Gå til innhold

Hmmmmmmm!

Ranger emnet


frooode

Anbefalte innlegg

Ja, da står dritten og suser på tomgang i benken! Har tatt unna endel finmapping på fredag. Mandag er den store dagen. Noen som tør å gjette?

 

13B-Brems1.jpg

 

Tja når jegt vet hva slags turbo du har så skal jeg gjette meg frem. Men håper for din egen skyld at du har kjørt inn motoren langt før du tar den i benk.

 

Og håper han som skal mappe har mappet wankel før. Kan ikke ta drag her hvor man får teningsbank også justere etterpå. Da sier det bang :(

 

Men hvor er VS motor hen. Skulle ha tatt meg en tur jeg. :)

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt motoren på variert turtall 5-6 timer på fredag i samme slengen som vi tok finmappinga. Kjører den et par timer for å få den god og varm på mandag og så jeg tror det skal gå greit. Det er nok første gangen Vidar klår på en 13B men jeg tror det skal gå greit. Han har undersøkt litt og fått noen tips her og der. Har meget godt lytteutstyr, så tror vi skal klare å holde bankinga unna.

 

Turboen er en turbonetics 62-1 med A/R 1.0 Q-trim eksosdel.

 

Vidar holder til i Trøgstad like ved Askim.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen (innlysende) tips til deg:

 

IKKE glem premix, og IKKE få tenningsbank, og IHVERTFALL IKKE knekk apex =)

 

Er jævlig lett å glemme olja når man står og tuller i benken.

 

(Alle de nevnte problemer er opplevd, samtidig. Men det ble da ganske mye hk allikevel =)

 

Forresten, husk også at olje i bensinen senker oktantallet. Akkurat hvor mye vet jeg ikke, men nok til forskjell mellom bank og ikke bank på en motor som ligger på grensa. Sånn sett er det antageligvis en fordel å benkkjøre med litt mer olje enn du til vanlig har tenkt å bruke, for å være på den sikre sida.

 

Og ellers: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt motoren på variert turtall 5-6 timer på fredag i samme slengen som vi tok finmappinga. Kjører den et par timer for å få den god og varm på mandag og så jeg tror det skal gå greit. Det er nok første gangen Vidar klår på en 13B men jeg tror det skal gå greit. Han har undersøkt litt og fått noen tips her og der. Har meget godt lytteutstyr, så tror vi skal klare å holde bankinga unna.

 

Turboen er en turbonetics 62-1 med A/R 1.0 Q-trim eksosdel.

 

Vidar holder til i Trøgstad like ved Askim.

 

Ikke rart i det var mørkt hos VS i dag da. Hehe :)

 

Når begynner dere på mandag?

 

Men ville ha anbefalt å kjørt inn motoren 300 mil først

 

Og den bør ha på seg en 70 mil før den får ladetryk.

 

Men du bør klare mellom 350-450hk et sted på 1kg med 98 blyfri. Og hold deg under 1.3 kg med 98. Alt over må du ha race fuel.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss da.. det blei 438hk oh 460nm på 1.2 bar trykk med ekstremt dårlig kompresjon... spørs om vi ikke blei litt ivrige på ladinga.. hehe. skal pelle opp stasen i morra og se hva som har skjedd. Kunne fint kjøre 39 grader fortenning ved 1 bar trykk og 5500 rpm med dårlig komp ;-)

 

--

frode

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss da.. det blei 438hk oh 460nm på 1.2 bar trykk med ekstremt dårlig kompresjon... spørs om vi ikke blei litt ivrige på ladinga.. hehe. skal pelle opp stasen i morra og se hva som har skjedd. Kunne fint kjøre 39 grader fortenning ved 1 bar trykk og 5500 rpm med dårlig komp ;-)

 

--

frode

 

 

Er du gal, motoren skal ikke ha mere en rundt 16-20 grader tenning på 1 bar. Ikke rart i motoren har dårlig komp. Og den skal kjøres inn i min 300 mil hvis det er nye sidetetninger på motoren. Tror du skal putte i motoren i bilen jeg nå neste gang. Også få på en del mil før du mapper igjenn.

 

Har dere justert noe på trailing mapet også?

 

Men synes momentet ditt var litt i minste laget. Burde ha hatt rundt 500nm.

 

Vi skal mappe min om ca 3 uker :) Håper på ca 500hk ved 1.2kg, med en T04E

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gal, motoren skal ikke ha mere en rundt 16-20 grader tenning på 1 bar. Ikke rart i motoren har dårlig komp. Og den skal kjøres inn i min 300 mil hvis det er nye sidetetninger på motoren. Tror du skal putte i motoren i bilen jeg nå neste gang. Også få på en del mil før du mapper igjenn.

 

Har dere justert noe på trailing mapet også?

 

Men synes momentet ditt var litt i minste laget. Burde ha hatt rundt 500nm.

 

Vi skal mappe min om ca 3 uker :) Håper på ca 500hk ved 1.2kg, med en T04E

 

Jan-Tore

 

All mapping var gjort med dårlig komp da vi hadde en liten overboost på første pull pga skjært wastegate. Kunne fint dra svinghjulet rundt med pekefingern så jeg syntes ikke det er så gæærnt jeg da. Lav komp vil si at man kan gi på mye tenning uten at det banker, så det stemmer ganske godt (var ikke mye knitring å snakke om her). Vi la på litt splitt, men fant ut at det var lite å hente hverken på hester eller eksostemp. Blir nok benken om et par uker igjen, så skal den heller få seg en hel dag kun med kosekjøring.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mapping var gjort med dårlig komp da vi hadde en liten overboost på første pull pga skjært wastegate. Kunne fint dra svinghjulet rundt med pekefingern så jeg syntes ikke det er så gæærnt jeg da. Lav komp vil si at man kan gi på mye tenning uten at det banker, så det stemmer ganske godt (var ikke mye knitring å snakke om her). Vi la på litt splitt, men fant ut at det var lite å hente hverken på hester eller eksostemp. Blir nok benken om et par uker igjen, så skal den heller få seg en hel dag kun med kosekjøring.

 

 

Tror du uansett skal dytte motoren i bilen jeg og kjøre den en del mil først. Det vill jeg anbefale. Den er ikke så veldig glad i å bli kjørt rett i benk. Det er billigere også en å betale for en hel dag i benken. Kjør den min 150 mil før du begynner å mappe.

 

Gjør det så får du en motor som i allefall holder en stund.

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår