Gå til innhold

Reg. reim skifte?

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

her er en "grundig" forklaring fra første skruv... ;)

 

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=109

 

Generelt: Termin er 60.000 km for B19/21/23 og 75.000 km for B200/230. Eller max. 4 år.

Bytte af remstrammer er kun nødvendigt, hvis lejet er defekt.

B 19/21/23/200 og B230 årg. 85-92 benytter samme tandrem med kantede tænder.

B 230 fra årg. 93 benytter en tandrem med runde tænder.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bytte af tandrem på B19/21/23/200/230 motorer.Ud for hver punkt er angivet i () det værktøj der skal bruges.

Tidsforbrug for "gør det selv" med hænderne nogenlunde fornuftigt skruet på: 1-2 timer.

Jeg har valgt af afmontere lidt flere dele end nødvendigt, men det giver bedre tilgang til at få arbejdet gjort rigtigt første gang.

 

---------------------------------------------------------------------

1. Afmonter stelkablet på akkumulator(10 mm/13 mm nøgle).

2. Skru tændrørene ud(tændrørsnøgle).

3. Løsn alle kileremme til generator og evt. servo/air condition (13 mm nøgle og evt. 10 mm top/nøgle).

4. Afmonter kølervinge med de 4 skruer (10 mm nøgle). Løsn plastikskjoldet bag køleren(stjerneskruetrækker) og tag kølervingen ud der imellem.

5. Aftag remskive på vandpumpe.

6. Løsn skruerne til remskiven på krumtappen. På B19/21/23 er der 6 skruer (10 mm top). Pas på skruerne er bløde i hovedet og bliver let runde.

På B200/230 sidder remskiven med en centerbolt (24 mm top).

7. Aftag remskive. Sidder den stramt, så giv den lidt Caramba, WD40 el.lign smøremiddel. Slå evt. forsigtigt til den er kommet af.

8. Løsn skjold over tandrem. På B19/21/23 er skjoldet i et stykke(10 mm og 12 mm top). På B200/230 er den to delt (10 mm og 12 mm top samt stjerneskruetrækker).

9. Drej motoren i urets retning til tandremsmærkerne passer. Brug evt. en 17 mm fastnøgle på bolten der holder takthjulet fast på knastakslen(17 mm nøgle).

10. Aftag strømfordelerhus(skruetrækker) og mærk rotor placering op med en tusch på rotorhusets kant. Det er nemmere at se her end mærket ved takthjul.

11. Løsn remstrammerhjul(17 mm nøgle).Pres fjederen sammen(vandpumpetang) og sæt et 3 mm bor i hullet til at fastholde.

12. Aftag tandrem.

13. Monter ny tandrem. Hvis remstrammerhjul larmer i leje/ikke kører frit udskift det.

14. Pres remstrammerfjederen sammen(vandpumpetang) og udtag boret. Slip remstrammerfjederen.

15. Kontroller tandremsmærker jf. tegning.

16. Spænd møtrik til remstrammer(17 mm nøgle).

17. Drej motoren 2 omgange.

18. Kontroller tandremsmærker. Hvis de sidder forkert gentag pkt. 11-17.

19. Løsn møtrik til remstrammer og spænd den igen(17 mm nøgle).

20. Monter delene baglæns jf. pkt. 10-1.

21. Start motoren. Kontroller evt. tændingstidspunkt og juster om nødvendigt.

22. Udfyld mærkat for tandremsskifte(kuglepen/tusch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde fra dekselet ikveld bare for å titte, reima så ikke så værst ut faktisk, ikke mye tegn til slitasje... Da jeg hold på så tenke jeg og skru ut vifta også tror det er lurt, ettersom den er så stor så har du godplass etter den er ute:) Men prate med bror min, han har skifta på 240 før, han snakket om og få sylinderne til og stå riktig osv.. noen som forklare dette litt for meg?

 

Du SER IKKE om reima er slitt eller ikke.....

...og om den ser slitt ut, ja da er det absolutt på tide å bytte.

 

Det er skrevet bytte hvert 5. år her. Jeg mener det er hver 48. måned, og det er hvert 4. år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du SER IKKE om reima er slitt eller ikke.....

...og om den ser slitt ut, ja da er det absolutt på tide å bytte.

 

Det er skrevet bytte hvert 5. år her. Jeg mener det er hver 48. måned, og det er hvert 4. år!

 

selvfølgelig ser/kjenner man det,

 

er reima slitt, tennene kortere enn på en ny, sprekket, stiv, slapp..

 

så ja man ser det. ..

 

men så godt som alle produsenter annbefaler 5-6år imellom hvert skift.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven, jeg må jo ut med 8-900kr for strammehjul til min motor, om han jeg kjøpte motoren av ikke finner den igjen.

 

like så greit å sette inn ny, og man MÅ ikke kjøpe orginal, kan like så greit kjøpe en uorginal, er jo stort sett lagd på samme fabrikken.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

like så greit å sette inn ny, og man MÅ ikke kjøpe orginal, kan like så greit kjøpe en uorginal, er jo stort sett lagd på samme fabrikken.

 

jeg stemmer på volvo sine deler..

jeg kjøpte en biltema reim.. holdte ikke lenge.. hadde ikke satt på dekselet over reimen å ved første start så var den gåen.. (smuldret opp i kantene)

 

såe IKKE kjøp biltema iallefall.. man får det man betaler *tror den kostet 70-80kr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår