Gå til innhold

Girkasse skifte på Opel Monza

Ranger emnet


Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått ett tilbud om å kjøpe en '85 mod Opel Monza Sport, 2.5 I

 

Jeg har noen spørsmål.

 

1.) Det sitter automatkasse i bilen idag. hva må jeg gjøre, og evt. hvilken girkasse passer i denne bilen? Ifra hvilken bil kan jeg ta det? og hvilket clutch-hus skal passe? Det er en 2.5 liter innspruts motor, rekkesekser.

 

2.) Hvilke "standard" ting er det som man bør være obs på med disse bilene? Kanaler, skjermbuer, innerskjermer osv..? hva ruster fortest, og hva burde man se etter når man er og titter på bilen?

 

3.) Er dette en grei ungdomsbil\førstebil? Jeg er veldig glad i motor og bilkjøring, og litt "eksperimentering" med gasspådrag som fører ut i en stor og fin bred sladd, kan nok forekomme.. Er det lettkjørte biler?

 

4.) Er det noen som har link til ett bilde til en tøff Monza, slik at jeg kan hente inspirasjon og bli enda litt mer hektet?

 

Har funnet ett bilde, denne er sykt tøff, i mine øyne.

http://www.badtoys.de/html/monza.htm

 

 

 

På forhånd, Tusen takk.

 

Mvh: Gulbrandsen Racing

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet?

 

Lurte på om Getrag 5 trinns ellernoe passet?

 

Kasse ifra Rekord? Commodore?

 

Det vanskeligste er vel clutsj-hus..?

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne svart, for jeg skal ut og se på bilen i morgen tror jeg.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassa fra 3 litern passer jo..

 

Er deilige biler å kjøre.. sjekk hjulbbuene for rust.. var der det begynte å komme rust på monzaen vi hadde.. hadde 215/45-17 dekk på og det gikk fint å kjøre.. sladding? null problem :)

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 med manuell kasse hadde getrag 240.

samme som sitter i rekord og manta.

 

men passer med getrag 265 fra 3.0'n og,

men den koster som regel en del mer.

 

må jo i tillegg ha nytt svinghjul og clutch,

men det regner jeg med du visste.

 

jeg ville sjekka for rust i dempertårna først.

litt kjipere og fikse en en hjulbue eller to.

 

bilder: http://www.opeltuners.com/monza/monza_e.html

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slikt man får hentet på hogger'n, eller lønner det seg og sette ut en annonse eller 10..?

 

Som dere sikkert skjønner, så er det _litt_ kort tid jeg har på meg.. (fyller 13. august)

 

Håper bare at den er bra, og at det blir bil på meg...!

 

Kan komme tilbake med bilder ++ hvis det blir handling på meg.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slikt man får hentet på hogger'n, eller lønner det seg og sette ut en annonse eller 10..?

 

Som dere sikkert skjønner, så er det _litt_ kort tid jeg har på meg.. (fyller 13. august)

 

Håper bare at den er bra, og at det blir bil på meg...!

 

Kan komme tilbake med bilder ++ hvis det blir handling på meg.. :)

 

Monza er ikke akkuratt de bilene man ser mest av i Norge.. kanskje man burde leite litt i tyskland etter girkasser..

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spakestell ja.. men, blir ikke det "kort giring" da a? :P

 

Mellomaksel, clutchhus, det skal jeg nok få tak i.. En eller annen opelhøgger har vel kanskje det liggende rundt ettellerannet hjørne..

Men, pedalstell, kan man ikke bare sette inn en ny en? altså, clutch-pedalen?

 

Er kanskje litt vanskelig og lage, men det skal nok gå greit etterhvert. Skal ut etterpå og se! Gleder meg som en unge.. :)

 

Takker for alle svar BTW :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror til Probe GT.jeg er eier av Omega B 2.5 Sedan Manuel ca.190hk nå ,modifisert litt.men men

 

Monza er en fin bil hvis du skal leke ,men rekke seksern på 2.5 har samme problem som min bil.Topp deksel og toppakningen rykker vel litt for ;) men monza er jo lett skrudd :) Men er ikke sikker men tror det sitter en diffbrems på 35% så da har du hjullspinn på begge i steden for et hul bare når du leker for det er jo harry.men er ikke sikker på den,på omegan min er det 40% diffbrems fungerer utrolig bra :)

 

Råd fra meg er og kjøpe en Omega A 3000 ,Senator B 3.0, men da må du kjøpe 24V de kom vel fra 91 en på begge b ilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror til Probe GT.jeg er eier av Omega B 2.5 Sedan Manuel ca.190hk nå ,modifisert litt.men men

 

Monza er en fin bil hvis du skal leke ,men rekke seksern på 2.5 har samme problem som min bil.Topp deksel og toppakningen rykker vel litt for ;) men monza er jo lett skrudd :) Men er ikke sikker men tror det sitter en diffbrems på 35% så da har du hjullspinn på begge i steden for et hul bare når du leker for det er jo harry.men er ikke sikker på den,på omegan min er det 40% diffbrems fungerer utrolig bra :)

 

Råd fra meg er og kjøpe en Omega A 3000 ,Senator B 3.0, men da må du kjøpe 24V de kom vel fra 91 en på begge b ilene

 

monza 2.5 har en rekke sekser, såkalt CIH motor.

 

Omega 2.5 har v6, med 4 kammer.

 

så det er nok ikke mye felles mellom de to motorne.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår