Gå til innhold

eBay - Mine Erfaringer

Ranger emnet

wabby

Anbefalte innlegg

Vil bare dele mine erfaringer om eBay og om dere har noen så hadde det vært flott for eBay i seg selv er egentlig veldig genialt.

Handle av:

Folk fra Hong Kong og omegn: Meget gode erfaringer, de tar Paypal og sendingene går meget raskt, merket som gave og går rett gjennom tollen. Kjempe folk!

Tyskere: Har ikke vært borti noen enda som tar Paypal så betalingen tar litt lengre tid da man må betale til utenlandskonto, men pakka kommer.

Amerikanere: Utrolige drittsekker. 2 av 2 har ikke levert pr dags dato, han ene er et halvt år siden og den andre venter jeg på akuratt nå. Den var sendt 27/05 og jeg betalte til og med ekstra for at den skulle sendes med fly.

En annen kamerat av meg har heller ikke fått når han hadde bestillt av en amerikaner.

Anyway, dette var mine erfaringer, håper dere også har noen innspill. ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..

Det er teit å her komme med slike fordommer for eller mot noen land.

Ebay er en portal for auksjoner, som QXL.

Du må jo se ann dine selgere!

Husk: Det er folk som lever av å svindle andre, men de folkene lever også utenfor ebay.

De samme folkene kan svindle deg på qxl, i avisen, på gaten, etc.

Det er slik verden er.

Om du skal handle "trygt", må du handle fra personer med *mange* positive karakterer og *få* eller *ingen* negative karakterer.

Les også hva de har solgt/fått karakterer for.

Er det dyre ting?

Om de har solgt 100 billige ting, feks. for 1$ stk, er ikke karakterene like mye "verdt", som om de har solgt 20 ting for 50$ stk.

Sjekk også om det er samme person de har solgt alt til!

pga. folk kan opprette flere kontoer og jukse slik, evnt sammarbeide med kompiser.

Så kan de booste opp score og så legge ut mange dyre ting for 1$ i budstart, ingen nedre grense..

det er folk som gjør dette og da får de gjerne feks 20 items samtidig, opp i gjerne 150$ per stk.

så får de folk til å betale.. 20 * 150 = 3000

det er altså 19200kr..

om du da tenker deg at de bor i land, der folk har lite penger..

i noen land, er gjerne 19200 nesten en årslønn!!

da skjønner man hvorfor de da vil bruke litt tid på å jukse slik.

kjipt er det, men vi lever i en uærlig verden med masse tyveri og hærverk, samt generell svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg selv at man skal se ann på folket man handler fra..

Men når i mine tilfeller handler om folk som er stemplet fra eBay som PowerSeller og har over 2800 feedback der 98,3 er positiv feedback og har vært bruker siden 1998, så er det rimlig plagsomt.

Og han andre finner jeg ikke men husker han hadde bra med salg og positiv feedback..

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt lurt på qxl, og der fikk jeg telefon av politiet i Larvik om jeg ville anmelde ham noen dager etterpå, selv om det bare var 170kr eller noe. De mente jeg ville få pengene returnert også, men det skjedde aldri. Fikk senere et brev om at fyren ble dømt, men ikke hva straffen ble. Har ikke blitt skremt fra qxl etter dette, men har blitt litt mer skeptisk.

Har også handlet fra folk her på forumet der jeg har forhåndsbetalt uten noe problem, men jeg har vært litt skeptisk og redd for at jeg har blitt lurt noen ganger.

Angående eBay så venter jeg det første kjøptet mitt derfra om noen uker, så da gjenstår det å se hvordan det går. Dette er forresten fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare dele mine erfaringer om eBay og om dere har noen så hadde det vært flott for eBay i seg selv er egentlig veldig genialt.

Handle av:

Folk fra Hong Kong og omegn: Meget gode erfaringer, de tar Paypal og sendingene går meget raskt, merket som gave og går rett gjennom tollen. Kjempe folk!

Tyskere: Har ikke vært borti noen enda som tar Paypal så betalingen tar litt lengre tid da man må betale til utenlandskonto, men pakka kommer.

Amerikanere: Utrolige drittsekker. 2 av 2 har ikke levert pr dags dato, han ene er et halvt år siden og den andre venter jeg på akuratt nå. Den var sendt 27/05 og jeg betalte til og med ekstra for at den skulle sendes med fly.

En annen kamerat av meg har heller ikke fått når han hadde bestillt av en amerikaner.

Anyway, dette var mine erfaringer, håper dere også har noen innspill. ;)

har selv handlet over 100 ganger på ebay,stort sett bare i usa,england,japan,hong-kong og taiwan.

har bare blitt lurt en gang,fra en i taiwan.

har også opplevd at det har tatt opptill 6 måneder på å få ei pakke,selv om den ble sendt med fly.

det kommer ann på hvilket frakt firma de sender pakken med,den gangen det tok 6 måneder,var det nor-cargo som skulle levere pakken til meg,de glemte likegodt pakken på toll lageret sitt,tok 6 måneder før jeg hadde pakka.

men om du bare har tatt vanlig fly frakt fra usa,så tar det alt fra 1-3 uker til norge,og det kommer jo også ann på hvor kjappe de er på toll lageret i norge.

98 vw golf 4 gti

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes eBay er kjempe greit jeg.

Har handlet med folk fra hele verden nærmest og alltid fått deg jeg har betalt for.

Siste jeg bestilte var ett KN filter til peugeoten. Det betalte jeg 450 norske kroner for inkludert frakt. Ett kupp når http://www.kollevold.no(eneste som selger kn filter til peugeot 406, hvertfall som jeg har sett) tar 1.200 for samme settet.

Ble utrolig fornøyd.

Edit: Rettelse, det kostet visst bare ca 800kr fra kollevold... så tjente ikke så enormt på det. men likevel fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kun positive erfaringer,kjøpt fra usa og tyskland,gått smertefritt og av en eller anen merkelig grunn her jeg aldri betalt noen moms,hehe..:)

pleier alltid å betale litt ekstra for å få det med express,betalte 50$ ekstra for frakt på noen suber nå,de kom på døra 2 dager etter de var betalt:)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere: Utrolige drittsekker. 2 av 2 har ikke levert pr dags dato,

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States:

- "USA's innbyggertall: 296 269 000"

Har bestilt endel fra briter på Ebay og der har pakka vært i posten nesten før jeg har fått surra meg til å betale. Bestilte tårnstag til bilen min fra en bruker som het "procarparts.com" på Ebay og han var litt tregere. Vant auksjonen 24. april, og fikk pakka på tirsdag...

Men som sagt, 2 av 300 millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
hvordan er det med frakt osv da?

kommer det med posten eller?

ny på dette med å hande fra usa, har bydd på en cd spiller på ebay.com

det kommer jo ann på hvilket frakt selskap du sender med,de fleste leverer på døra,er det gjennom posten i usa så går det gjennom posten i norge,og tar en evighet...

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider