Gå til innhold

Injection til forgasser

Ranger emnet

Ferrari

Anbefalte innlegg

Forgasserene må ha blanderøyr og dyser som er satt opp til din motor for få den effekten du skal ha. Men nå har eg lite kjennskap til BMW motorer så du må spør andre om spesifikk ombygging.

Angående bensinforbruk så er gassere ei gammel enkel løysning, mens innsprut er meir moderne og nøyaktig, og når den da kan forbetres med datasprut kombinert med tenning som kan bli enda meir nøyaktig så seier det seg sjøl at forbruket blir lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha litt peiling før du går i gang med å bytte, eller lommebok til å betale. Har du mulighet å levere bilen i Stavanger vett eg en som muligens påtar seg jobben, og kan porte toppen samtidig viss du vil. Da får du garantert ei proff utføring.

Men eg vil tru det blir like billig med datasprut til en 10-20 000 som å kjøpe gassere for 10 000 og alle problem du vil få under ombygginga. Du vil få mye av samme lyd med datasrut som med gassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet gikk over fra forgassere til såkalt Throttle Body Injection (TBI) på sine 5,7L V åttere rundt 1990. Motorene ellers var stort sett like både før og etter byttet.

Siden TBI systemet er temmlig primitivt, vanskelig å bruke hvis motoren er trimmet, og dessuten blir unøyaktig når det har noen km på nakken, bygger mange om fra TBI til forgasser.

Akkurat nå har jeg en 1992 mod 5,7L TBI motor på vei til meg fra USA. Fordi den skal plasseres i en eldre bil, bygger jeg den om til forgasser.

Det man trenger for å gjøre dette er: Nytt innsug, forgasser, og ny fordeler (siden TBI fordeleren er styrt av datahjernen i TBI systemet).

Jeg vil tro en amerikansk V åtter er vesentlig enklere enn en 2,5L BMW motor. Injection systemet på en BMW motor har kanskje flere følere diverse steder som må blindes ved ombygging til forgasser?

Ikke vet jeg, men kanskje er hele motoren bygget for å funke under så optimale forhold som et injection system kan gi?

I så fall tror jeg planen om forgasseroppsett på den blir et pengesluk og en motor som aldri funker helt bra.

Har du sjekket hvilke trimmingsmuligheter som eksisterer på en 2,5L motor med originalt forgasseroppsett? Eller hvor mye 2,5L motor med forgasser og med injection har til felles? Kanskje kan "gromdeler" fra den nyere injectionmotorne brukes for å skremme opp forgasserutgaven litt?

Hvis du absolutt MÅ har BMW med forgassere, tror jeg det er best å bruke en forgasserutrustet motor som utgangspunkt.

Lykke til uansett!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider