Gå til innhold

Tikkelyd...! Dyser og/eller ventiler?

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

hei!

 

har en 940 Turbo med B230FT (93 modell), med en irriterende tikkelyd i...

 

skifta nylig olje (5W-40 Helsyntetisk Olje) og Oljefilter, da dette ble anbefalt å bruke på bilen min, både fra verkstedet j skifta olje hos (på kveldstid... :) ) og fra verkstedet inne hos Bilia...

 

men så til det irriterende problemet mitt... Før j skifta olje, tikka det litt i ventilene, nok til at j gikk og irriterte meg over det, så skifta j da olje og filter i forrige uke, uten noen særlig form for endring i tikke-lyden...

når j starter bilen om morra`n, etter at den har stått hele natta, så er det nesten bomm stille fra motoren, ikke noe tikklyd i det hele tatt, kun det at j såvidt hører dysene med panseret lukket... men hvis j da begynner å kjøre litt, og bilen begynner å bli varm, da tikker det konstant hele tiden, svakt på tomgang og kraftitgere/raskere tikking ved pådrag/gassing selvfølgelig... det tikker ikke så jævlig at det er flaut å kjøre med, men det tikker nok til at j ikke syns det høres bra ut...! men så fort bilen får stå å bli ordentlig kald, og j fyrer den igjen, så tikker det nesten ingenting, kun såvidt det at j hører dysene tikke litt, som er normalt...! hva er det som gjør at den blir slik?

 

tyder dette på at j trenger å få justert ventilene mine? eller er det dysene mine som er slik? skulle j ha prøvd å bytte til annen olje, 10W-40? hvordan ville lyden ha vært hvis det hadde vært tenningsbank...?

 

håper noen kan gi meg tips eller råd her...!

 

EDIT:

kan forresten legge til at j helte på 2 dl 2-takts olje på tanken (full tank med 2 dl 2-takts olje) for å høre om tikkingen roa seg litt, med tanke på dysene, men som j sa, ved oppstart når bilen er kald, så går den så stille som bare det...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev du vel ikke kjørelengden på motoren din, og det betyr en del for å tro noe om dette. Rødblokkmotorene er kjent for å være veldig stabile mht. ventilklaring, og skal kunne kjøre godt over 200.000 km uten justering hvis eieren passer oljeskiftene.

En ting jeg stusser på, er at tikkingen ikke er der når motoren er kald, men kommer når motoren blir varm. Hovedregelen er jo ellers at slitte motorer bråker mest når de er kalde, for når de blir varme utvider delene seg og slingringsmarginene blir mindre.

Det er mulig jeg er ute og sykler her, men kan dette være en teori: Øverst på ventilhalsene sitter noen gummidempere som skal dempe tikkelyder. På bilen din har gummien blitt gammel og hard, og gir en viss demping når motoren er kald. Når motoren varmes opp blir gummiringene mykere og vrenges ned sånn at de ikke lenger demper, og tikkingen kommer. Bare en idé.

 

Sånn ser de ut når de er rimelig friske og fine:

ValveHusher2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev du vel ikke kjørelengden på motoren din, og det betyr en del for å tro noe om dette. Rødblokkmotorene er kjent for å være veldig stabile mht. ventilklaring, og skal kunne kjøre godt over 200.000 km uten justering hvis eieren passer oljeskiftene.

En ting jeg stusser på, er at tikkingen ikke er der når motoren er kald, men kommer når motoren blir varm. Hovedregelen er jo ellers at slitte motorer bråker mest når de er kalde, for når de blir varme utvider delene seg og slingringsmarginene blir mindre.

Det er mulig jeg er ute og sykler her, men kan dette være en teori: Øverst på ventilhalsene sitter noen gummidempere som skal dempe tikkelyder. På bilen din har gummien blitt gammel og hard, og gir en viss demping når motoren er kald. Når motoren varmes opp blir gummiringene mykere og vrenges ned sånn at de ikke lenger demper, og tikkingen kommer. Bare en idé.

 

Sånn ser de ut når de er rimelig friske og fine:

ValveHusher2.gif

 

 

beklager, glemte å skrive km stand på motoren, den er på 158 000 km...!

 

har akkurat kommet inn døra etter besøk hos bilia nå, og han på verkstedet sa at dette ikke var noe å bry seg om, lyden kom ifra dysene sa han, og at han hadde hørt verre lyd en dette før og at j ikke skulle bry meg noe om det...

så han mente j skulle ta å prøve sånn injections-rens for å se om det ble noe bedre da, og da kjøpte j det på bilia... så nå har j fylt på det, så får vi se om det hjelper da...!

han mente at det ikke skulle være noe med ventilene, med tanke på km.stand og ut etter den lyden han hørte, så dette var bare tut og kjør...!

 

håper han har rett...! :)

 

EDIT:

den idè hørtes ikke dum ut nei, høres ganske sannsynlig ut i grunn, men akkurat det med at det ikke tikker når bilen er kald og at det gjør det når den er varm, så sa han på bilia at j skulle prøve injections-rens først, for å se hvordan det ble...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så kort kjørelengde er det lite sannsynlig at det er ventilene. Stetoskop er ellers et godt verktøy når det gjelder å lokalisere ulyd fra motoren. Biltema har et helt greit et til 75 kroner. Det gjør det lettere å pinpointe om lyden kommer fra blokka eller toppen, foran eller bak, ventiler eller dyser.

 

20-338_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så kort kjørelengde er det lite sannsynlig at det er ventilene. Stetoskop er ellers et godt verktøy når det gjelder å lokalisere ulyd fra motoren. Biltema har et helt greit et til 75 kroner. Det gjør det lettere å pinpointe om lyden kommer fra blokka eller toppen, foran eller bak, ventiler eller dyser.

 

20-338_l.jpg

 

det var nok det han på bilia mente også...!

 

her om dagen tok j en skrutrekker å satte bortpå dysene, og da hørte j tikkelyd derifra ganske godt, men j syntes også at det kom fra selve motoren også, men kan hende at det bare er noe j innbiller meg å...!

j hater ulyder, så fort j hører en lyd om ikke skal være der, så er det full "etterforskning" for å finne ut hva det er og om j kan bli kvitt det fort som f***...

 

men, slenger opp en melding her j, hvis det skulle bli bedre etter injections-rensen eller ei...!

 

takker for svar folkens! thumpsup

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var nok det han på bilia mente også...!

 

her om dagen tok j en skrutrekker å satte bortpå dysene, og da hørte j tikkelyd derifra ganske godt, men j syntes også at det kom fra selve motoren også, men kan hende at det bare er noe j innbiller meg å...!

j hater ulyder, så fort j hører en lyd om ikke skal være der, så er det full "etterforskning" for å finne ut hva det er og om j kan bli kvitt det fort som f***...

 

men, slenger opp en melding her j, hvis det skulle bli bedre etter injections-rensen eller ei...!

 

takker for svar folkens! thumpsup

 

da har j fått kjørt ca 250 km med injections-rensen i tanken, uten at lyden ble noe annerledes...!

skifta forresten over til Castrol GTX Lightec 10W-40 Del syntetisk olje, i stedet for 5W-40 olja j fylte først... kan også nevnes at tikkelyden ikke ble noe bedre etter nytt oljeskift til 10W-40 olje...!

 

men siden det tikker når motoren blir varm, og ikke når den er kald, tyder det på da at det er ventilene som trenger å justeres?

for hadde det nå vært dysene, så skulle det vel ha tikka hele tiden fra dem, uansett om motoren hadde vært varm eller kald?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok gummidemperne ja.

da bytter du til a-kamaksel samtidig så får du et bedre register på motorn samtidig :)

 

har du byttet de gummidemperene før?

skal ringe og bestille time hos verksted nå, så får j justere ventilene mine først, å se hvordan det blir etter det, hvis ikke må j nok få skifta de gummidemperene...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helsyntetisk 5w40 som er best...

 

best å best, folk sier jo det ene å det andre når det gjelder hva som er best, så kommer heretter til å fylle 10W-40 delsyntetisk som j har gjort på de andre volvoene j har hatt, har ikke hatt noe problemer med de ihvertfall...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarer å bytte de ventildemperene selv uten problemer altså. verksted skal sikkert ha endel for det da det tar littegrann tid. de koster 11 kr stk tror jeg..

så måler du klaringa på ventilene dine samtidig for å se om de faktisk er rett.

 

av med toppdeksel. bil i fri, fram med bladsøker og en 24 pipe for å vri motoren rundt. (eller 17 om du vil vri på kamdrevet) mål hver ventil og skriv opp. skal være mellom 0,3 og 0,4 mm på kald motor. ventildempere: sett motor i øvre dødpunkt, sett bilen i 4. gir og få gjerne en kamerat til å bremse så får du løsnet kamdrev uten at motoren går ut av posisjon om det sitter hardt. løsne strammehjul og skru det fast i stilling så det ikke strammer på regreima. ta av regreima av kamdre og dra av kamdrev. skru av lageroverfallene på kamakselen og ta av denne. dra opp løfterne og fjern restene oa de gamle ventildemperene som sitter under. sett på nye dempere. sett allt sammen i motsatt rekkefølge. sett løfterene der de satt fra før. samme med lageroverfallene. viktig at disse står riktig vei! sjekk nøye at registeret står riktig, vri motoren rundt et par ganger for hånd og skjekk merker for hver runde..

skal du bytte kam også bør du først fjerne gamle ventildempere, sette i ny kam, måle klaringen, bytt shims om det ikke stemmer, mål igjen at det stemmer og sett så på de nye ventildemperene. blir endel av og på skruing av kam men..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde helsyntetisk olje på min ft motor jeg og, etter det begynte det og tikke. så jeg kjøpte nytt oljefilter og vanlig motorolje. etter jeg hadde skiftet til vanlig motorolje stoppet tikke lydene

 

har fått skiftet til 10W-40 Halv Syntetisk castrol olje, men det virker ikke som det hjalp så veldig mye...

 

har bestilt time hos verksted på fredag neste uke, for justering av ventilene, så får vi se hvordan det blir da...! håper ihvertfall det ordner seg da...! :)

 

forresten, tikka det mindre ved kald motor enn ved varm motor hos deg?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

nå har j kjørt i snart 1 1/2 mnd etter ventiljustering, der det ble justert 3 ventiler...

inne på verkstedet sa de at lyden fortsatt var den samme etter justering av de 3 ventilene, noe j ikke var enig da de starta opp bilen. bilen var så og si helt stille på tomgang, og ved litt pådrag, hørte j kun dysene... gutta på verkstedet sa det var dysene som det tikka av, noe j var litt enig i, men tikking ble jo langt bedre etter justering, så det hadde jo hjulpet!

 

nå, ca 2-3000 km senere, sitter j her med en bil som tikker igjen, ikke fult så ille som det var da den var på verkstedet, men j syns det har blitt mer og mer tikking nå i det siste... dysene tikker jo, det hører j, men de skal ikke lage ett så levend som de gjør, etter det j har hørt på prik like motorer av samme type...!

 

så da lurer j på, hva j skal gjøre nå?

er gummidemperene som sitter under ventilene som skal forhindre tikkelyden helt gående, eller er det de dysene som spiller meg ett puss?

 

begynner å bli mektig lei den tikkinga nå...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår