Gå til innhold

PLS-styrt innsprut, turbotrykk. Hvordan?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Er det noen her som erfaring med sånt noe? Han trøndern som bygde om en MB 190E (eller hva det nå var) til en versting-merce brukte en PLS (eller tilsvarende programmeringsenhet) for å styre turbotrykk og alt mulig. Sabla kjekt så lenge man kan programmere den.

Har i alle fall fått tak i en PLS, men skulle gjerne visst åssen komponenter folk har brukt, samt åssen opplegget fungerer. Feks. vanskelig å ha en jevn spenning til styringsenheten kanskje? Alle erfaringer er interessante :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er feilinformert!

For PLS ville vært ALT for tregt til å drive et seriøst innsprut system.

Det ville heller adri blitt det grann nøyaktigt.

 

Edit:

Hvis du mener trøndere'n med den sølvgråe 190'n med vass turbo motor og masser hestekrefter. Den de viste på NRK mange ganger...

Så hadde den Electromotive innsprut så vidt jeg husker.

Programerbar elektronisk styreenhet.

Prøvde å søke litt, men fant ikke hjemme siden til firma som har bygget motor... kanskje noen andre som finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er Autotrim her i tr.heim som har vært med å bygge den motoren,tror jeg..

tlf.nr. dit (hvis det er av interesse) er 73 50 65 06.

 

btw,ingen som har rippet det der programmet som gikk på nrk? kunne gjerne tenkt meg å sett det igjen....:rolleyes: :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

 

Hmmm håper ikke du tenker på å få et utdypende svar på det spørsmålet. hhehhe :D Har du 3-4 år til overs?

 

Hvordan lager man en tv?:rolleyes:

 

 

Forventer et 3GB referat til meg:) Neida, jeg ventet ikke på noe særlig til svar, det var bare på gøy.. Men hvis noen har noe smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt på det du lurte på.

Til min beste evne ;)

 

Originally posted by tbn//nemesis

Er det noen her som erfaring med sånt noe? Han trøndern som bygde om en MB 190E (eller hva det nå var) til en versting-merce brukte en PLS (eller tilsvarende programmeringsenhet) for å styre turbotrykk og alt mulig. Sabla kjekt så lenge man kan programmere den.

Feks. vanskelig å ha en jevn spenning til styringsenheten kanskje? Alle erfaringer er interessante :)

 

Man har i utgangspunktet en elektronisk styreenhet (ECU), som i dette tilfellet er programerbar.

Det finns mange forskjellige farbrikanter og typer, og de har forskjellige evner, og forskjellige 'program oppsett' for programering av visse deler av styringen.

 

Man har da feks. programering til innsprøytning og tenning som krever at man setter inn forskjellige verdier ved forskjellige turtall og belastninger, for å kartlegge innsprut og tenning (ergo 'mapping' (av fuel-map og ignition-map)). Noen har også en mulighet for å ta en simpel programering av dette av seg selv. Ikke optimalt såklart.

 

ECU'n kan da ha flere forskjellige programerbare deler(outputs) som feks:

elektronisk kontroll av turbotrykk, turtallsperre, bensin-kutt, tomgang, innsprøytning, tenning, vifte-temperaturer, etc.

 

ECU styrer da dette ved hjelp av alle signaler den får inn fra alle følere og givere. Og verdiene man selv har gitt den.

 

Trønderen styrte jo da wastegate'n til turbotrykk styring så kjekt ved hjelp av en liten elektronisk 'duppeditt' :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår