Gå til innhold

Største serieproduserte V8'erne

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg og fattern begynte å prate om V8 motorer fordi jeg lurte på noe om motoren som satt i båten(en 460).

Han sitter der og sier at det er den nest største serieproduserte motoren som er laget og at den største er en 502 av Chevrolet og den kom bare i en Cadillac.

 

Når jeg da skulle sjekke opp dette av ren interesse finner flere svar.

 

Jeg fant på Wikipedia at den Ford motoren er på 462 i følge de og at det Chevrolet har laget en motor som er på 472 og en på 500(igjen, i følge Wikipedia).

 

Så hvis det er noen med ordentlig peiling på dette så svar gjerne, men helst ikke noe "Jeg tror..." eller "Jeg har hørt..." svar. Jeg vil gjerne ha det som er riktig.

 

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V8_engine

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_MEL_engine

 

EDIT: Ja, spørsmålet var om dette var sant eller ikke det jeg har funnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Srt-10 er jo 500, men det gjelder kanskje ikke pga v-10.

 

Er "bil-v8" noe å satse på i båt? Er den ferskvannskjølt? Kjølekanaler og slikt er jo ganske dårlig dimensjonert på bil imotsetning til båtmotorer.. Bare sånn ang korrosjon og slikt gøy..

 

Det går iallefall styggfort med Windy og mustang V8!:)

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500cid motoen er en cadillac motor og var vel den største serieproduserte v8èrn i amerikanske biler fram til chevrolet kom med 502èn for noen år siden som blandt annet finnes i pick upèr!

88 318i

x-88 520i

x-90-vectra 2000 16v

x-83golf gti 1,8

x-87 chevrolet monte carlo ss

x-83 fiesta(vinterbil)

x-84 Nissan Cherry GTT turbo

x-85 Opel Rekord 2,0s

x-79 Opel Ascona B 2,0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått riktige svar.

Cadillacs 500 regnes som den største av "de gode gamle" serieproduserte motorene.

Nå leverer GM 502 cid big blokker i både serieproduserte og ettermarked.GM Performance avdeling leverer også 572 cid på 620/720 hester, men det kan ikke regnes som serie produsert.

Chevrolets "gamle" storebigblokk var 454 cid og 482 i marineversjon.

Buick, Olds og Pontiac hadde 455

Chrysler concernet hadde 440 som størst mens Ford Corp hadde 460 eller den enda eldre 462 motoren som største.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Srt-10 er jo 500, men det gjelder kanskje ikke pga v-10.

 

Srt-10 er 500 :rolleyes:

vi snakker om cubic inches her og ikke hk! og når det er snakk om største V8 så er det ikke største V10 vi snakker om.

 

 

Er ikke helt blåst heller da! 500cubic inches blir vel gjerne rundt 8,3L som er str på srt-10 motoren. Den har jo 500hk også, men var vel ikke det vi snakket om :rolleyes:

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Srt-10 er jo 500, men det gjelder kanskje ikke pga v-10.

 

Er "bil-v8" noe å satse på i båt? Er den ferskvannskjølt? Kjølekanaler og slikt er jo ganske dårlig dimensjonert på bil imotsetning til båtmotorer.. Bare sånn ang korrosjon og slikt gøy..

 

Det går iallefall styggfort med Windy og mustang V8!:)

 

Den fattern har bruker ferskvannskjøling, men dette er bygd om fra kjøling fra vannet fordi saltvannet hadde rusta opp alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Srt-10 er jo 500, men det gjelder kanskje ikke pga v-10.

 

 

 

Er ikke helt blåst heller da! 500cubic inches blir vel gjerne rundt 8,3L som er str på srt-10 motoren. Den har jo 500hk også, men var vel ikke det vi snakket om :rolleyes:

Nesten korrekt, 500cid'en er mer omtalt som "8,2 litre" -slik det står på 70-72(?) Eldorado. Hvis jeg ikke husker feil er en cid lik 16,3872 ccm. Gamle V8'ere er populære å marinisere. Etter det jeg har hørt er caddy 472/500 cid vanlige på de propell drevne sump-båtene i Florida den dag i dag.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 502cid noen gang levert ien bil? Trodde det bare var en ettermarkedsmotor.

 

Største V8ern jeg har hørt om som er levert i noen bil er cadillac 500cid

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 502cid noen gang levert ien bil? Trodde det bare var en ettermarkedsmotor.

 

Største V8ern jeg har hørt om som er levert i noen bil er cadillac 500cid

 

Enig, da 502cid og 8.1L (ca 49Xcid) i trucks (Sub, Pickup og Avalanche) IKKE er samme motor.

Edit: De slekter på hverandre ja, men 502 er ikke levert som standard i noe jeg har sett eller skrudd på.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 8,1 litern basert på 454 slik at du kan bytte deler om hverandre? Eller er det som med 502ciden som ikke har felles deler med 454? (Er mulig jeg er helt på jorde her, men snakket nettop med en med 502cid som sa han ikke kunne selge bla kamen fra sin 502 til folk med 454, passet vistnok ikke)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle 454 er jo gen 4 / IV BB, jeg tror 454SS pickupen rundt '90 hadde gen 5 / V, og at 502'n er gen 6 / VI. Hvor 8.1L passer inn er jeg ikke helt sikker på, men mener det er gen 6.

 

Jeg vet det er endel forskjeller her og der, men hvor og hva som passer over har jeg ikke oversikt over. Mye mulig han har rett med kammen! De nye er jo rullekammer, med en holder bak registerdekselet, går nok dårlig å hive sånt over i de gamle blokkene når det ikke er "retro-fit" opplegg... Mulig jeg er på bærtur, men noe er det hvertfall.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gen 6, levers den i noen bil? Tenkte ikke over at det selfølgelig var forskjellige genrasjoner av bb. Er vant til de gamle pontiac motorene mine der alt passer om hverandre, hehe

 

Mest moment sterke motoren er vell Ford 7,3TD hehe

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 8.1L er gen 6 er jeg usikker på, men titta hvertfall litt på Summit nå, og alle de nye motorene (454,502, 572) er alle basert på gen 6 blokk. Tror 8.1L er gen 6, men er ikke helt sikker.

 

7.3TD; Kanskje? Mend den er jo ikke "Ford" den heller, som Mopar har Cummins, Ford har XXXX (husker aldri det navnet), og GM nå har Isuzu... GM var jo de eneste som hadde egen/selvdesignet diesel, ikke at det gir noen grunn til å skryte (*host, hark; sprekk, dieselpumpe*) doh

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår