Gå til innhold

Tanke: Importere delebil fra Tyskland

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

Takk for svar, Haakon.

 

Trist, ja. Skulle gjerne ha funnet en fin bil og beholdt den slik den er, men med norske importregler gidder jeg ikke det.

 

Trenger jeg eksportskilter? Kan ikke eier la meg ta med skiltene? Norske prøveskilter gjelder jo i hele norden, så da kan jeg ta på de så fort jeg kommer til Sverige eller Danmark.

 

Vet ikke helt hvordan det er er. Corradoen min hadde vært avskiltet i et halvt år, så det var ikke aktuelt å bruke de orginale skitene. Men da blir det vel omregistreringsavgifter? (Hvis de har omregistreringsavgift i Tyskland da, "biler" og "avgifter" har ikke så mye til felles der.) Uansett så har ikke norske statsborgere lov til å kjøre utenladsregistrerte biler i Norge, så da må du som du sier ha prøveskilter. Men prøveskilter er blitt veldig dyrt de siste årene, så det spørs om det ikke lønner seg med eksportskilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede i tyskland og henta meg en "delebil" for en liten tid siden, en måned eller så. Planen var ivertfall å bruke den som delebil, men etter og ha fått den hjem, fant jeg vel ut at stort mer strøken 2 er hadde jeg aldri sett, den har kun sett sørtyske sommerveier, i ca 30 000km. Får bite i det sure eple og betale de 30 000 i avgifter. hadde vært synd og skam og la et slik karrosseri og en slik bil gå til huggeren.

 

Men, det jeg gjorde, jeg fikk ham til å få lagd et tysk prøveskilt, dette er ikke helt lovlig, da du må være tysker for å kjøre med det, menmen, gikk prima det. I Danmark klistra jeg på prøveskilt, og kjørte hjem til norge blid og fornøyd. Stoppa i tollen i kristiansand og fikk registrert inn bilen, betalt toll, så var det bare og brenne til stavanger. Var en fiiiin helg det, minus herlige norske up som møtte meg med fartsbot og bot for at fremre prøveskilt var vekk. (kan da ikke være min feil at biltilsynet sine produkter ikke tåler natteskjøring på danske motorveier......Fant det igjen senere, mellom noen riller i oljekjøleren). Dersom du ikke skal ha skilt på bilen, sier du bare dette i tollen. De har et nytt system sammen med biltilsynet nå, så de fikser alt på stedet.

 

Prima greier.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg var ikke å hentet bilen selv da, men når jeg fikk bilen i norge sto dt noen tyske prøveskilter på som gjaldt en uke og vell så dt når jg fikk den. (kom 1 mars og skiltene gjaldt til 10.) disse skiltene kostet vist nok noen gode kroner, men der fikk du med vognkort og forsikringsbevis som også gjaldt i hele europa. disse har jg allti klar i bilen hvis jg skal fise igjennom noen dyre bompengeringer, er akkurat samme form som vanlige skilt. kan ikke kjøre med de for lenge, datoen merket med store bokstaver på de nemli..men greie å ha :D

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos moms...skal man ikke få igjen den tyske momsen? Per definisjon er det vel ved import av delebil omtrent som man ender i null momsmessig sett? Vet ikke hva den tyske momsen er, men man skal vel få et papir som man sender til en eller annen instans i Tyskland for å få den tyske momsen i retur...

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos moms...skal man ikke få igjen den tyske momsen? Per definisjon er det vel ved import av delebil omtrent som man ender i null momsmessig sett? Vet ikke hva den tyske momsen er, men man skal vel få et papir som man sender til en eller annen instans i Tyskland for å få den tyske momsen i retur...

 

Du kan igrunn glemme det så lenge du handler fra privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dt stemmer helt rett at man ikke får igjen momsen så lenge enn handler privatperson og forhandler...kun visst forhandleren har momspapirer på den og da må de "eie" den selv..skjønner? de må ha kjøpt den ny..dt va ihvertfall dt eg fikk beskjed om

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dt stemmer helt rett at man ikke får igjen momsen så lenge enn handler privatperson og forhandler...kun visst forhandleren har momspapirer på den og da må de "eie" den selv..skjønner? de må ha kjøpt den ny..dt va ihvertfall dt eg fikk beskjed om

 

Det må aldri ha vært betalt moms på bilen. Dvs, bilen må være ny eller hele tiden eid av et firma med eget momsregnskap (leiebilselskaper, demobiler fra forhandler, firmabiler etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår