Gå til innhold

Noen tips før EU-kontroll?

Ranger emnet

BMW 325i

Anbefalte innlegg

Som topic sier, har noen noe tips til smarte ting å se over før bilen skal på EU-kontroll?

Jeg vet at den ikke er rusta, for- og bakstillinga er fin (bortsett fra 2 foringer i bakstillinga som ifølge volvomekanikeren jeg snakka med var "tvilsomme") har ikke sjekka at lysa er orntlig justert men dette kan de vel fikse på EU-godkjenning hvis det er feil...

Bilen er foresten 240 sedan med B230a motor

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk:

* er det lys i alle lyktene?

* er reflektorene flassete?

* slakk i hjullager

* mønsterdybde på dekk

* bremsevæske

* oljelekkasje? (= motorvask)

* slakk i styring?

* veldig dårlig frontrute?

det vil alltid være noe gale med en bruksbil, pga. det er jo tross alt slitedeler.

man er egentlig pliktig til å sjekke alt mulig rart før hver kjøretur, men hvor mange av hverdagsbillister gjør det?

edit: sjekk også om den bremser rett, eller om den drar til en av sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med oppbremsing etc

Etter at jeg fikk på helt nye felger og sommerdekk begynte rattet å riste ved hastigheter over 65 km/t od det forsvinner ikke heller. Det som jeg også oppdaget var at bilen trekte seg mot venstre side undeer oppbremsingen, det var ikke slikt før ny hjulene kom på. Skal sjekke balanseringa til neste uke, men kan oppbremsinga komme av dårli balansering da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med oppbremsing etc

Etter at jeg fikk på helt nye felger og sommerdekk begynte rattet å riste ved hastigheter over 65 km/t od det forsvinner ikke heller. Det som jeg også oppdaget var at bilen trekte seg mot venstre side undeer oppbremsingen, det var ikke slikt før ny hjulene kom på. Skal sjekke balanseringa til neste uke, men kan oppbremsinga komme av dårli balansering da?

Hvis du har nye dekk, så regner jeg jo med at de er balansert av verkstedet som la over dekka. Fortsatt risting / at bilen drar seg til høyre/venstre ved bremsing = Forstillingskontroll !!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk:

* er det lys i alle lyktene?

* er reflektorene flassete?

* slakk i hjullager

* mønsterdybde på dekk

* bremsevæske

* oljelekkasje? (= motorvask)

* slakk i styring?

* veldig dårlig frontrute?

De kan vel egentlig ikke si noe om oljelekk fra motor/ gir?

Motoren i Fiaten så ihvertfall ut tjæreklump, og den kom igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel egentlig ikke si noe om oljelekk fra motor/ gir?

Motoren i Fiaten så ihvertfall ut tjæreklump, og den kom igjennom.

Er litt opp og ned fra verksted til verksted, som med alt annet. Men jeg tror de fleste lar det gå igjennom hvis det ikke er tydelig lekkasje/drypping fra noe sted. Motoren må jo få lov til å være skitten :D

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider