Gå til innhold

Vw Golf Cl mk1 -82 Prosjekt

Ranger emnet


olemarius

Anbefalte innlegg

tromler og skiver.

 

Foran er det kul umulig å få på en slik felg uten minimum 5mm spacer. Spesielt om du har den nyere utgaven av sadler til VWll-kalipere eller de komplett ubrukelige (og underdimensjonerte) Teves-kaliperne. På bilen din har du heldigvis den riktige (gamle) sadelen til VWll-kaliperne, men også her vil du trenge spacer.

 

Merkelig at jeg har kjørt på AKKURAT de samme felgene på min GTI da? UTEN spacere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Merkelig at jeg har kjørt på AKKURAT de samme felgene på min GTI da? UTEN spacere...

 

Da er det mulig at det fantes ulik fasong på innsiden av felgene avhengig av ET (og at jeg var litt vel bombastisk, i enkelhetens tjeneste). I så fall hadde jeg den ugunstige fasongen. Lupoboy kjørte seinere med disse hjulene på en Polo 86c han hadde og han måtte også bruke spacer (med ettermonterte VWII-kalipere).

 

Edit: Ally-catene jeg hadde var 7X13 med to forskjellige ET (som jeg naturligvis ikke husker). Felgene som ble brukt bak hadde mye mer kant enn de jeg brukte foran. Når jeg tenker etter passa faktisk felgene bak uten spacere da jeg prøvde de foran. Om du hadde slike så har du helt rett. Ved enda litt mer ettertanke skal vi vel egentlig ikke se bort fra at det egentlige problemet mitt var at forfelgene hadde såvidt høyt ET at de tok i innfestinga til fjærbeinet;).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjo da. OM ikke ting kunne bli verre presterte et kvinnelig objekt, skal ikke nevne forhold eller navn å knuse både bunnpanne og girkasse i dag!

 

 

Så nå har jeg enda en bedre grunn till å få gang på motor byggingen!!

 

Det største problemet blir vel i grunnen å få tak i ei ny bunnpanne nå som det er helligdager i all overskuelig framtid. Regner med at det er blitt et lite observasjonshull i svinhjulshuset, og det er til å leve med. I alle fall for en periode, så lenge svinghjulet ikke har butta.

 

Skjønner knapt hvordan dette er mulig. Vel kjørte jeg i filler en del bunnpanner da jeg kjørte med 13" (kan vel helst omtales som "slitasje over tid";)), men det har hittil aldri gått hardere utover svinghjulshuset enn at det har blitt riper nederst. Selv ikke to snurringer/overkjøringer av curbsen i depotsvingen på Rudskogen greide å ta livet av bunnpanna mi i år. Da kjente jeg det i hele bilen og var sikker på at det ikke ble noe mer kjøring den dagen. Det var ikke værre enn to bulker, i betryggende avstand til pickupen til oljepumpa.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var vel litt overdramatisk!!

 

 

Men panna har fått seg en skikkelig skikkelig trøkk, det lekker olje fra panna(hull) og i tillegg lekker det ut mellom panne og kasse..

 

Får heller ikke bilen i 1,2 gir, heller ikke revers!

 

Har egentlig ikke fått undersøkt skadene så mye, men skal gjøre dette i rom julen på et punkt!

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var vel litt overdramatisk!!

 

 

Men panna har fått seg en skikkelig skikkelig trøkk, det lekker olje fra panna(hull) og i tillegg lekker det ut mellom panne og kasse..

 

Får heller ikke bilen i 1,2 gir, heller ikke revers!

 

Har egentlig ikke fått undersøkt skadene så mye, men skal gjøre dette i rom julen på et punkt!

 

Haha, har hu vert på smellen nå? Du må aldri låna vekk bilen te det andre kjønn... Jaja, då må du få FORTGANG i romjulen olemarius. Forresten, klar for ein røldals tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt synd men alt lar seg fikse på en slik bil :D

 

Derfor jeg har golf :)

 

Men uansett ,er det noen som har vert borti det at gira "ikke funker" det er snakk om revers , første og andre!

 

Får de rett og slett ikke i gir!! Må da være noe i motorrommet, ikke i kassa liksom.. Stagene eller noe ?

 

 

ole marius

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt synd men alt lar seg fikse på en slik bil :D

 

Derfor jeg har golf :)

 

Men uansett ,er det noen som har vert borti det at gira "ikke funker" det er snakk om revers , første og andre!

 

Får de rett og slett ikke i gir!! Må da være noe i motorrommet, ikke i kassa liksom.. Stagene eller noe ?

 

 

ole marius

 

Eg var borti noe liggnende når eg monterte 5 trins kasse på caddyen eg hadde. Da monterte eg staga feil. Da fungerte den ikke i alle gira. Det kan jo være at gira er bøyd.

- 83 VW Jetta c

- 91 VW Scirocco GT2 turbo

- 08 VW Fox 1,4 tdi

- 75 Audi 50

- 76 Mini Morris Cab - 78 VW Polo LS - 82 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt synd men alt lar seg fikse på en slik bil :D

 

Derfor jeg har golf :)

 

Men uansett ,er det noen som har vert borti det at gira "ikke funker" det er snakk om revers , første og andre!

 

Får de rett og slett ikke i gir!! Må da være noe i motorrommet, ikke i kassa liksom.. Stagene eller noe ?

 

 

ole marius

 

Jeg kan egentlig tenke meg at ett av to ting har skjedd:

 

1) Til venstre for girspaken (under bilen) sitter det en relativt massiv "plate" med en 90 grader kant på nederst. Om du ser på girspaken har den en "krok" nederst som passer rundt 90 grader-kanten på "plata". Det er dette som er reverssperra. For å få "kroken" til å hekte seg i "plata" må du trykke spaken ned.

 

Dersom plata eller spaken er bøyd kan du risikere den/de er bøyd for mye til høyre. Det kan virke slik, ettersom du ikke får lagt inn 1., 2. og revers, som er de girene som befinner seg lengst til venstre i bevegelsesområdet til gearspaken din. For å finne ut av dette må du vekk fra PC'en og komme deg under bilen;).

 

2) Staget som sitter koblet til girspaken (det lange som går fra girspaken og helt fram til tannstanga) kan ha butta i bakken. Helt framme på dette staget sitter det en plate med et kuleledd på øverst. Denne plata er festa til staget med splines (holdes på plass av en liten bolt). Dersom splinesen har sklidd litt kan du også få problemer med å få lagt i gearene. Her må du rett og slett prøve deg fram. En spline den ene eller andre veien har utrolig mye å si (dette har jeg kødda vannvittig mye med selv da jeg kjørte med 2Y-kasse).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker du et T-stykke med M10X1 innvendig gjenge på to av forgreiningene (der du kobler til bremselysbryteren på den ene og bremserøret på den andre forgreininga).

Og så må det være utvendig gjenge for å få festa T-stykket i hbs.

 

Nå kom Silverboy med S2'en, så nå skal det sladdes på snø:D

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår