Gå til innhold

skifte støtdempere, fjærer og tannstang

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er et eller annet jeg burde bytte når jeg skal ha servo. er det bærekule på ene siden som burde byttes til "servotype"?

mener det bør bytter på begge sidene;) men jeg kjører på "vanlige" kuler :scared den har litt lettere for å spore da, men sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det bør bytter på begge sidene;) men jeg kjører på "vanlige" kuler :scared den har litt lettere for å spore da, men sombrero

jepp.. sjekka med vadis :rolleyes: nå og "må"? bytte begge. notert delenummer og skal ta meg en tur på volvo å spør hva dem koster.. er bare det at jeg er blakk til neste fredag.. :scared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke, men du bør bytte dem. Du må vel også passe på å få på servo-endeledd, hvis ikke det står endeledd på servoen du skal ha på fra før da. Da jeg ettermonterte servo på en '84 for flere år siden ante ikke jeg at det var forskjell på bærekulene. Så derfor ble de heller ikke byttet, merket lite problemer på grunn av det. Men det sies at selvopprettinga til bilen blir dårligere hvis du ikke har servo-bærekuler.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke, men du bør bytte dem. Du må vel også passe på å få på servo-endeledd, hvis ikke det står endeledd på servoen du skal ha på fra før da. Da jeg ettermonterte servo på en '84 for flere år siden ante ikke jeg at det var forskjell på bærekulene. Så derfor ble de heller ikke byttet, merket lite problemer på grunn av det. Men det sies at selvopprettinga til bilen blir dårligere hvis du ikke har servo-bærekuler.

stemmer sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da begynner jeg strax med å heve bilen min bak (sette på senkefjærer..) sombrero

 

fjærene bak er så sammentrykte at den blir høyere av å sette på senkefjærene.. men den blir nok "en del" stivere ;)

 

så etterpå når jeg har blitt "varm i fingrene" så starter jallajobben med å tilpasse 240 servopumpe til 940 motor, og 940 servoslanger til 240 pumpe og 240 tannstang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ(eller bør, eller funker det uten å bytte det?) man bytte endeledd når man hiver på tannstang for servo? bærekuler bør man jo iallefall bytte som nevnt over...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da begynner jeg strax med å heve bilen min bak (sette på senkefjærer..) sombrero

 

fjærene bak er så sammentrykte at den blir høyere av å sette på senkefjærene.. men den blir nok "en del" stivere ;)

 

så etterpå når jeg har blitt "varm i fingrene" så starter jallajobben med å tilpasse 240 servopumpe til 940 motor, og 940 servoslanger til 240 pumpe og 240 tannstang..

 

er vel demperene som gjør hovedjobben med å få bilen stivere el.? ettersom det jeg vet er fjørenes oppgave å holde bilen "oppå" hjula!?

 

selvfølgelig vil den kansje virke litt stivere dersom de gamle fjørene har rulla par hundre k, og er ret å slett utslitte..men hovedsaklig er det vel demperen som avgjør stivheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ(eller bør, eller funker det uten å bytte det?) man bytte endeledd når man hiver på tannstang for servo? bærekuler bør man jo iallefall bytte som nevnt over...

Har tannstang, endeledd og styrekuler fra servobilen så mangler bare nye bærekuler..

 

er vel demperene som gjør hovedjobben med å få bilen stivere el.? ettersom det jeg vet er fjørenes oppgave å holde bilen "oppå" hjula!?

 

selvfølgelig vil den kansje virke litt stivere dersom de gamle fjørene har rulla par hundre k, og er ret å slett utslitte..men hovedsaklig er det vel demperen som avgjør stivheten?

Støtdemperene bestemer hvor stiv bilen er når du trykker den ned, sammen med fjærene. Men når bilen står i ro er det stort sett fjærenes oppgave å olde oppe karosseriet.. mulig jeg er på bærtur men bilen er 20cm lavere bak enn forran :p skal ta bilde av bilen.. støtdemperene forran har skjært seg så den er høøøy forran, og bak er den laaav.. :p fjærene har forresten bare gått 150 000km ca.. mulig det er varebilfjærer foran, skal sjekke når jeg har plukka dem av om noen her veit vindingsdiameter, tråddiameter.. (vare/diesel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"senka'n" bak i dag.. det var jo faktisk en veldig takknemlig jobb.. men det hele endte jo med at bilen faktisk ble ca 3cm høyere bak..

 

forran har jeg ikke gjort annet enn å vaske støtdemperene for så å konstantere at dem var døde (slark.. skulle visst vere døde da..) så den er fortsatt skyhøy forran :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår