Gå til innhold

A4 1.8TQ som fusker!!

Ranger emnet

TimJ

Anbefalte innlegg

1.8TQ avant som gir meg magesår:) Første problemet er at den ikke blir varm,. men det er nok bare termostaten. Det andre problemet og det største er at den fusker og jager på turtallet etter at jeg har gitt gass, være seg mye eller lite!

Noen som har vært borti samma probløemet før?

Bilen er chippet, åpent filter (uten olje), pluss TurboSmart dumpventil med retur.

Har vært innom Møller og kjørt diagnose på den og de finner ikke noe feil med den, heller ikke den f...... masse måleren er ødelagt.

Men det jeg lurer på er om det kan være det at motoren får for varm luft da jeg ikke har skjermet filteret skikkelig enda, har noe alu på jobben som jeg skal dekke det med men har ikke kommet så langt enda.

Fint om noen har ett svart til meg så jeg slipper å ligge søvnløs og få mage sår...........

Mvh Tim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8TQ avant som gir meg magesår:) Første problemet er at den ikke blir varm,. men det er nok bare termostaten. Det andre problemet og det største er at den fusker og jager på turtallet etter at jeg har gitt gass, være seg mye eller lite!

Bilen er chippet, åpent filter (uten olje), pluss TurboSmart dumpventil med retur.

Har vært innom Møller og kjørt diagnose på den og de finner ikke noe feil med den, heller ikke den f...... masse måleren er ødelagt.

Men det jeg lurer på er om det kan være det at motoren får for varm luft da jeg ikke har skjermet filteret skikkelig enda, har noe alu på jobben som jeg skal dekke det med men har ikke kommet så langt enda.

Fint om noen har ett svart til meg så jeg slipper å ligge søvnløs og få mage sår...........

Mvh Tim.

Tror det kan være magnetventilen din som svikter. Skiftet den på min da den jaget litt når jeg gå full gass. Dette forsvant med en gang.

Magnetventilen har 3 slangetilkoblinger og en kontakt til 12 volt.

Den sitter i nærheten av dumpventilen. Tror den kostet ca 600-700 kr hos Møller.

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh Tim.

Hei!

først lurer jeg litt på årsmodell og hk orginalt, men etter min erfaring så ville jeg startet med enten luftmassemåler eller coiler/plugger. prøv å koble fra luftmassemåleren, kanskje du da merker forskjell, og da er det bare å bytte den. selv om møller sier den er i orden så.... Eller du kan ha problemer med at slutt-trinnet synger på siste verset. også noe som kan være greit å finne ut av. hjelper ikke noe av dette ville jeg sett litt på mekanisk...kompresjon osv.

mvh billi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fant vel egentlig ut hva greia var, ser ut til at jeg kjørte returen fra dump ventilen inn på feil sted, dvs rett etter masse måleren.

Nå jager den ikke på turtall, men den hakker når jeg kommer opp i turtall.

Tror grunnen kan være ett noe høyt lade trykk?? Den lader nemlig 1.5 bar, og mener å ha hørt at da kutter bensina? Rett meg hvis jeg har feil, men har hørt det ett eller annet sted. Så får prøve og hive på en boostcontroler og se om det hjelper.Har en 97 mod med 150hk org.

Sluttrinn?????

Takk for all hjelp, er ikke så veldig inn i motorer, er oppretter og som sikkert de fleste vet, vi bare ødelegger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladetrykk på 1.5? Det blir litt mye! Prøv å senk ladetrykket til cirka 1.2 -1.3 bar! Vet ikke helt hvordan chip du har, men min har ikke sjangs til å levere nokk bensin når jeg kjører på 1.5bar! Merker ikke noe spesielt effekttap på å senke ladetrykket, men turbolaggen blir litt mindre, som igjenn vil si at aksen bedres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, har en SKN chip fra Norsk Bildele Senter.

har vel innsett at jeg må skru ned ladetrykket, men det er så drit og ta ut den J... turboen. Skal ha inn ny turbo snart, venter bare på cash. Skal ha dette kittet her: http://www.vwcarconsult.no/catalog/product_info.php?cPath=77&products_id=1167

Noen som har erfaring eller synspunkter med dette. Kommer også til og sette på 3" anlegg og front montert IC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg vil ikke tru det er luftmengde-måleren som gjør det, da ville bilen fusket over hele registeret! Symptomene jeg fikk når min luftmengde måler tok kvelden var at tomgangsturtallet sank med cirka 300rpm noe som gjorde at den ofte stoppet på tomgang, så fusket den veldig mye akkurat i det turboen slo inn!

Jeg ville først prøvd å senke turbotrykket, funker ikke det ville jeg sjekket innsprøytningen! Du kan kjøre en diagnose på bilen hos din forhandler, den finner fort ut om det er noe galt med spruten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ladetrykket skrudd ned til 1,3 bar, får det ikke lenger ned pga den ventilen til wastegaten som sitter inne eksos huset er nå løs og ca 1mm oppe hele tiden, skrur jeg mer åpner den seg mer og står da konstant oppe.

Det som er greia nå er at bilen går som en dass!!!!!!!!!! Etter 4000 rpm skjer det zipp,zero, nada. Virker som om den ikke har mer og gi etter det, Ser også at trykket er på topp på rett under 4000 rpm. Har snakket med Audi sentrum gutta og de skjønner ikke helt hva det kan være, så anyone heeeeeeeeeelp.....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...