Gå til innhold

trommel til skivebremser på ford 8"

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å bytte fra trommel til skivebremser på en ford 8" bakaksel??? noen lettvinte løsninger....har hørt at noen skiver fra volvo passer, i så fall hvilken modell??? Er ute etter bolt on kit, bare å sette på....

1973 Ford Pinto (med 302HO v8) sombrero

1968 Volvo 144 (75HK) :pimp

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Skivebremser fra Volvo 140 er populært blant flere Rod-byggere som bruker 8-toms bakaksel. Kontakt Airport Rodders (Jessheim) kanskje de kan hjelpe med litt utfyllende info: http://airportrodders.atc.no/

(1938 Forden som ligger under cars på hjemmesida har dette oppsettet).

Ps, hvis du Googler på svenske Rod-bygg, kommer du sikkert over en haug. Sikkert noen prosjektsider du kan "rappe" litt ideer fra.

Kom gjerne med tilbakemeldinger, da jeg selv vurderer en "billig" skive-løsning bak, og en litt mer påkostet foran.

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså Svendsen. Men du har jo helt nybygde trommelbremser? Har ikke bruk for bra bremser bak vøtt:D Børneee:D

hehe, joa....sant nok:P men hvis jeg skal bruke denne på bane, noe jeg tror kommer til å skje ganske mye:P så er det mye greiere med skivebremser da de ikke blir så fort varme som trommel, burne er ikke noe problem sombrero

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Skivebremser fra Volvo 140 er populært blant flere Rod-byggere som bruker 8-toms bakaksel. Kontakt Airport Rodders (Jessheim) kanskje de kan hjelpe med litt utfyllende info: http://airportrodders.atc.no/

(1938 Forden som ligger under cars på hjemmesida har dette oppsettet).

Ps, hvis du Googler på svenske Rod-bygg, kommer du sikkert over en haug. Sikkert noen prosjektsider du kan "rappe" litt ideer fra.

Kom gjerne med tilbakemeldinger, da jeg selv vurderer en "billig" skive-løsning bak, og en litt mer påkostet foran.

ja, tusen takk for svar...skal gi tilbakemelding hvis jeg finner ut en billig løsning, har også hørt at volvo 140 skiver skal passe kurant på 8tommern.......

bare å begynne å lete på høggern:P

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse hot rod dele-leverandører leverer slike ombyggings kit, men de kommer vel kjapt på 6-700$.

Hva med å kjøpe en Firebird/Camaro bakaksel med skiver? Blir det for bredt?

Eller hva med en Volvo bakaksel? Mange som bruker det også. Ihvertfall på hotrods.

Husk at håndbrekk bremsen forsvinner når du fjerner tromlene bak!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse hot rod dele-leverandører leverer slike ombyggings kit, men de kommer vel kjapt på 6-700$.

Hva med å kjøpe en Firebird/Camaro bakaksel med skiver? Blir det for bredt?

Eller hva med en Volvo bakaksel? Mange som bruker det også. Ihvertfall på hotrods.

Husk at håndbrekk bremsen forsvinner når du fjerner tromlene bak!

Kanskje det er mulig å skifte til 850 aksel. Der har man jo håndbrekk og skiver.

Altså trommel og skiver i ett.

Har ikke peiling på om det passer men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel fra 240 serien sitter på massevis av hotrods i Norge og Sverige ihvertfall.

Mener å huske at den som foretrekkes har modellbetegnelse 1031 eller noe i den duren.

Poegnet er å finne en som har utveksling som passer til en V8 og helst med diffbrems.

Disse akslene er egentlig Dana aksler, akkurat som Mopar's 8 3/4 akslene.

Mener å ha hørt noe om at stikkakslene fra Volvo og 8 3/4 akslene går om hverandre.

Akkurat dette siste kan du evt få sjekket nærmere ved å henvende deg til svenske Wheels Magazine eller SSRA (Swedish Street Rod Association)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den 240 akselen jeg hadde finga borti var litt for smal mellom kaliperne til 34 ramma. det hadde ikke blitt mere enn 1 cm klaring. avstanden mellom monteringsflatene for felgen var derimot passe. ulempen med volvo akselen er at den bygger mye fra flata til felgen og tilbaksiden av kaliperen. jeg droppet 240 akselen og gikk for en 8" istedet. utvekslingen på volvo akselen var ikke helt ideell heller . den jeg hadde hadde 3,81 : 1 mens 8" har 3,00:1

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mustang aksel allerede? hvis du skal bytte da er det vel like greit å bare kjøpe en '84-86 svo aksel eller 93 svt vobra aksel. De har originalt skiver og quadrashock.

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mustang aksel allerede? hvis du skal bytte da er det vel like greit å bare kjøpe en '84-86 svo aksel eller 93 svt vobra aksel. De har originalt skiver og quadrashock.

Ja, jeg har mustang bakaksel nå ja...

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan liker skivebremser børning? Har kjøpt aksel med skivebremser til T/Aen, men ikke fått prøvd den enda. Kallenavnet mitt her i byen er Børn, så ville vært veldig uheldig om jeg ødelegger skivene på vill børning :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider