Gå til innhold

Hjelp...jeg skal ha nytt hovedkort/prosessor !!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med å velge nytt hovedkort og prosessor ??? For tiden så har jeg en Celeron 600 mhz som jeg vil oppgradere uten å legge altfor mye penger i det.Maskinen blir ikke brukt til store og krevende spill eller program,kun til surfing og et par dvd`er i ny og ne.Kjenner en kar som jobber på komplett.no så jeg får bra rabatt med han så ta gjerne noen tips til hovedkort/prosessor derifra :) :) :) :) Trenger ikke være det grommeste man får nå til dags.......holder med p4 1,7 ghz eller noe slikt

Mvh en som ikke kan så altfor mye om datamaskiner :D :D :D Desto mere om bil :D :D :D :D

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Siden du har Celeron 600 så har du antagelivis SD ram.

Om du skal ha Pentium 4 så er det vel på sin plass å skifte til DDR eller RDRAM som har litt høyere ytelse enn vanlige SD ram.

Ellers har du AMD sine alternativer med enten SD eller DDR ram. Hvor DDR ram er å anbefale.

Er det noe du krever av hovedkortet da?

Innebygd skjermkort, nettverkskort, lydkort, etc?

USB, Firewire? etc?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ?? Hadde jo vært greit med et skikkelig lydkort da.Men jeg gidder ikke spandere 4000 på noe jeg kan betale 2000 for hvis du skjønner........bruker ikka maskina mi så mye

Fant dette hovedkortet.......good shit ???http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=10&GrpID=5&p=33119&s=fp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Nforce 2 er faktisk en ganske bra chipsett. Her får du med mye rart. Som surround lyd, skjermkort, nettverkskort, usb, firewire.

Du må ha en ny prosessor, og denne må være fra AMD. Og du må ha ny Ram, av typen DDR.

Nå vet jeg ikke om hovedkortet ditt er AT eller ATX? 600mhz, hmm. Da er det vel ATX kanskje?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder og har tid Jonte så kan du jo gå inn på http://www.komplett.no og "komponere" et hovedkort og en prosessor som passer til uten at det koster altfor mye ?? :) :) :) :) Har titta litt på sidene med hovedkort og prosessorer men det sier ikke meg så mye for å si det slik !!! :( :( :( :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et Hovedkort til AMd prosessorer(i tilfelle du ikke viste det). nForce2 er det beste chipsettet til AMD for tiden, men du må ha ny ram. For å utnytte nForce så bør du oxo ha 2 ram brikke for å kjøre begge paralelt. Vil du ha bra lydkort også så ville jeg vurdert å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=31721&t=404&l=2&AvdID=1&CatID=13&GrpID=1&s=pl da trenger du cpu og ram i tillegg(ca 650 for en duron 1300 og 256mb ram). da havner du op ca3400 fullpris. Skal du bare ha cpu, ram og hk så bør du klare det for under 2k.

Edit: var litt treg her :)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audi quattro turbo

Klarer meg fint med et innebygget lydkort jeg :) :) :) :) Vil bare ha et greit hovedkort og en grei prosessor som ikke koster all verden !! At det er 5.1 surround på lydkortet er helt okay :D :D :D :D

Hvem var den til? si hvor mye du vil legge i det så skal jeg sette opp et forslag for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pIMp

Hvem var den til? si hvor mye du vil legge i det så skal jeg sette opp et forslag for deg.

Hvis du gidder gjøre det så er du en knupp !! Jeg skjønner ikke så mye av å lese på de sidene med prosessorer og hovedkort :) hehe......Et par tusen-lapper eller rundt deromkring. Du kan gjerne sende det som en pm

PS!! Takk :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et Hovedkort til AMd prosessorer(i tilfelle du ikke viste det). nForce2 er det beste chipsettet til AMD for tiden, men du må ha ny ram. For å utnytte nForce så bør du oxo ha 2 ram brikke for å kjøre begge paralelt. Vil du ha bra lydkort også så ville jeg vurdert å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=31721&t=404&l=2&AvdID=1&CatID=13&GrpID=1&s=pl da trenger du cpu og ram i tillegg(ca 650 for en duron 1300 og 256mb ram). da havner du op ca3400 fullpris. Skal du bare ha cpu, ram og hk så bør du klare det for under 2k.

Edit: var litt treg her :)

Hei.

Det lønner seg kun med 2 ram brikker hvis du kjører dual DDR. Hvis ikke HK støtter dette får du ytelse tap ved å ha flere brikker.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke krever rå ytelse men en maskin som fungerer greit til daglig bruk, ville jeg nok foreslått en Intel-løsning. Selv om du får litt dårligere ytelse pr. krone, tar du igjen det i stabilitet.

Du sier ikke så mye om hva du har fra før, men det er store muligheter for at en maskin med Celeron 600 prosessor også har for liten strømforsyning til AMD/P4. Det eneste jeg kan garantere virker i ditt kabinett uten at du skifter strømforsyning er et kort med VIA-prosessor, men de leverer ikke større enn 1000 Mhz.

Ditt bruksområde ligner mye på mitt, og sånn jeg ser det burde Celeron 600 holde til sånn bruk. Jeg er dataforhandler, men jeg sitter med en 650 PIII fordi det mer enn raskt nok for meg.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på anbefalingene til Hardware Norge - hvis du ikke har spesielle krav til maskinen hadde jeg bygget ut fra dette.

Ting som kan være kjekt å ha er et Chieftec tårn som f.eks dette - i tillegg til at de ser bra ut er de solide, har stor nok strømforsyning for å tåle et kraftig skjermkort i tillegg - husket jeg å nevne at de ser bra ut?

Skal du spille er et Geeforce 4 ti4200 et veldig godt valg - sprekt og kan oftest overklokkes brutalt, men overkommelig priset.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Siden du ikke krever rå ytelse men en maskin som fungerer greit til daglig bruk, ville jeg nok foreslått en Intel-løsning. Selv om du får litt dårligere ytelse pr. krone, tar du igjen det i stabilitet.

Du sier ikke så mye om hva du har fra før, men det er store muligheter for at en maskin med Celeron 600 prosessor også har for liten strømforsyning til AMD/P4. Det eneste jeg kan garantere virker i ditt kabinett uten at du skifter strømforsyning er et kort med VIA-prosessor, men de leverer ikke større enn 1000 Mhz.

Ditt bruksområde ligner mye på mitt, og sånn jeg ser det burde Celeron 600 holde til sånn bruk. Jeg er dataforhandler, men jeg sitter med en 650 PIII fordi det mer enn raskt nok for meg.

At Intel er mer stabilt en AMD er ikke tilfellet lenger. :) AMD gir mer for penga. Intel har alltid hatt drøy priser på CPUer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Intel er mer stabilt en AMD er ikke tilfellet lenger. :) AMD gir mer for penga. Intel har alltid hatt drøy priser på CPUer

Enig i at Intel har drøye priser, men det er mindre problemer, det ser jeg på reparasjonene. Jeg leverer fler AMD enn Intel, men problemene står ikke i forhold til antallet som er levert, det er jo også en mulighet for at mange AMD-kunder er selvoppnevnte eksperter som overvurderer egne evner :)

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider