Gå til innhold

Mere krefter i motoren ved å bytte olje? Se her

Ranger emnet

Marius

Anbefalte innlegg

Hvordan kan de være sikker på at det bare er oljen som spiller inn? Det er jo ikka alltid motoren "bremser" likt når en kjører den på rulle. Det er flere faktorer som spiller inn. For å sjekke at en kan stole på testen må en jo kjøre testen flere ganger å sjekke at en havner på lik effekt med vanlig olje. Det er ofte avvik når en bremser bilene flere ganger. Så gjør en det samme med "superoljen".

I am a fucking streetracer, you know! :p

Mine biler... :P

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

Eller, nei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke bare fortelle hva slags olje den andre var, spiller det noe rolle?

Den andre olja kan være værste dritten fra ett kjent merke, så kjører man testen med grom redline olja, da blir det forskjell.

Spennende artikkel, men faller litt i biter når man ikke forteller om viskositeten på oljene, og begge merkene.

mvh

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står heller ikke noe i testen om orginal effekt... Jeg tror neppe du får mer effekt enn det som er orginalt, men det er mulig du får brukt mer av effekten med en skikkelig olje. Når det gjelder den primeraen så står det primera 97 på "papiret", så da går jeg ut i fra at det er en 2,0 liter. Effekttallene er nemlig "lik" den. Orginal effekten på en 2 liter vanlig 97 modell er oppgitt til 121 hk og 168 NM.

Første målingen med den vanlige oljen viser 154,4 nm og 115,5 hk.

andre måling 164,7 nm og 119,4 hk... Begge målingene er under oppgitt ytelse fra fabrikken. Den dyrere oljen var likevell mest close. Så det er vel litt overdrevet å si at en får mer effekt? Bilen yter jo mindre enn oppgitt fra fabrikken og vognkortet.

Det står heller ikke no i testen om hva slags oljer dette er, syntetisk, mineral osv. Er ikke nevnt viskositeten heller. For tykk "suppe" sier seg selv at motoren går dårligere. Kan jo ha brukt den grøten av en billig olje og en tynnere "super" olje. Må ha mer fakta.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva en professor av et slag som har greie på olje sa på en olje test for en stund siden, var at biltema olja var like bra som de som kostet 200 kr litern (eller hva dem nå ligger på)

Har hørt hvilket olje fabrikat det var men husker ikke nå, var et velkjent et.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden benkejørte MC avisa en BMW motorsykkel før og etter oljeskift. Poenget med testen var ikke å fremheve en oljetype som bedre enn andre, men å vise hvor viktig det er for motorens effekt å kjøre på ny olje.

Dette var en gammeldags motor (2 syl boxer) med lav effekt i for hold til ccm.

Før oljeskift ytet den 60 hkr. Etterpå ytet den 65 hkr.

Personlig tror jeg det er langt viktigere å skifte olje MINST i henhold til oppgitte intervaller enn HVILKET oljemerke man bruker.

Det pussige er at svære, gammeldagse amerikanske V-åttere ødelegges mye raskere av dårlig/gammel olje enn en liten japsemotor på 1,8L.

Men det kommer kanskje av støtstengene og stempelhastigheten i V-åtterne?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de fleste her og setter en sterk tvil til denne testen...

Med så få opplysninger som det er her minner det om en dårlig reklame for ett 'vindundermiddel'.

For all del, jeg har hørt at redline olje skal være bra, men som sagt: få noen opplysninger da, sånn at dere faktisk har noe grunnlag for denne sammenligningen mellom oljer!

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe... Hvorfor det, når de mener at Redline sin og "annenoljeprodusent" har så stor forskjell? De brukte vel samme viskositet?

Ja men det er tross alt ikke nevnt noe sted.. Hele den 'reklamen' her er latterlig.. Bjørnstad bil har sikkert alt for mye redline olje som de vil bli kvitt, virker hvertfall sånn, de 'backer' jo ikke opp tallene sine med noen konkrete data, så før jeg får se noe sånt har jeg seriøse tvil til det her.

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det bare virka som en dårlig billig reklame. Som egil sier, reklame for et "vidundermiddel." Skal man bevise noe som helst burde det kansje kjøres en mye større test og opplyse om hva som testes?

- Honda Civic HB 97 mod, 1.5i Ls Vtec - i bruk

- BMW 520i 85 mod - noen som vil ha delebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva en professor av et slag som har greie på olje sa på en olje test for en stund siden, var at biltema olja var like bra som de som kostet 200 kr litern (eller hva dem nå ligger på)

Har hørt hvilket olje fabrikat det var men husker ikke nå, var et velkjent et.

Sjøl opplært professor fra ytre enebakk med læretid på ett hjemmebrents apparat?

01 Bmw 320 2,2 Mtech2 induvidual

-x-Volvo 142 73

-x-Ski-Doo Formula +

-x-Volvo 240 (Bilcross)

Link til tråd om 142`en http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=932630#post932630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke hive "hvilken som helst" olje på "hvillken som helst" motor.

hiver du feks. en veldig tynn olje på en gammel motor som skal ha tykkere olje, vil du sikkert få litt olje ut i motor-rommet også..

videre, er det en viss feilmargin, som nevnt tidligere.

jeg er usikker på hvor høy feilmarginer er, men det spørs på måleutstyr til måleutstyr.

Videre, vil temperatur på motor, temperatur i luften, etc. spille inn på motorens effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider