Gå til innhold

Electric Supercharger

Ranger emnet


Wrooooom

Anbefalte innlegg

Ytelsen den greia der gir iforhold til pris er ikke verd det.

 

Den er også ganske amatørmessig laget. De bruker en aksialvifte og en standard 550 motor som blir brukt til rc biler.

 

Hadde de brukt en radialvifte, sterkere motor og brukt et eksternt batteri for å drive den ( frakobles generator under boost ) så hadde du sett seriøse resultater.

 

Like greit å legge inn et rele som kobler ut generator når du trenger ekstra krefter, da "tjener" du like mye som den greia der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at ei vifte kan _komprimere_ luft uansett.. det er jo et mellomrom mellom hvert blad på vifta, og lufta forsvinner jo bare ut der igjen når det blir motstand..

 

klart man kan sikkert kompensere med kraftigere motorer etc. Men at det blir noe bra kan jeg ikke forstå..

 

Bedre å ha ei komprimert dykkeflaske i motorrommet.. bare å slippe ut litt luft når du trenger :D

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jalla ut.. har sett sånt før.. det er litt dyrt synes jeg med tanke på hvor mye mer effekt mån får.... amatør messing trimming.. mer jella enn toten trim/raka rør....

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

 

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RedFox

Fatter ikke at ei vifte kan _komprimere_ luft uansett.. det er jo et mellomrom mellom hvert blad på vifta, og lufta forsvinner jo bare ut der igjen når det blir motstand..

 

klart man kan sikkert kompensere med kraftigere motorer etc. Men at det blir noe bra kan jeg ikke forstå..

 

Bedre å ha ei komprimert dykkeflaske i motorrommet.. bare å slippe ut litt luft når du trenger :D

 

 

Ei dykkerflaske på 10 liter med 300 bar er tom etter å ha sluppet ut bare 3000 liter luft. For å illustrere så tilsvarer det altså bare 3 kubikkmeter luft.

 

Da er det faktisk mye bedre med lystgass, selv om den også blir brukt opp ganske fort. Lystgass varer lenger fordi den går over til væskeform når den blir presset inn i flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

 

 

Ei dykkerflaske på 10 liter med 300 bar er tom etter å ha sluppet ut bare 3000 liter luft. For å illustrere så tilsvarer det altså bare 3 kubikkmeter luft.

 

Da er det faktisk mye bedre med lystgass, selv om den også blir brukt opp ganske fort. Lystgass varer lenger fordi den går over til væskeform når den blir presset inn i flaska.

 

Hehe.

Tebk å lada 300bar :D :D :D

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

Ei dykkerflaske på 10 liter med 300 bar er tom etter å ha sluppet ut bare 3000 liter luft. For å illustrere så tilsvarer det altså bare 3 kubikkmeter luft.

 

Vakke akkurat seriøst ment da.. hehe, men skjønner absolutt poenget ditt!

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000rpm... altså 117 omdreininger i sekundet. La oss ta en 2-liters motor; 2 liter * 117 omdreininger = 234 liter luft i sekundet. pluss 0.5 bar overtrykk: 234 + 117 = 351 liter.

 

Finn en elektrisk kompressor som produserer 351 liter i sekkundet ved 0.5 bars mottrykk, som ikke bruker STORE mengder energi ;)

 

Eller gjett på hvor lang tid det tar å tømme en 10 liters dykkerflaske med 300 bar trykk (3000 liter) ;)

 

Alt i alt.. den energien en turbo produserer er ganske vanskelig å slå igrunn ;)

 

Se på dynachargeren... den bruker 1KW (!!) strøm for å produsere 4KW ekstra effekt i en 2-liters dieselmotor ved 1000rpm. Denne kilowatten strøm tar den fra eget batteri. Når den passerer 2000rpm skifter dynochargeren modus og går over til å generere strøm for å lade batteriet istedenfor, til neste gang motoren trenger kraft på 1000 rpm. Altså ligger den faktisk å stjeler effekt av luften i innsuget omtrent hele tiden mot at den gir 6 hester ekstra på tomgang. :D

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Hva mener dere om denne da ?

http://www.boosthead.com/product.php

 

De mener det fungerer bedre en NOS og du går på en måte aldrig tom da du altid kan lade opp batteriet med å kjøre bilen som vanlig. Du får 15 sec boost og det e jo egentlig nok på hver ladning.

 

Men vil vel si att reim dreven supercharger hadde vert bedre valg, men koster også 3 ganger så mye :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår