Gå til innhold

Husk Rudskogen 24. Juni

Ranger emnet

Konrad

Anbefalte innlegg

• Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok det meste av dette skulle gå greit, er det gjort ok og ser bra ut er det sikkert ikke noe problem. Vi er ”ikke” biltilsynet, men opptatt av sikkerhet for deg og andre. Det er ikke lange tiden vi har til en slik sjekk og appellerer også til folks generell fornuft når det gjelder sikkerhet.

Så feil dekk, ulovlige turboer og kappede fjører er greit, men vi som kjører cab må kjøre med taket oppe og miste 80% av synsvinkelen bakover og til siden?

Jeg har sendt dere mail angående dette og forventer et svar før fredag. Vi er mange på MX5/Miata-forumet som ønsker å klappe ned taket for å øke kjøregleden, komfort og oversikt. Det står på siden deres at veitrafikkloven skal følges. Dere appelerer også til generell sunn fornuft. Bør da ikke være opp til hver enkelt om taket skal være av eller på? Så lenge vinduene er oppe holder vi oss innenfor bilens "fire vegger"......

Dessuten er det greit å kjøre toppløs på andre treff. Hvorfor er dere så strenge på dette? Syntes nesten synd på Elise'n dere ba kneppe på taket forrige gang. Tåpelig spør du meg!

Dette blir evt min første tur på banen. Hvis jeg skal tenke sikkerhet for meg og de som måtte befinne seg i nærheten vil jeg velge å kjøre uten tak for bedre oversikt fremfor å følge denne tåpelige regelen.

Jeg foreslår at dere revurderer denne regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad: Kan du være så snill å få de representantene fra Rudskogen til å fikse målingsutstyret sitt. Sist gang jeg ble målt der manglet de den "smukken" som skal være rundt måle-mic'en. Da vil jo en stille bris lage 10db... Jeg målte bilen min et par dager før til 85db, men havna godt over 100db der oppe.

Støymåleren blir kalibrert 4-8 ggr pr år. Den såkalte "smukken" er det noen som har sett bruken i opptil flere ganger, og de koster penger.. Vi har kontrollert støymåleren opp mot en tilsvarende med "smukken", og de gir samme resultat. Men du står fritt til å "utforske" hvor hardt du må blåse i mikken for at den skal oppnå 100 dB...

Støymålingen bør utføres på følgende måte:

- Det skal ikke være hindre i en radius av 6 meter fra målepunktet, og bakken skal være plan. Områdestøyen må være 10 dB under maksstøyen til kjøretøyet.

- Støymåleren skal holdes vannrett

- Støymåleren skal holdes i 45 grader av strømningsrettningen til eksosen, i samme høyde og ca 50 cm fra utslippet Regler for støymåling

Når det gjelder støyen hos naboene, så er vindrettningen veldig avgjørende. Er det lite vind, eller vindstille, så er det lite støy hos de fleste naboene.

Værst er det når det blåser fra tårnet mot langsvingen, og fra kafeteriaen og mot porten.

Ang. maksstøy på hvert enkelt kjøretøy, så gjelder vegtrafikkloven på banen. Arrangøren av treffene er av Staten, via Rudskogen Motorsenter, pålagt en maksimal støygrense, som i dette tilfellet er 55 dB hos alle naboer. Blir du stoppet i teknisk kontroll på veien, med ett støynivå på 110 dB, hva skjer da? Mangellapp, eller kjør som F**N?

Jeg som de fleste motorsport intresserte synes at det er litt kult at man hører at det er litt motor i bilene, men dessverre er det ikke jeg som bestemmer dette. Vi er pålagt dette av staten, og skal vi kunne drive videre, er vi nødt til å følge reglene, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer.................ikke.

Skal skru bakaksel. Fått kjøpt en godt brukt fra noe Malibu-ræl som skal hugges. Demonteres i morra. Så får jeg se om den er i grei stand til å montere s i løpet av helga.

Gudd løkk!! :pray

Tok en sjekk på bilen i dag, byttet et par gummislanger, så skulle jeg teste den litt skikkelig, så knakk jeg en stikkaksel..., møkk, da slipper jeg å kjøre BMW i morgen, men jeg tar turen bort alikevel og titter og filmer litt, artig at du har kommet i gang med bilen litt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider