Gå til innhold

Tikkelyd...! Dyser og/eller ventiler?

Ranger emnet

R_Style

Anbefalte innlegg

hmm

Min b230A har og en ulyd fra ventil styringa de mener det er fordi simsen løfter seg når kamen går forbi men denne lyden er ikke fast alt etter olje temp. men det er mer som en klakke lyd:P da sa de det er ikke noe bry seg om men det er drit irriterende.

ot sorry:holdt på og justerte en b21a på skolen som elevoppgave så kom lærern min bort for å se så sier han: vet du ka de bruka dissa tel når de bil bytta ut!

nei sa jeg jo de putta de inn i en anna bil, så sier han: det e faen mæ kvalitet det (hehe)(han kjør foresten volvo)

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm

Min b230A har og en ulyd fra ventil styringa de mener det er fordi simsen løfter seg når kamen går forbi men denne lyden er ikke fast alt etter olje temp. men det er mer som en klakke lyd:P da sa de det er ikke noe bry seg om men det er drit irriterende.

ot sorry:holdt på og justerte en b21a på skolen som elevoppgave så kom lærern min bort for å se så sier han: vet du ka de bruka dissa tel når de bil bytta ut!

nei sa jeg jo de putta de inn i en anna bil, så sier han: det e faen mæ kvalitet det (hehe)(han kjør foresten volvo)

hehe, så sant så sant, kvalitet!

men tilbake til tikkinga...

den tikkinga er der som regel etter at motoren har stått og gått i noen minutter... lyden er der sjeldent med en gang j starter opp liksom...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, så sant så sant, kvalitet!

men tilbake til tikkinga...

den tikkinga er der som regel etter at motoren har stått og gått i noen minutter... lyden er der sjeldent med en gang j starter opp liksom...

Hvorfor ikke bare bytte hele toppen? Får jo tak i mer enn brukbare topper for en billig penge!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bytte hele toppen? Får jo tak i mer enn brukbare topper for en billig penge!

ettersom at bilen min mest sannsynlig bare skal bli chippa, samt at j har fått på 3" nå, pluss litt anna småtteri, ser j ikke vitsen i sette på f.eks en 531 topp, når j ikke skal trimme noe spesielt...

skal vel også mest sannsynlig sette inn en A kam hvis j skal skifte de gummidemperene under ventilene...

må kunne gå ann å bli kvitt denne tikkinga uten å skifte toppen liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 960-motoren, hører jeg bra de dyselydene!

Det er ikke alltid jeg legger så mye merke til de, men jeg tror det har med temperatur på motor, samt at jeg blir jo døv av eksosanlegg-lyden min.

men 240en har jo ikke lyddemping i panseret, samt jeg har revet vekk lyddempematten på torpedoveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er ett tips j fikk fra en på turboperformanceclub.com:

"Jeg har trimkam og lashcaps på innsugventilene. I nesten to år tikket motoren min som en gammel ford fiesta. Grunnen til at ventilene ikke tikker når motoren er kald er fordi ventilklaringen blir større når motoren er varm og oljen blir tynnere. Jeg målte klaringen på innsugventilene til 0,6mm på lunken motor og 0,4 på eksosventilene. På eksosventilene monterte jeg gummidempere (jeg kjørte uten), men på innsugventilene med lashcaps kan jeg ikke montere gummidempere. Der justerte jeg til 0,4, men når motoren var kald hadde jeg bare 0,35mm klaring. Det er innenfor spesifikasjonene. Det hjalp, tikkingen forsvant helt.

Hvis du vil bli kvitt tikkingen så juster til 0,4mm varm motor, eller 0,35 mm kald motor og monter gummidempere etterpå. Det er ikke bra å ha for liten klaring, men min erfaring er at mer enn 0,4mm klaring på kald motor resulterer i tikking. Ihvertfall hvis du kjører med tynn helsyntet olje."

Lenke til kommentar
Del på andre sider