Gå til innhold

Bensin/olje ? Hva kjører dere på.. ?

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Originally posted by Rallye

98 oktan bør ikke brukes vist bilen har Katalysator!!!

98blyfri er bra!

 

Ellers skal alle VW etter 86mod bruke Shell helix Ultra 5w-40

Det er den olja som oppfyller VWnormen!

Tynnere olje en det slik som ultra-x for da kan en miste oljetrykket kraftige svinger!

Tror du blander litt! Katalysatoren tåler 130 oktan den men bly derimot er den ikke noe glad i! Dessuten finnes det vel andre oljer enn den Shell Helix greia som opfyller VW normen! Det tror jeg faktisk de fleste annerkjente oljer gjør

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at noen av dere kjører på shell olje - de ryktene jeg har hørt om den oljen så kan dere like godt stikke på rema å kjøpe soya olje ... Kjøp mobil 1 eller valvoline olje .. tikker løfterene dine så fyller du halv syntetisk olje - og har ikke tro på noe høyere en 5 -40 . Hvis ikke eg har bommet så står det første tallet for tykkelsen på oljen når den er kald. Motoren tikker fordi oljen er tykk når den er kald ( ivertfall på min - den slutter når den blir varm). Og da må det være gunstig med en olje som er ganske tynn i kald tilstand.

 

Har altid kjørt på 98 grønn bensin jeg på min 90 hk ivertfall ..

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært bly i blybensin siden tidlig på 90-tallet, det er byttet ut med bl.a kalium - ikke det at "miljø" avgiftene har blitt endret av den grunn.. :rolleyes: Så egentlig finnes det ikke noe miljøargumant for å ikke kjøre på blybensin.

 

Kjører selv diesel og bruker whatever det er VAG bruker på disse motorene, har sett at VAG ikke anbefaler syntetisk olje på TDI motorer, skulle ha noe med filmstyrke å gjøre - det eneste som holdt til rådelagerne var visst seig gammeldags dinosaurjuice. Turboen på en diesel blir jo ikke så varm som på en bensinmotor, så da stiller ikke det krav som bare syntet kan møte.

 

Kanskje noe å tenke på for de som trimmer turbomotor? Oppnår vel like høye kammertrykk der etterhvert :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår