Gå til innhold

Noen som har montert el-motor på takluke?

Ranger emnet

Turboperformance

Anbefalte innlegg

Nå blir jeg snart sprø, forstår ikke helt hvordan dette er tenkt.

Skulle montere el-motor på takluka mi. Den passer i 2 av skruehullene i taklukeramma, på hver side av hullene til sveiven. Jeg skjønte ikke helt hvilke skruer som var tenkt å bruke, men jeg fikk da mikket det til på en måte. Og ledningsnettet med bryter var bare å koble rett på en sikringskurs, så virket motoren helt topp!

Problemet var når jeg skulle montere innertaket (som hadde vært demontert).

Enten må jeg kappe ut en bit av det flotte, sorte Turbo-innertaket for å få plass til el-motoren. Det er forsåvidt ikke noe problem fordi "skadene" vil bli skjult med det sorte plast-dekselet jeg har kjøpt.

Eller så har jeg driti på draget og kjøpt feil el-motor. Skulle ikke tro det, fordi jeg har 2 like motorer som begge skal komme fra 240.

De som ikke har peil behøver ikke svare.

Er det noen som kan hjelpe, eller har montert/ har monteringsanvisning og eller bilder av en el-motor for 240, gjerne montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, ble 240 noen gang levert med original elektrisk takluke? Finner ingenting om det på hverken Vadis eller i Haynes-boka... :wonder

Nei, ikke originalt, men som original tilbehørssats. Jeg fant ikke noe tegninger/ montasjeanvisninger på Bilia heller.

Tror neppe det fulgte med et nytt innertak doh

...og det er litt kjipt å kutte istykker innertaket hvis man senere ønsker å bytte tillbake til sveiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke originalt, men som original tilbehørssats. Jeg fant ikke noe tegninger/ montasjeanvisninger på Bilia heller.

Tror neppe det fulgte med et nytt innertak doh

...og det er litt kjipt å kutte istykker innertaket hvis man senere ønsker å bytte tillbake til sveiv.

Man bytter vel aldri tilbake når man først har fått det elektrisk, men jeg også har en "sperre" for å kutte i pene interiørdeler... Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det blir i forhold til taktrekket, for jeg har ikke selv hatt gleden av å få meg elektrisk 240-takluke. Jeg tenkte bare jeg kunne prøve å finne ut av det siden jeg har Vadis, men det står ingenting om elektrisk takluke der. Har du delenummer på motoren eller dekselet som skal over den?

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var hos volvo på tirsdag og såg i tilbehørskatalogen til 240 og der var ombyggings kit for å bygge om til elektrisk takluke...Der følgte med nytt deksel som skal stå over motoren vis eg ikkje husker feil...virka som det var å montere motoren uten noken andre modifikasjona.

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo skaffer ikke dekslet nytt lenger.. har prøvd å skaffe i snart 2 år..

Jeg kjøpte nytt deksel for et par år siden :)

Men som innledningsvis nevnt: er det ingen som har peil på dette, eller som kan maile meg bilder av en original motor?? Skal sjekke bildet i tilbehørskatalogen hos Bilia en gang til, om det virkelig er en 240-motor jeg har. doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist jeg monterte el motor på et 240 soltak,tok jeg motor ifra en 740,fjerna den mekanismen for at luka skal stoppe når den er stengt/står på vipp osv og bare skrudde den dit..Man trenger bare å sette dit lengre skruer ifra oversiden/et par skiver for å shimse litt og muttre under..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist jeg monterte el motor på et 240 soltak,tok jeg motor ifra en 740,fjerna den mekanismen for at luka skal stoppe når den er stengt/står på vipp osv og bare skrudde den dit..Man trenger bare å sette dit lengre skruer ifra oversiden/et par skiver for å shimse litt og muttre under..

Takk maxis:

Det er jo akkurat det jeg prøver å fortelle: el-motoren passer rett på, med lengre skruer fra oversiden og muttre under - det fant jeg tilogmed ut med min gamle 386-hjerne....

PROBLEMET ER INNERTAKET :wonder angry : Er det meningen å kappe i innertaket og skjule alt med det nye plastdekselet, eller er det mulig å skvise motoren utenpå eller under innertaket uten å kappe? Kanskje det er lettere med biler med sånn mykt innertak, som er i 245...

Volvo-Tore: skal gi deg nummeret på motoren i helga, faktisk 2 nummer fordi jeg har to like motorer med ulikt nummer.

Har forresten nettopp vært ute og sladdet med 242en, men den lader fortsatt litt dårlig (0,8) så jeg må nok shimse trykklokka litt eller montere en pyseventil jeg har liggende :)

240classic: er mtoren din montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk maxis:

Det er jo akkurat det jeg prøver å fortelle: el-motoren passer rett på, med lengre skruer fra oversiden og muttre under - det fant jeg tilogmed ut med min gamle 386-hjerne....

PROBLEMET ER INNERTAKET :wonder angry : Er det meningen å kappe i innertaket og skjule alt med det nye plastdekselet, eller er det mulig å skvise motoren utenpå eller under innertaket uten å kappe? Kanskje det er lettere med biler med sånn mykt innertak, som er i 245...

Volvo-Tore: skal gi deg nummeret på motoren i helga, faktisk 2 nummer fordi jeg har to like motorer med ulikt nummer.

Har forresten nettopp vært ute og sladdet med 242en, men den lader fortsatt litt dårlig (0,8) så jeg må nok shimse trykklokka litt eller montere en pyseventil jeg har liggende :)

240classic: er mtoren din montert?

husker ikke hvordan jeg gjorde det med innertaket jeg,men det ble strøkent iallefall da jeg fikk dit dekslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider