Gå til innhold

Kjøpte bil for 4 mnd. siden, rettigheter ved reklamasjon?

Ranger emnet

Turbotrille

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte altså en bil for 4mnd siden, og har i det siste hatt mye varmeproblemer med den, har luftet systemet til den store gullmedaljen i tillegg til å ha sjekket vannpumpe og kjøpt 2stk nye termostater, alt til ingen nytte.

Bestemte meg derfor for å bytte toppakning, da det begynte å røyke blått for noen få dager siden.

Idag ble vi stående igjen på jobb for å få av toppen, og planen var å sende den til trykktesting imorgen, med påfølgende sliping om den var hel.

Da vi får av toppen viser det seg at toppakningen er noenlunde hel, men toppen er full i sprekker, så da er det kun en ting som gjelder, det er å få tak i ny topp.

Ny topp med alle deler som trengs kommer på bortimot 15.000 for meg med mine rabatter, uten arbeidspenger.

Jobber på et bilverksted og får "bransjerabatt" på delene, og arbeidet blir gjort gratis av meg og 2 andre på jobben.

Det jeg da lurer på er om det er mulig å kunne få dekket dette av tidligere eier?

Har tenkt å ringe NAF imorgen å få snakke med en advokat derifra (er medlem) og høre om jeg har noen muligheter for å kunne få noe igjen for dette.

Hadde jeg vært en "vanlig mann i gaten" som måtte betalt for alt dette og levert bilen inn til en merkeforhandler så ville nok prisen vært oppe i minst det dobbelte av hva det vil koste meg.

Bilen det gjelder er en BMW 525tds, og er kjørt ca 8000 siden jeg overtok den 1. februar.

Kjøpte den privat.

Om noen kunne svart meg på om jeg har noen som helst mulighet for å få noe igjennom så ville jeg satt veldig stor pris på tilbakemeldinger fra dere, føler meg ganske oppgitt nå og egentlig har jeg vel mest lyst til å prøve å få kjøpet annullert, selv om jeg anser akkurat den biten for å kunne vært vanskelig.

Håper på noen gode svar..

Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går galt

Bruktbilkjøp mellom private reguleres av kjøpsloven. Kjøper du av forhandler gjelder forbrukerkjøpsloven.

Hva du har rett til å reklamere på avhenger av hva som står i kontrakten, eller hva som er rimelig å forvente av bilen. Det er for eksempel liten vits i klage dersom det viser seg at det er noe rust på en 1985-modell. Men dersom det står i kontrakten at bilen er totalt fri for rust, kan du reklamere.

Som kjøper overtar du risikoen for skjulte feil og mangler idet du kjøper bilen (akkurat som med bolig). Men selger får ansvar dersom det dreier seg om feil han visste om, men ikke opplyste om, hvis han har gitt feil opplysninger, eller hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn den burde være ut fra pris og alder.

Reklamasjonsretten på bil er fem år. Dette betyr at du kan kreve retting av feil eventuelt prisavslag, eller i enkelte tilfeller heving av kjøpet.

(Kilde: NAF juridisk avdeling)

http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=357

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg hadde en tilsvarende sak netopp på en bil som jeg solgte. Han sprakk toppen etter 2 mnd. og noen dager. Bilen var en 1990 mod, med ca 190 000 km på telleren.

Fikk fete advokatbrev i starten, men etter 2-3 brev og en samtale med advokaten ble det stille.

Tror nok du må dekke dette selv, med mindre selger vil gi deg litt goodwill.

Bevisføring i slike saker er Alfa/Omega, og hvis du ikke kan bevise at feilen var der ved overtagelse, så er det vanskelig.

mvh

Reciprocating engines are OUT !

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hellothere Når du har funnet en bil du synes er fin, å har lyst til å kjøpe. så er det lurt å få selgeren til å ta'n på NAF test. de skjekker hele bilen+ at du får tilstandsraport.....selv om testen koster ca 800 så sparer du lett mange tusen på bilen!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en gammel bil går i stykker etter 4 måneder ville jeg nok satset på å dekke dette selv. Har vært borti endel saker, men du stiller ikke akkurat sterkt om en motor i en gammel bil ryker etter nærmere 10.000km....

Er dette derimot en nyere type bil, gjerne 96-97 eller nyere har du kanskje en sak. Jeg hadde nok aldri klaget til tidligere eier med noen av bilene jeg har eid, om toppen skulle fått sprekker. Du klarer ikke bevise når sprekkene har oppstått, og det er urimelig å belaste selger om feilen kanskje ikke engang var der når du kjøpte bilen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider