Gå til innhold

Forslag til frekvensdeling på 3-veissystem

Ranger emnet

saab9000t

Anbefalte innlegg

Skal til å montere 3-veis frontsystem i bilen. 6.5" midbass, 4" mellomtone og 1" diskant.

Skal kjøre alt på hver sin kanal og aktivt delefilter på signal delen.. altså 6 kanaler i alt. Noen forslag på hvilke frekvenser jeg bør kjøre på de enkelte komponentente? Erfaringer i f.b.m slik system?

Er forresten midbass i kickpanelet, mellomtone og diskant på dashen.

Fornuftig vinkling på diskanten..?

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til å montere 3-veis frontsystem i bilen. 6.5" midbass, 4" mellomtone og 1" diskant.

Skal kjøre alt på hver sin kanal og aktivt delefilter på signal delen.. altså 6 kanaler i alt. Noen forslag på hvilke frekvenser jeg bør kjøre på de enkelte komponentente? Erfaringer i f.b.m slik system?

Er forresten midbass i kickpanelet, mellomtone og diskant på dashen.

Fornuftig vinkling på diskanten..?

Du har sub regner jeg med?

Vinkling av diskanten bør man prøve seg frem med, om det er mulig.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig er jeg ikke sikker på detaljene rundt det, men det er Polk. Det var visst "top of the line" på bilstereofronten for en del år tilbake. Beste frontsettet du kunne få kjøpt for penger, var det noen som sa..

Var dette til noe hjelp? Er jo ikke værre enn at jeg prøver meg frem heller, men har noen erfaringer, så rop ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn liten pekepinn, utifra hva mange bilstereobøker skriver, og egentlig er litt logisk.

Subwoofer: 20-100Hz

Midbass: 100-400Hz

Mellomtone: 400-5000Hz

Diskant: 5000-20000Hz

Jo mer du klarer å flette/overlappe disse frekvensene jo bedre blir det.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha prøvd å delt diskanten mellom 3-5khz v/12-24db/okt, så ville jeg ha prøvd å få mellomtonen til å spille mellom 125/160hz til 3-5khz v/12-24db/okt. midbassene alt fra 40hz- 124/160/200/250hz. men dette er kun en grunninnstilling, så må du prøve deg frem. for å finne ut hvordan det spiller,så prøve litt andre delefrekvenser......

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Kobla opp og testa på høyresida i sta.. så jeg har øresus på det høyre øret :) Tror det skal bli bra lyd! Må bare prøve meg frem å se hva som funker best, men veldig greit å høre hva som er "anbefalt", å justere etter det.

Det er forresten Polk MM-serie ... (?) Noen som kjenner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes desverre ingen fasitsvar på delefrekvenser og flankesteilhet. Heller ikke topologi.

Når det gjelder bandpassfunksjonen, pleier mitt råd generelt å være å dele mellomtonen så høyt som overhodet mulig i lavpass delen. Hvor høyt dette kan bli, avhenger av elementets sprednings karateristikk og eventuelle oppbrytninger. Grunnen til at en høy deling er ønskelig, er homogenitet. Det menneskelige øret er svært følsomt i området hvor man ofte deler mellomtone og diskant. Ved å flytte denne delefrekvensen til et område hvor vi er mindre følsomme for feil, vil en større grad av ro blir fremtredense. Dette stiller dog svært strenge krav til mellomtonen.

Mellomtoner som kan deles høyt, mellom 5 og 7kHz, er gjerne små elementer. Det betyr videre at for å oppnå troverdig dynamikk i nedre mellomtone/øvre midbass, MÅ høypass delen i en bandbassfunksjon være forholdsvis høy. Dette kan medføre at fokus flytter seg noe opp og ned, særlig på mannstemmer, men dette vil i mine øyne være en bagatell om man er ute etter høyest mulig musikalsk ytelse, og ikke konkurranselyd. En 4" f.eks, kan ikke reprodusere troverdig dynamikk og trøkk i 150-400Hz området desverre. Alle som har hørt en skikkelig 15" i området 100-400Hz skjønner hva jeg prater om.

Er man ute etter konkurranselyd, vil selvsagt en forholdsvis lav deling på høypass være fordelaktig. Dette er dog, i mine øyne, ikke i musikkens tjeneste.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider