Gå til innhold

Varm motor Audi 80 1.8E

Ranger emnet


Edonis

Anbefalte innlegg

Temperaturen i motoren går opp til 95C før temperaturen går ned, og man kan kjenne lukten i kupeén. Det var skiftet termostat i forbindelse med Eu-kontroll for under en måned siden, så jeg vet ikke helt hva som kan være problemet. På bilen er det plass til to vifter, men det er kun én, og det andre hullet er dekket med noen plastlapper. Ville det kanskje hjelpe å ta av disse så det kom litt mer kjøling til motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste biler er det mer enn nok med ei vifte for å få nok kjøling ved normal kjøring, selv om det selvfølgelig vil gå noe mer kald luft gjennom radiatiren on en åpner opp. Går temperaturen ned etter at den har vært oppe i 95°C? Pendlerden, eller er det bare en gang etter kaldstart? Gjetter på en liten luftlomme ved termostaten som "isolerer" termostaten et øyeblikk. Kan være at det går over av seg selv ved at lyfta rives med litt etter hvert. Ellers må det luftes ut.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

 

Jeg har en Audi 80 1,9 Tdi, og der har jeg det motsatte problemet, altså at motoren aldri blir varm. I tillegg har faktisk jeg 2 radiatorvifter, noe jeg slett ikke trenger da de aldri starter engang fordi bilen ikke overstiger 65-70 grader. Grunnen til at min bil ikke blir varmere har jeg hørt fra andre med turbodieselen at er pga aluminiumsblokka (eller noe lignende) bare får å ha det avklart. Men back to tema, kan ikke hjelpe deg, men synes det er litt tåpelig at audi har satt radiatoren din i min og omvendt :P doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

 

Jeg har en Audi 80 1,9 Tdi, og der har jeg det motsatte problemet, altså at motoren aldri blir varm. I tillegg har faktisk jeg 2 radiatorvifter, noe jeg slett ikke trenger da de aldri starter engang fordi bilen ikke overstiger 65-70 grader. Grunnen til at min bil ikke blir varmere har jeg hørt fra andre med turbodieselen at er pga aluminiumsblokka (eller noe lignende) bare får å ha det avklart. Men back to tema, kan ikke hjelpe deg, men synes det er litt tåpelig at audi har satt radiatoren din i min og omvendt :P doh

Har lite erfaring med diesel, men at den ikke overstiger 70 °C høres ut som gåen termostat. Riktignok er moderne diesler effektive i den forstand at lite av energien sløses bort i varme, men det er vel bare på kortere turer og i kaldt vintervær de ikke kommer opp i driftstemperatur?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite erfaring med diesel, men at den ikke overstiger 70 °C høres ut som gåen termostat. Riktignok er moderne diesler effektive i den forstand at lite av energien sløses bort i varme, men det er vel bare på kortere turer og i kaldt vintervær de ikke kommer opp i driftstemperatur?

 

Det virker mystisk ja, men 80 Turbodieselene er sånn. Er samme med caravelle`n til firmaet farem min jobber, blir ikke varm. Pga alt mulig slags lettmetall de erstatter støpejern med. (turbodiesel det òg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker mystisk ja, men 80 Turbodieselene er sånn. Er samme med caravelle`n til firmaet farem min jobber, blir ikke varm. Pga alt mulig slags lettmetall de erstatter støpejern med.
Svigers har Caravelle med 2,5 tdi (2004) og hadde en tilsvarende 2000-modell tidligere. Aldri hørt at han klager på kald motor ( men så er han naturlig beskyttet mot kulda da...:-) Den har AC, kan det være at den kjøres som varmepumpe for å hjelpe til med varmen?

 

Er med på at alu leder varme bedre enn jern/stål, men så varmes det raskere opp også siden blokka er lettere. Alu har dessuten lav emissivitet; den avgir lite varmestråling i forhold til en gitt temperatur. Dog er dette mest ved rene flater, og det er sikkert "normal" emissivitet på en alublokk etter noen mil.

 

Blir de ikke varme om sommeren heller?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har Caravelle med 2,5 tdi (2004) og hadde en tilsvarende 2000-modell tidligere. Aldri hørt at han klager på kald motor ( men så er han naturlig beskyttet mot kulda da...:-) Den har AC, kan det være at den kjøres som varmepumpe for å hjelpe til med varmen?

 

Er med på at alu leder varme bedre enn jern/stål, men så varmes det raskere opp også siden blokka er lettere. Alu har dessuten lav emissivitet; den avgir lite varmestråling i forhold til en gitt temperatur. Dog er dette mest ved rene flater, og det er sikkert "normal" emissivitet på en alublokk etter noen mil.

 

Blir de ikke varme om sommeren heller?

 

Nei, det er det som er så rart. På verkstedene sier de at det er pga dette med nye metaller blokka osv. blir produsert i,, men om dette er fakta eller om det er et svar rett ut ifra dems fantasi, aner jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår