Gå til innhold

Abs..

Ranger emnet


Saturn

Anbefalte innlegg

det er en ting jeg undrer litt på ang. ABS,så jeg tenkte kansje noen av dere andre med 900 serie har vært borti lingnende.

ABS lampa mi begynder å lyse etter en stund,men det skjer somregel ikke før jeg kjører fort..altså,E6 hastighet.slik bykjøring ser den ikke ut til å bry seg særlig om.

da lampa kommer mister jeg naturlig nok ABS`n.

noen som vet hva som forårsaker dette? føler av noe slag evt?

ganske irriterende egentlig.. :)

Saturn @ Volvocars

 

1995 - 940 Turbo

1986 - 240 Turbo

1984 - 240 <-- spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en ting jeg undrer litt på ang. ABS,så jeg tenkte kansje noen av dere andre med 900 serie har vært borti lingnende.

ABS lampa mi begynder å lyse etter en stund,men det skjer somregel ikke før jeg kjører fort..altså,E6 hastighet.slik bykjøring ser den ikke ut til å bry seg særlig om.

da lampa kommer mister jeg naturlig nok ABS`n.

noen som vet hva som forårsaker dette? føler av noe slag evt?

ganske irriterende egentlig.. :)

 

høres om som at det er en av følerene/sensorene til ABS`n som "kødder" litt med deg...! har du lagt merke til om den begynner å lyse hvis du kjører på litt dårlig og humpete veg?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke den bryr seg særlig om det heller.. men den er humørsyk :P

men nå kommer den etter en liten stund da jeg legger meg i 80 km/t +.

får vel ta en titt i haynes boka :) vis dem har om ABS der da.

vet du hvilke føler som fucker ell?

Saturn @ Volvocars

 

1995 - 940 Turbo

1986 - 240 Turbo

1984 - 240 <-- spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke den bryr seg særlig om det heller.. men den er humørsyk :P

men nå kommer den etter en liten stund da jeg legger meg i 80 km/t +.

får vel ta en titt i haynes boka :) vis dem har om ABS der da.

vet du hvilke føler som fucker ell?

 

hmmm... er ikke sikker... men hadde j vært deg ville j ha ringt inn til bilia å spurt dem på akkurat det problemet du har, dem har kanskje en liten løsning på det...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

"host"

låner denne tråden litt ang abs lampe på 940.

 

abs lampen begynte og lyse for en stund tilbake,har lysa konstant.

vi målte begge kontaktene oppe ved innerskjermene og da visste den ene kontakten ga mye mindre enn den andre.mindre ohm.

det ble til at jeg bytta giveren på fjørbenet og oppdaga en hel haug med rust og dritt på både givern og abs hjulet.renska det og monterte ferdig men lampa lyser enda?

av det jeg har lest her så må ikke abs`en nullstilles,lampa slukner når det er i orden!stemmer det!

 

noen som kan detta :crazysant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"host"

låner denne tråden litt ang abs lampe på 940.

 

abs lampen begynte og lyse for en stund tilbake,har lysa konstant.

vi målte begge kontaktene oppe ved innerskjermene og da visste den ene kontakten ga mye mindre enn den andre.mindre ohm.

det ble til at jeg bytta giveren på fjørbenet og oppdaga en hel haug med rust og dritt på både givern og abs hjulet.renska det og monterte ferdig men lampa lyser enda?

av det jeg har lest her så må ikke abs`en nullstilles,lampa slukner når det er i orden!stemmer det!

 

noen som kan detta :crazysant

 

Fler med nesten samme feil ser jeg... sliter med nesten det samma på min 940 også... lampa lyser når j setter på tenninga (noe som er riktig) og lampa slokker så fort j har fått fyr på maskinisten, men i det j begynner å trille framover og har passert 6-7 km/t kommer lampa på og slutter ikke å lyse før jeg stopper og starter bilen igjen, og helt til bilen har fått opp 6-7 km/t igjen, da lyser lampa...

 

Poffs, lyser lampa når du har starta opp bilen, eller lyser den etter du har begynt å kjørt såvidt det er?

 

Her er de tingene som jeg har sjekket på min...

Sikring

Rengjort begge kranshjulene foran

Rengjort begge følerene foran

Målt spenning og ohm på begge følerene foran

(fikk riktig motstand og spenning på begge følerene hvis j ikke husker helt feil)

 

Men en ting som er vært å sjekke opp, er tilkoblingen bak på diff`n, den har en tendens til å spøke litt, som f.eks at de to ledningene inn på diff`n mister isolasjon sin, og lager skumle feil... hvordan virker speedometere ditt forresten?

 

EDIT: Har også hørt om folk som har byttet de 2 relène som sitter på ABS enheten i motor-rommet og da har feilen blitt borte... tror de koster rundt 400,- for de to til sammen...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler med nesten samme feil ser jeg... sliter med nesten det samma på min 940 også... lampa lyser når j setter på tenninga (noe som er riktig) og lampa slokker så fort j har fått fyr på maskinisten, men i det j begynner å trille framover og har passert 6-7 km/t kommer lampa på og slutter ikke å lyse før jeg stopper og starter bilen igjen, og helt til bilen har fått opp 6-7 km/t igjen, da lyser lampa...

 

Poffs, lyser lampa når du har starta opp bilen, eller lyser den etter du har begynt å kjørt såvidt det er?

 

Her er de tingene som jeg har sjekket på min...

Sikring

Rengjort begge kranshjulene foran

Rengjort begge følerene foran

Målt spenning og ohm på begge følerene foran

(fikk riktig motstand og spenning på begge følerene hvis j ikke husker helt feil)

 

Men en ting som er vært å sjekke opp, er tilkoblingen bak på diff`n, den har en tendens til å spøke litt, som f.eks at de to ledningene inn på diff`n mister isolasjon sin, og lager skumle feil... hvordan virker speedometere ditt forresten?

 

EDIT: Har også hørt om folk som har byttet de 2 relène som sitter på ABS enheten i motor-rommet og da har feilen blitt borte... tror de koster rundt 400,- for de to til sammen...

det var intresant

sitter sikringen sammen med alle andre?

og lampa lyser konstant før og etter start

ang den ledningen på diffen,det er ikke samme som speedometer ledningen vel!

og speedometret har virka feilfritt hittils

skal ned i vaskehallen på jobben og rengjøre andre sida på triggerhjulet og givern der og.sinnsykt mye dritt der!!

 

mye ohm fikk du ved rulling av hjul og stillestående da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var intresant

sitter sikringen sammen med alle andre?

og lampa lyser konstant før og etter start

ang den ledningen på diffen,det er ikke samme som speedometer ledningen vel!

og speedometret har virka feilfritt hittils

skal ned i vaskehallen på jobben og rengjøre andre sida på triggerhjulet og givern der og.sinnsykt mye dritt der!!

 

mye ohm fikk du ved rulling av hjul og stillestående da?

 

Sikringen/sikringsholderen skal sitte under dekselet som er ovenfor pedalene, den som sitter med 3 stk torx skruere... men på nyere 940`er, så sitter sikringen sammen med de andre, i hull 24 bak askebegeret... (hvis jeg ikke tar helt feil...) hos meg satt den ikke bak askebegeret...

 

så lenge speedometeret ditt virker, så er "mest" sannsynlig alt i orden på tilkoblingen på diff`n, men for å være sikker, så ta å plukk vekk ledningen/holderen bak på diffen, å sjekk tilstanden på de to ledningene...

hvis det ser sånn ut på ledningene/holderen så har du feilen der...

speedopickup.jpg

 

Forresten, virker ABS`n selv om lampa lyser? Dette skjedde med meg en gang, pga jordingsfeil i instrument panelet, også et kjent problem på 940...

 

Men siden lampa lyser fra start til stopp, ville jeg ha sjekket ut dette:

Sikring (10A) - ABS lampa vil lyse akkurat sånn som du beskriver hvis sikringa

har gått føyken

Jordingspunkt på ABS enhet i motor-rommet

Ledninger til og fra sensorene og inn til ABS enhet i motor-rommet

 

Hvis ingen av disse tingene hjelper, ville jeg ha byttet de to relène i ABS enheten i motor-rommet...

 

Når jeg snurret hjulet rundt, fikk jeg mellom 800 - 2000 Ohm, alt ettersom hvor fort jeg snurret hjulet...

Fikk rundt 400 mV i veksels-spenning når jeg snurret hjulet rundt...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en relativt erfaren mekaniker (riktignok innen for buss og lastebil) så akn jeg fortelle dere at når giverene er nye og tannkransen er renset så setter ikke den feilkoder på abs. Feilen vil være inaktiv og abs fungerer som normalt.

 

Men hvis du fremdeles har lysende ABS-lampe så har jeg en sjekkliste her:

 

1: Sjekk kontaktstykkene til ABS. Skal ikke være irret eller rustet.

 

2: Sjekk avstanden mellom giveren og tannkransen. Skal være så nærme så mulig. Helst ikke større avstand enn 0.5 millimeter siden systemet fungerer med magnetisme(induktivgiver)

 

3: Sjekk at der ikke er dritt ellerspon som kan "skape" kunstige tenner slik at ABS tror at hjulet er blokkert hele tiden.

 

4: Man måler ikke bare motstand i giveren. Man måler også volt ,og giveren skal gi ca 1,0 volt ved rotasjon av hjulet. På lastebil så snurrer man hjulet ca 2 runder pr sek(tungt for hånd) og det er omtrent så fort man klarer. Du må trolig måle vekselspenning ,men er litt usikker da det er en stund siden sist jeg foretok kontroll på denne måten. Idag får vi sånne feil opp på data....

 

5: Hvis du har signal til speedometer så er trolig giver på bakaksel iorden da ABS bruker signalet derfra som referanse.

 

Lykke til dersom du har ABS-feil, dette burde gi deg en pekepinn happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i startøyeblikket så skal den lyse. Hvis den fremdeles lyser så må feilen ligge fra koblingsstykket til abssenorer og inn i bilen. Det er jo ikke umulig at det er feil på releer som tidligere nevnt i tråden. På tyngre kjøretøy så slukker ikke lyset før etter 7 km/t. da har hjernen kontrollert at alle hjulene har riktig hastighet og samme verdi. Det har også med retarder å gjøre på lastebil/buss..

 

back to topic:

 

hvis den under kjøring ikke lyser så er det ikke noe problem egentlig. For den skal uansett lyse 1-2 sek etter oppstart.

 

Er avstanden mellom tannkransen og giveren riktig? skal helst være inntil tankransen. da får du optimale signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i startøyeblikket så skal den lyse. Hvis den fremdeles lyser så må feilen ligge fra koblingsstykket til abssenorer og inn i bilen. Det er jo ikke umulig at det er feil på releer som tidligere nevnt i tråden. På tyngre kjøretøy så slukker ikke lyset før etter 7 km/t. da har hjernen kontrollert at alle hjulene har riktig hastighet og samme verdi. Det har også med retarder å gjøre på lastebil/buss..

 

back to topic:

 

hvis den under kjøring ikke lyser så er det ikke noe problem egentlig. For den skal uansett lyse 1-2 sek etter oppstart.

 

Er avstanden mellom tannkransen og giveren riktig? skal helst være inntil tankransen. da får du optimale signaler.

 

Jeg har feil på min abs, der kommer lampa PÅ når j har passert 7 km/t og lyser helt til jeg stopper bilen (med å slå av tenninga) og helt til jeg starter den og oppnår en fart på 7 km/t igjen...

 

hva kan være feilen der?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår