Gå til innhold

Holder topp pakningen på å ryke?

Ranger emnet


eirwave

Anbefalte innlegg

Hei. Har visst bare småproblemer med bilen min :(

 

La merke til at det har rent en hvit veske ut fra midten av motoren!

 

Se på bildet:

 

motor2.jpg

 

Hva kan dette være? Noen som bør skiftes raskt?

 

Og så ser jeg at det er en del olje her:

 

motor6.jpg

 

motor1.bmp

 

Håper ikke dette er noe alvorlig. Kanskje det er dette om gjør at motoren lager en tikkelyd?

 

Håper på gode svar og råd

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det var ikke hvitt under oljelokket nei. Men jeg syns eksosen ryker litt mye, men ikke noe uvanlig egentlig.

 

Men av og til når jeg har vert ute å kjørt og stopper men ikke dauer motoren og lukker opp døra så kjenner jeg en merkelig vond lukt av eksosen.

 

Uansett så må jeg nok skifte topp pakningen. Er dette noe jeg kan gjøre selv eller? Er det dyrt å få verksted til å gjøre det?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke hvitt under oljelokket nei. Men jeg syns eksosen ryker litt mye, men ikke noe uvanlig egentlig.

 

Men av og til når jeg har vert ute å kjørt og stopper men ikke dauer motoren og lukker opp døra så kjenner jeg en merkelig vond lukt av eksosen.

 

Uansett så må jeg nok skifte topp pakningen. Er dette noe jeg kan gjøre selv eller? Er det dyrt å få verksted til å gjøre det?

 

koster for litt ja.. ikke noe du burde begynne med selv om du ikke har skrudd noe særlig.. men du kan prøve, men få da med deg all informasjon om moment som toppen skal skrues til og om det er noe rekkefølge for hvilken bolt man skal stramme osv. jeg hadde ikke fortsatt å kjørt med bilen før det var byttet.

Saken er biff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUFF DA :scared

 

Ikke noe kjekt det der. Jeg kjøpte bilen for bare 1 mnd eller 2 siden.

Er dette noe som bør dekkes av selger eller blir det min feil som ikke så dette før kjøpet?

 

toppakningen var kanskje på vei til å ryke når du kjøpte den, noe selger ikke kan ha vist noe om.. det kan være din feil om du har kjørt den hardt osv.

Saken er biff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, etter jeg har sett og lest, så kommer jeg fram til dette:

 

Det "hvite" som ser ut som har "rennt" nedover blokka er Aluminiums-korrosjon, som ofte kommer av svetting fra topp-pakningen, som IGJEN er ganske vanlig på en "gammel" bil. Så ville ikke brydd meg for mye om det hvis ikke bilen bruker mye kjølevann og Olje.

 

Olje-svettinga kommer fra toppdeksel-pakningen.. denne koster vel 100 kroner eller noe, og er lett å skifte.

 

Du sier olja er Lysesvart? det er HELT feil farge på olja! Den skal være blank og ha en "eddikk" lignende farge... når den er "svart" så kan det tyde på mye dritt innvendig i motoren...

Tikkinga er nok ventil-tikking hvis den er merkbar i cupè'en i en golf 3.... ofte som et resultat av dårlig service og feilaktig bruk av oljetyper. Her må man som regel bytte Ventil-løftere i motoren for å få det bort....noe som er en DYR affære! Noen ganger hjelper det med spesielle olje-tilsetninger, men du må nesten bare prøve.

 

Leit å si det, men:

Høres ut som du har kjøpt "katta i sekken" egentlig. :rolleyes:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første. det er en golf.. og golfer tikker ;) hehe.. men er pga litt for stor klaring mellom løftere og ventiler.

 

i mine øyne er det der en ganske grei jobb. men du kan jo alltids få gjort sånt uten kvitering om du har litt kontakter, så får du det litt billigere isåfall.

 

verksteder tar ofte 6.000 og oppover for sånne jobber. dvs ca 3-4 lapper hvis en bekjent kan hjelpe deg.

 

vil annbefale deg å ta en motorvask, se på olje nivå og frostveske nivå.

så kjører du vanlig en dag sjekker. gjør det hver dag en uke, er det bra da, ingen fler store lekasjer og likt nivå i olje/frostveske kan du skjekke litt mindre ofte feks 1-2 ganger i uka. gjør det en måned,

hvis den er bra da kan du nok bare kjøre. hender det svetter litt..

 

(ps. jeg kjenner jo ikke til akkurat ditt tilfelle da, men så ganske gamme ut den olja som hadde svetta ut der)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig gode svar og råd. Men jeg vil ikke si jeg har kjøpt katta i sekken :) Er bare at han som har hatt den har bare kjørt og kjørt uten å tatt noen som helst service.

 

Så jeg kommer til å bytte toppdeksel pakningen. Ta en motorvask utenpå motoren. Ta en motor renst innvendig i motoren og skifte olje /oljefilter.

Skifte bensinfilter, luftfilter, pluggledinger, fordelerlokk, tennplugger, rotor.

 

Og så har jeg et problem med temperaturmåleren. Den overstiger aldri 70 grader, regner med at det er thermostaten som må skrftes. Håper nå det.

 

Og så skrifter jeg lamda sonden når jeg får effektanlegget.

 

Høres dette bra ut eller har jeg glemt noen andre viktige ting?

 

PS! Når det gjelder tikkingen så hører jeg ikke den når jeg sitter inni bilen.

Så da er det nok ikke ventiltikking?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår