopic da men, hadde god fart va vell en 100m fra tunnelmunningen og da passerte den 180, torde ikke se mere på speedoen etter dt..da gjaldt dt å holde sg fast i rattet :scared hvorfor jg gjorde dt? aner ikke bit av galskapen, psykologisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket..men men..har ikke vært i nærheten av en slik fart igjen etter eg fikk bilen tilbake på veien..ska koste dyrt å lære.. :rolleyes: bare gla eg har lappen ennå eg og at ingen kom til skade...verken mg el kompisen min som satt på fikk en eneste skramme...dyreste karusselen eg noengang har sotte på med

 

hehe tenker du så døden i øynene da ja :P men men mann lærer vell så lenge mann lever så... du får ta og bytte bilen din ut i noe som henger på veien så skjer det ikke igjen da :P

jeg har hatt 230 ut der så det går ann og komme igjennom der uten og smelle :):)

har du lyst har du lov!!

 

uten bil :(

s3 2000 mod solgt

golf gti g60 turbo som ble lakket gull i 1997!! :) SOLGT!

golf 1 16v solgt 1997

og en riskoker... :( HØGGES!!

golf rally prosjekt solgt :scared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va helt sykt ska eg si dg..230 ut der..hadde hatt bilen i 2 uker og da sto den på verksted i en uke..noe man trygt kan kalle uerfaren sjåfør..men dt e jo så jela hompete og greier akkurat når en kommer ut munningen der..ræven min hoppet jo fram og tebake..hehe..men men..så du sporene mine på tur i skog og autovern og litt sånn? men vi får gå back to topic..sporet litt av her no..hehe

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at dersom du ikke har henger, så er det en fordel å kjøpe bilen hos forhandler i Tyskland. Da blir det mye enklere å fikse eksportskilter. Eksportskiltene koster noen euro, avhenging av hvor lenge du ønsker at de skal vare. Mener å huske at kun ansvarsforsikring var inkludert. Når du kommer til Norge kjører du innom tollstasjonen og betaler 25% moms av kjøpssummen (spør du pent får du garantert forhandleren du kjøper bilen av til å sette en lavere pris i papirene enn det du egentlig betalte (jeg trengte ikke spørre en gang)). En tåpelig ting er du også må betale moms for utgiftene du hadde da du transporterte bilen til Norge. Da går det av en eller annen tåpelig, norsk grunn ikke ann å sette 0 kr på transportkostnader, selv om også har vært på ferietur med bilen og derfor ikke hatt noen utgifter direkte til transport. Så man må sette opp en tusenlapp der, som man betaler moms av. Dersom du får med 2 sett felger, så sørg for å ha de dyreste på bilen, så slipper du å bli tvunget til å betale moms for de separat.

 

Selv om du tar med bilen på henger så er jeg ganske sikker på at du skal betale moms da også.

 

Men det blir jo ganske trist å skru fra hverandre en strøken bil da...?

 

Så på linken og bilen du vurderte. Må da passe på å kjøpe 2-dørs hvis du skal bytte til 88-dører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Haakon.

 

Trist, ja. Skulle gjerne ha funnet en fin bil og beholdt den slik den er, men med norske importregler gidder jeg ikke det.

 

Trenger jeg eksportskilter? Kan ikke eier la meg ta med skiltene? Norske prøveskilter gjelder jo i hele norden, så da kan jeg ta på de så fort jeg kommer til Sverige eller Danmark.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Haakon.

 

Trist, ja. Skulle gjerne ha funnet en fin bil og beholdt den slik den er, men med norske importregler gidder jeg ikke det.

 

Trenger jeg eksportskilter? Kan ikke eier la meg ta med skiltene? Norske prøveskilter gjelder jo i hele norden, så da kan jeg ta på de så fort jeg kommer til Sverige eller Danmark.

Du kan vel ikke kjøpe prøveskilt før du har kjøpt bilen, så det blir litt knotete.. Det enkleste er vel å få lånt eller leid seg en bilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår