Gå til innhold

Hvilken olje skal jeg bruke på 1987 chevrolet 350??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

CI service her har billigere olje enn biltema, og det skal visst være samme olje som Quaker State. Merket heter ProLine. Ingen tvil om hva jeg bruker da! Biltema er bra på mange ting, men ikke olje. Jeg kjører god gammel mineral 10w/40 på alle biler her. Funker fint.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke tetting men oppløsning av inngrod slam i oljekanalene. Hvis man fyller syntetisk olje på en godt brukt V8 risikerer man at slamen løsner å tar seg en tur innom rådelagrene, som er en helt fin måte å få rådebank på, hehe.

 

Nybygde motorer er det ingen problem å kjøre synt olje på.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når er motoren "godt brukt" egentlig?

Motoren jeg har kjøpt har gått 130000km. Er det "for sent" å bruke syntetisk på den?

 

Er mineral olje bedre for motoren? Hvis den ikke løsner fastgrodd slam innebærer vel det at oljen heller ikke renser motoren så bra som en syntetisk olje ville gjort?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "mye" slam i motoren og du heller på syntetisk olje, så risikerer du at slammet løsner og tetter ting og tang...

 

Men om motoren er ren inni, så er det ikke noe problem med syntetisk :)

 

Jeg ville aldri i verden brukt noe annet en minneralsk oije, samme f.... hva alle andre sier, en gang for noen år siden sa sjefen på Wynns at det ikke var noe som helst problem å bytte til syntetisk og jeg min idiot gjorde som de sa, tror dere at sjefen på Wyns i Bergen ville reparere motoren min, NEI, de tredve tusen gikk av egen lomme ja. Jeg putter aldri mer noe annet en mineralsk på en brukt motor, idet jeg har kjøpt en brukt bil er det oilje og filterskift med en gang og da rett over på minneralsk. Dere som sier noe annet burde tentke på at dere kan råde noen, til å få rådebank kjapt som bare Devil .

 

Så mitt råd er er du i den minste tvil, bruk mineralsk og det er bare Kendal og Queker igjen som er den ekte Pennsylvanske oppskriften/igredienser.

:cab

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er motoren "godt brukt" egentlig?

Motoren jeg har kjøpt har gått 130000km. Er det "for sent" å bruke syntetisk på den?

 

Er mineral olje bedre for motoren? Hvis den ikke løsner fastgrodd slam innebærer vel det at oljen heller ikke renser motoren så bra som en syntetisk olje ville gjort?

 

Det kommer ann på hvor ofte oljen er byttet, er all driten som olja har tatt med seg på turen som setter seg fast. Den sytetiske oljen som selfølgelig er mye bedre enn mineral olja, løser opp dette og tar det med seg ned i lagrene. Er oljen byttet ofte er det nok veldig litt som sitter på kanalvegene.

 

Jeg tør ikke å bytte til syntetisk olje på min 350cid som har gått 100 000km. Har en kammerat som byttet på sin som har gått 120 000km, det gikk helt fint. Men personlig så har jeg hørt alt for mye stygge historier til å prøve på den. Man risikerer også ventiltiking hvis det er gamle løftere, de klarer ofte ikke å justere seg med den nye oljen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår