Gå til innhold

Nettavisen: Vil sende deg på trafikkurs

Ranger emnet

awt

Anbefalte innlegg

Vil du beholde førerkortet? I fremtiden må du kanskje friske opp kunnskapene hvert tiende år.

Trafikk- og forsikringseksperter vil sende alle bilister her i landet på trafikkurs hvert tiende år, og samferdselsministeren støtter forslaget.

Link til artikkelen.

Må si jeg likte dette forslaget, det virker som det er mange (spesielt eldre) i trafikken som har temmelig liten peiling på trafikkregler og vet egentlig ikke hva en rundkjøring er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til artikkelen.

Må si jeg likte dette forslaget, det virker som det er mange (spesielt eldre) i trafikken som har temlig liten peiling på trafikkregler og vet egentlig ikke hva en rundkjøring er.

Hørtes ut som en god ide det der, men da kanskje bare for folk som har hat lappen i over 30 år eller noe.. Blir kaos om alle skal inn hvert tiende år.. Og hvem tror du det er som ender opp med å betale for dette? Synes vi billister betaler nok allerede.. sombrero

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere ikke at dette er nok en metode for å melke landets innbyggere for penger?

Tror dere dette kurset blir gratis?

Hva skjer viss du stryker?, da må du kanskje ta hele fører opplæringen på nytt, og betale nye avgifter for leie av bil til oppkjøringa, førerkort.

Både mer penger til stat, og kjøreskolene

Kanskje du til og med må ta alle obligatoriske bitene på nytt.

Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, kanskje ikke så rart forslaget kommer herfra?

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Administrerende direktør Leif N. Olsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund

er en av pådriverne bak forslaget, mulig jeg er litt kynisk her, men kan det være noe annet en hensynet til vår sikkerhet som driver frem dette forslaget.

Var jo ATL som var pådriverne bak TS pakken også, pussig nok fant ATL ut at denne var en dårlig ide da tapet av elever var høyere enn den økte prisen på opplæringen.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slipper vi kanskje et par av de tullingene som kjører ut fra Gardermoen i feil kjøreretning hver måned.

Har du statistikk du kan slå i bordet med? For at dette skjer faktisk ett par ganger pr måned? (jeg vet det har skjedd, andre steder også.)

Det er klart at slike elementer ikke hører hjemme i trafikken, men hva med dem som kjører i narkorus,alkeholrus? Skal disse elementene blir fjernet med denne utsugnings metoden?

Dem kjører i fleste tilfeller uten sertifikat uansett!

Det er bedre å heller innføre det med at du tar oppfrisknings kurs etter fyllte 65 år.

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du statistikk du kan slå i bordet med? For at dette skjer faktisk ett par ganger pr måned? (jeg vet det har skjedd, andre steder også.)

Nei jeg satte det på spissen for å fremheve et poeng om at det er mange i trafikken som sårt kunne trengt et oppfriskningskurs. Også blant de under pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnte at du satt det på spissen, derfor satte jeg det også på spissen.

Men om dere mener dette er fornuftig å tre ned over huet på folk som allerede betaler for mye skatt. Så kan dere danne en frivllig forening som betaler for slike kurs i privat regi.

Jeg minner om at dere tar en titt på www.bilaksjonen.no , og får ett overblikk over hva som vi betaler i vei skatt, faktisk går til dette.

Når lederen for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund pisker hardt for dette, så ligger det økonomiske motiver bak.

Viss han får telefoner daglig om folk som lurer på reglene, hvorfor går han ikke inn for å sette opp kveldkurs til folk som ønsker dette, enn å få tredd det inn som at alle norges innbyggere må inn til tvangstesting hvert 10'ende år?

Vil samtidig minne om at alle lokale trafikkstasjoner legges ned, og det settes opp en hovedstasjon i hvert fylke. Det er verdens rikeste land det.

Mvh

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har ventet lenge på . Håper det vil tre i kraft.

Virker som om at mange er imot dette, men er dere redde fordi dere VET at dere er dårlige sjåfører? Tror nok en skal drite noe alvorlig på leggen om en skal greie å stryke på dette.

Oppkjøringen vil nok være for å få fjernet endel uvaner og feil en har gjort til vane å gjøre i trafikken.

Ja takk sier iallefall jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare for dumt, tror du dette er tenkt å være gratis? Tanken er ikke å gjøre trafikken sikrere, men å tene penger.

Hva feil og uvaner angår så legger folk disse til side akkurat lenge nok til å beholde førerkortet.

Tommy

Dette er noe jeg har ventet lenge på . Håper det vil tre i kraft.

Virker som om at mange er imot dette, men er dere redde fordi dere VET at dere er dårlige sjåfører? Tror nok en skal drite noe alvorlig på leggen om en skal greie å stryke på dette.

Oppkjøringen vil nok være for å få fjernet endel uvaner og feil en har gjort til vane å gjøre i trafikken.

Ja takk sier iallefall jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis vil det nok sikkert ikke bli.

Når en har buss/lastebillappen, må en ta en helsesjekk hvert tiende år.

Noen som klager over det??

Om dette blir gjort på en ordentlig måte, så vil det nok ikke bli så fryktelig dyrt.

En kan jo regne med at om en får luket ut de dårligste sjåførene, så vil forsikringene gå litt ned, køene gå litt fortere, veiene vil bli litt tryggere.

Alt i alt, verdt en kjøretur hvert tiende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med helsesjekken er positivt, vi snakker her om ett YRKE!

Problemet slik jeg ser det er at dette skal bli en pengemaskin, kjøreskolene skal ha mer penger, statens vegvesen skal ha mer penger.

Så skal dette administreres, flere offentlige ansatte(mer skatt), sensorer som skal rette eventuelle prøver (mer skatt), hvem skal stå for utleie av bil til den "10'ende" års oppkjøringen for ja 3-4 millioner mennesker (deg)?

Uansett det er oss skattebetalerene som skal betale gildet!

Det skjer stadige innskjerpninger fra det offentlige når det gjelder tilgangen til førerkort, det er positivt i den forstand at dem som ikke skjønner trafikkbildet har store problemer med å noen gang få sertifikat.

Slik var det ikke før.

Får man fartsbot feks, så skulle man fått 5 timer obligatorisk teori om trafikk sikkerhet. Alt etter høyden på boten, da står man selv ansvarlig for ekstra utgiften.

Dere som ser for dere at dette er ett prosjekt for å luke ut 2-3% av dem som ikke skulle hatt lappen så har dere liten forstand om hva dette innbærer økonomisk for den vanlige borger.

Dem fleste jeg møter etter veien som kjører idiot er polske, samt øst-europeiske biler på moterveien. Dem møter man gjerne i feil felt!.

Mvh

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider