Gå til innhold

Annbefaling av skult stereo

Ranger emnet

Lord_Lars

Anbefalte innlegg

Eg ønsker å montere stereo i bilen min, (1952 cadillac)

Eg kan/vill ikkje kutte i dører, hattehylle eller andre "synlige" detaljar.

Planen er derfor å sette inn ein midtkonsoll under dashbordet.

Kan det bli brukande lyd av det? eller bør eg finne plass andre stadar i bilen?

Eg har aldri vore bort i bilstereo før, så eg treng oså annbefalingar til:

høgtalarar

bass

forsterkar

spelar

Er det mulig å ikkje bruke spelar, bere kjøpe forsterkar med inngang for Ipod/berbar

Budsjett: Helst ikkje over 8-10 000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ønsker å montere stereo i bilen min, (1952 cadillac)

Eg kan/vill ikkje kutte i dører, hattehylle eller andre "synlige" detaljar.

Planen er derfor å sette inn ein midtkonsoll under dashbordet.

Kan det bli brukande lyd av det? eller bør eg finne plass andre stadar i bilen?

Eg har aldri vore bort i bilstereo før, så eg treng oså annbefalingar til:

høgtalarar

bass

forsterkar

spelar

Er det mulig å ikkje bruke spelar, bere kjøpe forsterkar med inngang for Ipod/berbar

Budsjett: Helst ikkje over 8-10 000 kr

Her vil du slite litt.

For det første, budsjettet ditt på 8-10' for et komplett anlegg som skal spille brukbart er nok i det minste laget.

Du vil i stor grad kunne montere store deler av anlegget ditt skjult. Du har sikkert endel plass under baksetet i bilen. Der kan du ha sub og forsterkere. Spilleren kan du sette i hanskerommet og høytalerne kan du lage kasse til under dashbordet.

Et par tips, bruk litt penger på spilleren og velg en bra forsterker. Har du et godt utgangs punkt i god elektronikk, kan du heller oppgradere høytallerne på sikt.

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har du unektelig en kuul bil!

For det andre så er et skjult system i din bil meget enkelt.

Gjør som Forberg skriver:

Kjøp en god spiller først.

Bygg så ut med høyttalere i spesialtilpassede kasser oppunder dashen din og eventuellt i hattehylla, bygg all elektronikk samt basser i en kasse i bagasjen din rett bak seteryggen. Du skulle vel ha sånn ca. 1200 liter til rådighet der.

Skaff deg gjerne stoff som det finnes i bilen fra før og ta eventuellt kontakt med en Cadillac-forhandler i statene for stoff-prøver etc. Legg gjerne frem ditt prosjekt så skal du se at de "vil være med" på det.

Hvis det blir et problem å skaffe riktig stoff så ta kontakt med en møbelsnekker. De har som regel god kontroll på stoff i forskjellige variasjoner.

Jeg skal følge denne tråden og se din fremgang.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger deg jeg å. anlegg får du kjøpt av morel, som også har mye info og erfaring, samt at han liker bilen din = rabatter :D

Bass kasse får du bygget "usynlig" inn i baggasjen, bak seteryggen, og spiller monterer du i dasjbordet, det blir lekkert :D

Gode råd er jo: Dyr spiller, så dyr forsterker, så bygger du ut..

- men siden du skal ha såpass billig anlegg 10k, så ikke kjøp forstyerker til mer enn 3k og spiller til mer enn 3k. da har du 4k til rådighet til et ordentlig frontsett, der ville jeg brukt ca 2-3k, så får du mer enn trykk nok, dette til du har råd til å kjøpe deg en bass, samt bygge kasse i MDF..

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke kun PC/iPod vil nok fungere på et vis, men da må du ha all deling mellom komponentene på forsterker samt at det ikke er allverden til kvalitet på linjeutgangene på hverken iPod eller bærbar PC'er.

Vil nok som Forberg og Morel sier anbefale en skikkelig spiller og en god forsterker.

Du burdte også vurdere støydempematter for å hindre at det oppstår resonnanser i chassiset. Regner med at det trengs for å hindre at brølinga fra V8'ern rister bilen så det skrangler også :D

Legg gjerne ut bilder, tanker om prosjektet og slikt så får du sikkert trigga noe brainstorming hos folk :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bruke bere frontsett (og spelar) i starten eller "må" eg ha både frontsett, forsterkar (og bass) ?

Eg lurer også på om denne spelaren er bra? (best for pengane)

JVC KD-DV6101

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310052&cks=PRL

Lønner det seg å bruke 5000kr til spelar dersom ein ikkje skal bruke meir enn 10 000 totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leita litt etter frontsett og funne desse,

Kicker SS65.2

http://www.norwaycarstyling.no/product/3874/3928/379641/Kicker_SS65.2.html

Prisen er litt drøy, men kan muligens gå

Kicker RS- 6'5

http://www.norwaycarstyling.no/product/3874/3928/380230/Kicker_RS-_6'5.html

Boston Acoustics Z6

http://www.norwaycarstyling.no/product/3874/3928/380225/Boston_Acoustics_Z6.html

Rockford Fosgate T162S

http://www.norwaycarstyling.no/product/3874/3928/379818/Rockford_Fosgate_T162S.html

Kicker og Boston er litt dyrt for min økonomi...

dersom noken kan komentere fordelar/ulemper ded dei hadde det vore flott.

Helst eigne erfaringar, men testar osv er også fint

Vart langt og mykje spørsmål,

så det er vel på tide å kome seg ut i verkstede

Lenke til kommentar
Del på andre sider