Gå til innhold

ladelampe problem

Ranger emnet

MercFreak

Anbefalte innlegg

får ikke ladelampa mi til og funke i instrumentene..

har drivi og leita litt i dag. den kabelen som går ut i fra dynamo som vanlighvis pleier gå til instrumentene går til en bok på innerskjermen ved lykta, ut i fra den går det ikke en eneste ledning.. det har tidligere vært en b19 motor der, mens nå er det vel en 230a motor som sitter der, er muligens no forskjell på dynamo på de forskjellige motorene?

og er det noen som veit hva denna boksen som sitter på innerskjermen er til?

ladinga i seg selv er ikke noe problem da, den funker i hvertfall som den skal..

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har brukt den originale dynamoen, så har du eksternt laderelé sittende på innerskjermen. Til den skal det gå en grønn+svart+rød ledning. I tillegg skal det gå en rød ledning direkte til ladelampa. Hvis du bytter ut den originale dynamoen med dynamo fra B230A eller annen nyere motor, så har den innebygde laderelé. Da skal det bare gå en rød ledning direkte til ladelampa. Selvfølgelig kommer kabelen til starter/batteri, og jordledning i tillegg.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men problemet er at jeg iikke finner noen ledning som går til instrumenta... så da lurer jeg ui grunn på hvor den er blitt av...

Borte! :D

Har du sjekka om det er koblet til ledning på instrumenthuset? Kan jo være at noen ikke har skjønt hva den skulle til når motoren ble byttet...

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Tyder jo på at noen har klippet den av eller noe...

kan nesten vikre sånn, hater sånn dere lednings dritt, vil ha det orginalt, har ikke lyst og legge opp en ny kable for og få det til og funke, ser ikke no pent ut da.. røska jo ut en 30 meter med overflødige kabler i går også.. så nå er det ikke automatiske kjørelys eller sånn dritt heller.. fikk bedre lys styrke til og med av og ta bort et par rele snodig nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nesten vikre sånn, hater sånn dere lednings dritt, vil ha det orginalt, har ikke lyst og legge opp en ny kable for og få det til og funke, ser ikke no pent ut da.. røska jo ut en 30 meter med overflødige kabler i går også.. så nå er det ikke automatiske kjørelys eller sånn dritt heller.. fikk bedre lys styrke til og med av og ta bort et par rele snodig nok..

Kanskje ladelampa forsvant i røsket...? :D Liker ikke sånt hjemmemekka ledningsopplegg jeg heller. Gikk over alt på 242'n før den kom på veien igjen, fjerna alt jeg ikke trengte og bytta ut det meste av ettermonterte ledninger.

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den gikk ikk e blant dem ledningene jeg røska ut i går.. jeg kan faktisk ikke huske at ladelampa har funka i det hele tatt så lenge jeg har hatt bilen, og forrige eier mener den forsvant når han bytta motor.. skal sjekke litt mer i dag, kan hvertall hive ut det eksterne lade greia da, den er jo bare ekstra vekt den da :P tjener kansje 0,00000001 hk på og ta den ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant nå igjen denne ledningen i en kontakt på torpedoveggen, går så i ledningsnett langs motoren og under helt forran, ikke rart man ikke fnner det når man regner med at det går langs innerskjermen :P

Det stemmer det! Og så skal den være tilkoblet bak på dynamoen. Hvis det er sånn, og den ikke fungerer, ville jeg koblet fra ledningen i begge ender og ohm'et den. Da ser du om det er brudd.

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider