Gå til innhold

Da var det tempen. HELT syk temp :O

Ranger emnet


eirwave

Anbefalte innlegg

Da har jeg vasket motoren, byttet fordeler lokk, plugg ledninger, luftfilter, tenn plugger, rotor og temp måler.

 

Å fy fader jeg merket stor forskjell på responsen på motoren. En helt ny bil jo hehe. De gammle tennpluggene var helt svarte.

 

Men så var det et veldig stort problem etter jeg hadde skiftet temp måleren (giveren)

 

Det tar ikke mer enn noen minutter etter at bilen har startet så fyker tempmåleren inni bilen opp i 100 grader. Og når bilen står på tomgang så går den til 110 grader :scared

 

Hva i alle dager kan dette være. har nok vann på motoren også.

 

Men jeg har ikke fått byttet termostat enda.

 

Huff dette ar ikke så kjekt..

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vasket motoren, byttet fordeler lokk, plugg ledninger, luftfilter, tenn plugger, rotor og temp måler.

 

Å fy fader jeg merket stor forskjell på responsen på motoren. En helt ny bil jo hehe. De gammle tennpluggene var helt svarte.

 

Men så var det et veldig stort problem etter jeg hadde skiftet temp måleren (giveren)

 

Det tar ikke mer enn noen minutter etter at bilen har startet så fyker tempmåleren inni bilen opp i 100 grader. Og når bilen står på tomgang så går den til 110 grader :scared

 

Hva i alle dager kan dette være. har nok vann på motoren også.

 

Men jeg har ikke fått byttet termostat enda.

 

Huff dette ar ikke så kjekt..

 

Starter vifta? Få byttet termostaten...

 

Er ikke sikker på plasseringen på 2,0, men mest sannsynlig står den like ved vannpumpen som på 1,8

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vifta startet ikke sist jeg så. huff. kan jeg ha ødlagt den ved motorvasken?? :-\ i så fall hva bør jeg se etter. En røken sikkring eller noe?

 

Jeg skal skifte termostaten i mårå ja. Håper det hjelper

 

Sjekk sikringene og alle kontakter i motorommet..

Så kan du bruke litt WD40 eller 5/56 på kontakter o.l.

Vifta skal da tåle vann, ellers ville ikke jeg kjørt når det regner..:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket alle ledninger. Lot motoren stå på tomgang til tempen nådde 110 grader. Men oljetempen er kun på 90-100 grader.

 

Vifta slo ikke inn, men når jeg daua motoren så slo den inn med en gang.

 

Så da vet ikke jeg om det er noe gale? Utenom den høye tempen. Men det kan vel skyldes termostaten?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta har egen temperaturføler som sitter i nerkant av radiator, vist denne er gåen starter den ikke.

 

Det med at vifta starter når du har stoppet motor, er fordi at det er en temperaturføler som føler på tempen i motorrommet, vifta starter for å kjøle ned motorrommet, og ikke kjølevannet.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vert på diagnose enda. Skal den 20 juni.

 

Huff da. enda en ting som er røken da eller? Vifte sensoren.

Siden vifta ikke slår inn når bilen står på tomgang og tempen nærmer seg 110 grader.

 

Noen aning på hvor jeg kan få kjøpt denne og eventuelt hva den koster?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta har egen temperaturføler som sitter i nerkant av radiator, vist denne er gåen starter den ikke.

 

Det med at vifta starter når du har stoppet motor, er fordi at det er en temperaturføler som føler på tempen i motorrommet, vifta starter for å kjøle ned motorrommet, og ikke kjølevannet.

 

DETTE ER FEIL!

 

1: termostaten regulerer om kjølevannet får sirkulerer gjennom radiatoren eller ikke. Fungerer ikke denne kan to ting skje

 

a)termostat står konstant åpen: det tar lengre tid å få driftstemp, samt at ved kaldt vær/langkjøring med mye fartsvind klarer ikke motor å holde denne.

 

b)termostat står konstant lukker: kjølevæsken får ikke sirkulert og dermed ingen kjøling fra fartsvind eller vifte. du får høyere temp enn hva som skal være.Samtidig vil lukket termostat føre til at viftebrytere som regulerer når kjøleviften skal slå inn ikke får varm kjølevæske siden denne ikke kommer forbi termostaten, og dermed kan bilen begynne å koke.

 

Det finnes en mellomting, at termostaten låser seg i halvlukket osv.

VIftebryteren henter kun signal fra kjølevæske, ikke motorrom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har stått og fundert over dette med termostaten. En kamerat av meg mener absolutt at den høye tempen ikke har noen med termostaten å gjøre. Fordi hvis termostaten var røken så hadde motoren kokt for lenge siden.

 

Hva mener dere om det han sier?

 

Han mener den høye tempen kommer av at vifta ikke fungerer! Tror vifte sensoren er røken siden den ikke slår inn når motoren han er så høy temp.

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår