Gå til innhold

Temp måler

Ranger emnet


redhot

Anbefalte innlegg

Bilen er en 1977 audi 80.

 

Motor har perfekt temp. Termostat åpner, og vifte starter

Måler stiger sakte fra kald og opp, men stopper ikke før godt forbi rødt. Kobler jeg fra ledning synker den til 0 igjen

 

Prøvd:

bytte tempføler (også målt mostand)

byttet spenningsregulator til instrument...

 

hva kan være galt?

og: skal det ikke være kjølevæske der tempføler sitter skrudd inn i blokken? var helt tørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrudd av stussen og kikket. er helt tett, og SKAL være det! støpt uten noen åpningn inn til temp.føler...

må det da nestn ikke være denne som er defekt?

en evt kortslutning ville jo bety at måler stod på maks hele tiden den fikk strøm... og det gjør den jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke digkameraet her i stavanger

 

forklart:

 

motor 1,6L 1977 YN motorkode, langsstilt

 

bakpå motor inn mot torpedovegg sitter den en stuss. denne har to utganger med kjølevann: 1) inn til varmeregister 2) til forgasser choke funksjon

i tillegg har denne en temp føler til instrument skrudd inn i seg. har tatt av stussen og kikket. Sirkluerer masse kjølevæske, men helt tett inn mot tempføler, dvs slik er det originalt!

 

bryteren er 1-polet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

spenning fra instrument med motor i gang: 13,4V

spenning fra instrument med tenning: 12,4V

motstand kald motor: 700ohmca

motstand varm motor: 150ohm ca (der vifte slår inn)

 

prøvde ny tempføler i dag, men null hjelp...

 

1)prod feil på stussen bakpå blokk?(har hatt prob siden jegkjøpte bilen

2)feil på instrument

3)begge spenningsregulatorer feil.

 

Skal sies at da jeg kjørte til SVG i vinter klarte jeg å holde nålen under rødt med full vifte og sirkulasjon i varmeapparatet.

2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så mye peiling på Audi da, men hadde problemer med temperaturmåleren på Volvoen min også, men da var problemet at den nesten ikke gikk noe oppover. Vet ikke hvordan motstanden di skal være, men kan jo høres riktig ut. Fikk en tabell av Volvo jeg med hvor mye motstanden skulle være på 90 grader skulle den være 100 ohm og ved 100 grader skulle den være 82 ohm. Dette var for min motor, og tallene var forskjellige på alle motorene som kunne fåes i bilen omtrent. Problemet hos meg var i hvertfall en regulator av en eller annen slag som var gått. Det Volvo lister opp på min som mulige feil når den viser for høy verdi er: Ødelagt spenningsstabilisator, kretskort, Temperaturgiver, temp. instrumentet eller dårlig jording. Sitter en spennigsstabilisator som skal stabilisere spenningen til 10V til instrumentet på min bil, men vet ikke om din har noe slikt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår